Hjælp, mangler mental support (RTFM12)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
FrankHP
Geografisk sted: Vejen

Hjælp, mangler mental support (RTFM12)

Indlæg af FrankHP »

Hej

Jeg har forbarmet mig over en ung fyr der er "lykkelig" ejer af en Lupo.

Den har i et stykke tid haft problemet at låse i 5 gear, så man blev nød til at holde ind til siden, "rykke lidt" i gangsteller (ifølge hans eget udsagn), og så kunne den igen.

Jeg forslog ham at kontrollerer forbindelses stangen og evt. skifte den... Det er gjort og nu skulle jeg så "lige" grundjusterer gearkassen igen.

Jeg har tildligere grundjusteret den med lidt bøvl (skulle prøve et par gange).. Jeg har tidligere

- Skiftet og kontrolleret hydraulik olie
- Justeret kobling (1,82)
- NU sikret mig at forbindelses stang er justeret korrekt (at øverste arm passer ud for transport sikringshul)

Problem:

- Jeg tjekkede i går at koblingsaktuator stadig var justeret korrekt .. Det var den..
- Der var ikke lagret nogen fejl.
- Jeg startede grundjustering og ender ved at test 1-28 køres to gange og der stopper det med meldingen (RTFM12) (12 står i 3 felt) (jeg prøvede flere gange uden held)
- Tænkte at jeg villle måle værdier på potetiometre (måle blok 015)... Ved en fejl forsøger jeg at sætte den i gear med tryk på systemet, hvilket den brokker sig over.
- Fjerner tryk, ulæser... De ligger i den lave ende (hhv. 1,2 og 3,65), men har ikke oplevet tidligere, det kunne være årsag. Tjekker også at baklys kontakt virker.
- Prøver grundjustering igen, og ser nu at jeg ikke længere kan læse korrekt aktuator værdi ud (viser nu små 4 volt)... Mener selv det skyldes at tidligere grundjusteringer er fejlet. Det hele stopper igen ved at test 1-28 bliver kørt to gange og der så står (RTFM... 28.... 12)... hhv. rude 1-2-3.. for mig RTFM12.
- Jeg bruger VCDS 12.12 (kina version) hvilket jeg ikke tror kan være årsag..

Ifølge min overbevisning bør det være at gangsteller ikke er justeret korrekt og eller potetiometre ikke giver de rigtige værdier, ledningsnet eller gafler i gangsteller

Hvordan kommer jeg videre, Hvad overser jeg?...

- Kan måle mig ud af om det er potetiometre eller ledningsnet eller selve gangsteller
- Hvad med den nederste "kugle forbindelse" der sidder på den store skifte aksel der går ind i gearkassen... (når jeg udlæser måleblok 015, hvor den er sat i "R", kan jeg godt få værdien op på 1,75, hvis jeg sætter en strips på arme og "tvinger den heeelt i bund"... Kan den være årsag.

Skal lige sige at den kom kørende til mig og fornemmede at kobling fungerede ok..

Jeg håber nogen kan komme med de vise ord :-)

Mvh

Frank
Brugeravatar
sussi
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp, mangler mental support (RTFM12)

Indlæg af sussi »

Der er masser af vise ord her ;)
http://lupo3lklub.dk/forum/gsearch.php? ... 2%20morten
Sussi
FrankHP

Indlæg af FrankHP »

Hej Sussi

Tak for dit hurtige svar... Jehg har "cyklet" en del rundt i de tidligere indlæg.

Jeg prøver først følgende:

- kotroller slør i armene der er forbundet til forbindelses armen.
- Kontroller kugleled der sidder ned i skål monteret på skifteaksel der går ind i gearkasse.
- Juster potetiometre ud fra måleværdier.

Jeg mangler lige et enkelt hint her: Når jeg skal justerer min gangsteller efter værdier skal jeg ikke..

- Trykløst anlæg
- Tænding på
- Vælger i trip tronic spor
- læse værdier i 04 meassure bloks .. taste 014 og "Go"
- Juster efter værdier 3,6-2,8-2,0-1,2 volt alt efter gear
- Foretag ny grundjustering.

Jeg er lidt i tvivl når der bliver skrevet måle blok 14-1. 14-4

Mvh

Frank
Qaxius
Geografisk sted: 4600 Køge

Indlæg af Qaxius »

14-1 og 14-4 betyder måleblok 14 felt 1 og måleblok 14 felt 4.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
FrankHP

Indlæg af FrankHP »

Hej Qaxius

Tak for info.. Jeeg må ud og måle

Jeg vender tilbage med mere info senere

Mvh
Kim B Olesen
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Indlæg af Kim B Olesen »

Du husker at slette fejl inden du begynder ny grundjustering ;)
Jeg plejer altid at have held med at løsne den nederste kugle og ligesom lade den falde på plads og spænde igen når der står ADJUST i første felt, inde gearstangen sættes i D/E og tilbage igen :)
FrankHP

Indlæg af FrankHP »

Hej igen

Jeg har nu prøvet følgende:

- Læst måle blok 015 med gearvælger i tiptronic sporet.

Inden:
- R = 3,93
- 1 = 3,16
- 2 = 2,85
- 3 = 2,42
- 4 = 2,21
- 5 = 1,35

Jeg har justeret stangen længere ned ad i sporet og landet på følgende kompromis

- R = 3,67
- 1 = 2,87
- 2 = 2,62
- 3 = 2,17
- 4 = 1,95
- 5 = 1,17

De nye værdier er ikke ens, men inden for spec Ikke?..

Jeg har kontrolleret og efterspændt alle forbindelser i leddene (torx skruer mv.) ALt ok...
Jeg har haf skildt "rulle" led ad og smurt op igen (den der sidder på stor skifte aksel)..Alt ok...
Jeg har efterjusteret koblings aktuator (værdi 1,88).. vil mene det er ok...
Det hele stopper stadig efter test 0-28 er kørt igennem to gange.. med fejlen "RTFM12"..... Grrrrrr

Jeg ligger mærke til at det er ikke samme cyklus den foretager sig i de to loop der kører (0-28)

Sussi/KMDTHY... hvad overser jeg? Anden gansteller/gearkasse/kobling... ????

Kim B. Tak for input.... Det vil jeg også prøve... Ud fra værdier... op eller ned i sporet?

Mvh

Frank
Brugeravatar
KMDTHY
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted

Indlæg af KMDTHY »

Har du haft stik på gangsteller afmonteret? Der er nemlig 2 der kan byttes om på, og så kommer den aldrig til at kan gå igennem..... :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
FrankHP

Indlæg af FrankHP »

Hej KMDTHY

Nej de jeg har forsøgt at rense lidt på de to nederste, men hver for sig, og den kom kørende hertil... Jeg kan se ledninger til den nederste er lidt længere.. Jeg har slet ikke rørt ved de stik der styre ventiler

Mvh

Frank
Silver
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Silver »

Køb to friske potmetre.

på med dem og du er kørende.

Du kan også bytte rundt på de to... det har ef en eller enden multi mystisk grund hjulpet mig.

Moe
FrankHP

Indlæg af FrankHP »

Hej Moe

TAk for tippet. Jeg har tænkt tanken, og tjekket prisen... Det ladet til de koster ca. 1000 plus moms pr. stk.

Jeg tror jeg vil prøve at bytte rundt først.

MOe: Er det nemmest at pille gangsteller af hvis de skal byttes rundt, eller bare lade den sidde. (den her model er med batteri i bagenden)

Jeg har i mellemtiden fået muligheden for at "låne" en komplet gangsteller. Godt nok brugt, men burde virke... Virker det ikke at bytte rundt, tror jeg jeg vil prøve at bytte hele gangsteller ud..

Jeg skal nok vende tilbage med flere opdateringer.

Mvh

Frank
Silver
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Silver »

Hvis du har en skralder med en dug frisk tx20 der kan tage biots....

så ja!

moe
FrankHP

Re: Hjælp, mangler mental support (RTFM12) (løst)

Indlæg af FrankHP »

Hej Alle

Så kører Lupoén igen...

Som nævnt havde jeg fået fingrene i en brugt gagsteller. Jeg havde muligheden for at:

- Bytte potmetre ud
- Bytte ledningsnet ud (det korte sæt der går op lige under pumpeværket)
- Bytte hele modulet ud..

Jeg byttede hele modulet ud, spændte led arme efter (de var faktisk lidt løse), Flyttede forbindelsesstang og nederste skål over (benyttede det der var på bilen) KOntrollerede Hydr. olie

Fortog grundjustering, hvilket gik glat igennem første gang
Foretog justering af Creep punkt, hvilket også gik glat igennem

Ta, da..... Og den kører som en drøm..

I ren eufori var jeg så dum ikke at læse værdier ud på potmetre (bare som læring/samligning), men det gør jeg nok en dag...

Jeg ved ikke om det var potmete, ledningsnet eller selve gansteller, men en af em eller et sammenfald var det ihvert fald... (jeg tror selv det er potmetre)

Tusinde tak for mental hjælp og støtte :-)... Giv lyd hvis jeg kan hjælpe

Mvh

Frank
Brugeravatar
Atjuh 3L
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Indlæg af Atjuh 3L »

Bare lækkert at den er kørende, og også at du giver en melding herinde om hvordan det gik :)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar