Jeg har forbarmet mig over en ung fyr der er "lykkelig" ejer af en Lupo.
Den har i et stykke tid haft problemet at låse i 5 gear, så man blev nød til at holde ind til siden, "rykke lidt" i gangsteller (ifølge hans eget udsagn), og så kunne den igen.
Jeg forslog ham at kontrollerer forbindelses stangen og evt. skifte den... Det er gjort og nu skulle jeg så "lige" grundjusterer gearkassen igen.
Jeg har tildligere grundjusteret den med lidt bøvl (skulle prøve et par gange).. Jeg har tidligere
- Skiftet og kontrolleret hydraulik olie
- Justeret kobling (1,82)
- NU sikret mig at forbindelses stang er justeret korrekt (at øverste arm passer ud for transport sikringshul)
Problem:
- Jeg tjekkede i går at koblingsaktuator stadig var justeret korrekt .. Det var den..
- Der var ikke lagret nogen fejl.
- Jeg startede grundjustering og ender ved at test 1-28 køres to gange og der stopper det med meldingen (RTFM12) (12 står i 3 felt) (jeg prøvede flere gange uden held)
- Tænkte at jeg villle måle værdier på potetiometre (måle blok 015)... Ved en fejl forsøger jeg at sætte den i gear med tryk på systemet, hvilket den brokker sig over.
- Fjerner tryk, ulæser... De ligger i den lave ende (hhv. 1,2 og 3,65), men har ikke oplevet tidligere, det kunne være årsag. Tjekker også at baklys kontakt virker.
- Prøver grundjustering igen, og ser nu at jeg ikke længere kan læse korrekt aktuator værdi ud (viser nu små 4 volt)... Mener selv det skyldes at tidligere grundjusteringer er fejlet. Det hele stopper igen ved at test 1-28 bliver kørt to gange og der så står (RTFM... 28.... 12)... hhv. rude 1-2-3.. for mig RTFM12.
- Jeg bruger VCDS 12.12 (kina version) hvilket jeg ikke tror kan være årsag..
Ifølge min overbevisning bør det være at gangsteller ikke er justeret korrekt og eller potetiometre ikke giver de rigtige værdier, ledningsnet eller gafler i gangsteller
Hvordan kommer jeg videre, Hvad overser jeg?...
- Kan måle mig ud af om det er potetiometre eller ledningsnet eller selve gangsteller
- Hvad med den nederste "kugle forbindelse" der sidder på den store skifte aksel der går ind i gearkassen... (når jeg udlæser måleblok 015, hvor den er sat i "R", kan jeg godt få værdien op på 1,75, hvis jeg sætter en strips på arme og "tvinger den heeelt i bund"... Kan den være årsag.
Skal lige sige at den kom kørende til mig og fornemmede at kobling fungerede ok..
Jeg håber nogen kan komme med de vise ord

Mvh
Frank