Skift af forhjulslejer - værktøj?
Skift af forhjulslejer - værktøj?
Ok, at loppen skal have nye forhjulslejer kan ikke diskuteres.....tænker bare at 3000kr+ er lidt øv!
HAR naturligvis læst de mange indlæg om for/imod og gode/dårlige erfaringer. Kan godt regne ud at det rette værktøj skal være på plads, så jeg søgte og faldt over dette sæt på e-Bay:
http://www.ebay.de/itm/Radlager-Wechsel ... 5d42cfc5c7
Nogle der har gjort sig erfaringer med lignende?
- Morten
HAR naturligvis læst de mange indlæg om for/imod og gode/dårlige erfaringer. Kan godt regne ud at det rette værktøj skal være på plads, så jeg søgte og faldt over dette sæt på e-Bay:
http://www.ebay.de/itm/Radlager-Wechsel ... 5d42cfc5c7
Nogle der har gjort sig erfaringer med lignende?
- Morten
Lupo 3L 04/2002
408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
Re: Skift af forhjulslejer - værktøj?
Der er en her som bruger det værktøj, ser ud til at virke fint 

Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.
270.000 km på uret
270.000 km på uret

Hov glemte linket:
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.
270.000 km på uret
270.000 km på uret

Jeg skiftede i begge sider på min egen lupo uden brug af ekstra værktøj dog med brug af en presse. Fik af vide af en gammel mand i faget at han havde skiftet mange lejer uden brug af speciel værktøj. Man skal bare være forsigtig når man presser det i og sørge for at alle fingre/låse kommer ned i rillen.
Dette kan gøres med et lille ko-ben elle en skruetrækker.
Dette kan gøres med et lille ko-ben elle en skruetrækker.
3L 2002
- sussi
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Selvfølgelig kan man bare presse lejet i, men det er med STOR risiko for at det kun holder få tusinde kilometer, det er hvad jeg kalder klamp af værste skuffe.Coolcat skrev:Jeg skiftede i begge sider på min egen lupo uden brug af ekstra værktøj dog med brug af en presse. Fik af vide af en gammel mand i faget at han havde skiftet mange lejer uden brug af speciel værktøj. Man skal bare være forsigtig når man presser det i og sørge for at alle fingre/låse kommer ned i rillen. Dette kan gøres med et lille ko-ben elle en skruetrækker.
http://www.lupo3lklub.dk/pdf/SKF-vejled ... lsleje.pdf
Bemærk sætningen
"When fitting the HBU2.1 type of bearing; under no circumstance should
pressure be applied to the ‘flange’, as doing so will damage the bearing
and replacement will be necessary"
Sussi
-
- Geografisk sted: Haslev
Jeg har det sæt værktøj, det virker perfekt !
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
-
- Geografisk sted: Haslev
Dog har jeg også en aftrækker til lige at skubbe drivakselen ud først
Husk TDI hvis du vil forbi !
Re: Sv: Skift af forhjulslejer - værktøj?
Hej Morten
nu er det en pæn slat at betale for det kit ( har jeg selv gjort ) - hvor er du fra? Du kan eventuelt leje mit istedet med aftrækker til trækakslen
mvh 2a2
nu er det en pæn slat at betale for det kit ( har jeg selv gjort ) - hvor er du fra? Du kan eventuelt leje mit istedet med aftrækker til trækakslen
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Hej
Har samme erfaring som "coolcat" skriver... Ingen problem, bare du har en presse (min 20T) og er omhyggelig med låse sporet
Mvh
Frank
Har samme erfaring som "coolcat" skriver... Ingen problem, bare du har en presse (min 20T) og er omhyggelig med låse sporet
Mvh
Frank
- sussi
Det er da godt, at der er nogle stykker, der er meget klogere end alle andre, inclusive producenten af lejet
Sussi

Sussi
- Atjuh 3L
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Jeg havde et leje der ikke lød godt
Autopit havde tid dagen efter, 2.000,-
Nogle ting kan det, i min verden, bare ikke betale sig at rode med selv, uden det rigtige - (dyre) - værktøj.
Med venlig hilsen,
Atjuh 3L.

Autopit havde tid dagen efter, 2.000,-
Nogle ting kan det, i min verden, bare ikke betale sig at rode med selv, uden det rigtige - (dyre) - værktøj.
Med venlig hilsen,
Atjuh 3L.
Senest rettet af Atjuh 3L tors 12. feb 2015 16:38, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Fik skiftet et leje hos N S i Horsens i går 1556,00 alt i alt, med 3 års garanti på reservedelen.
mener det er en rimelig fair pris.
Ole
mener det er en rimelig fair pris.
Ole
- Vyffe
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Skarp pris må man sige 

SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Hmm. Jeg tillader mig at stille mig tvivlende overfor resultatet såfremt du har belastet inderringen på lejet med 20 TONSFrankHP skrev:Hej
Mvh
Frank

... selvfølgelig er det et problem at belaste et stillestående leje i en retning det ikke er designet til - det vil uvægerligt beskadig lejet - man kan så tilsyneladende være heldig med hvor meget eller hvor lidt..FrankHP skrev:.. Ingen problem, bare du har en presse (min 20T) og er omhyggelig med låse sporet
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- sussi
Enig Thore, det er jo ikke bare for sjov at producenten af lejet skriver:Thore J skrev:... selvfølgelig er det et problem at belaste et stillestående leje i en retning det ikke er designet til - det vil uvægerligt beskadig lejet - man kan så tilsyneladende være heldig med hvor meget eller hvor lidt..
""When fitting the HBU2.1 type of bearing; under no circumstance should
pressure be applied to the ‘flange’, as doing so will damage the bearing
and replacement will be necessary""
Sussi
Hvordan man når resultatet kan være fløjtendes ligegyldigt så længe resultatet i sidste ende er ens....
At man løber en risiko i forhold til hvad forskrifterne siger er op til en selv.

At man løber en risiko i forhold til hvad forskrifterne siger er op til en selv.
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Hej
Jeg syntes det er en god debat, men er da lidt ked af at blive kategoriseret som "fusker"... Nu har jeg skruet bil i 30 år og prøvet det meste (og stod i lære før ordet "specialværktøj" blev opfundet)... Og ja en gang imellem er man heldig, at man satser og slipper af med det, men fordi en producent skriver at men ikke kan udføret en opgave uden special værktøj, er nok noget overdrevet. Det er der jo også penge i at sælge, ud over det faktum de vil sikre sig at man ofatter deres reservedele som kvalitet. Det er selvfølgelig rigtig smart og en sikker metode at følge anvisninger mht. special værktøj, men sund fornuft og godt håndværk kommer man rigtig langt med.
Jeg har skiftet en del Lejesæt på Lupo... og alle kører fint endnu (selv efter flere år)... jeg må være helding
Mvh
Frank
Jeg syntes det er en god debat, men er da lidt ked af at blive kategoriseret som "fusker"... Nu har jeg skruet bil i 30 år og prøvet det meste (og stod i lære før ordet "specialværktøj" blev opfundet)... Og ja en gang imellem er man heldig, at man satser og slipper af med det, men fordi en producent skriver at men ikke kan udføret en opgave uden special værktøj, er nok noget overdrevet. Det er der jo også penge i at sælge, ud over det faktum de vil sikre sig at man ofatter deres reservedele som kvalitet. Det er selvfølgelig rigtig smart og en sikker metode at følge anvisninger mht. special værktøj, men sund fornuft og godt håndværk kommer man rigtig langt med.
Jeg har skiftet en del Lejesæt på Lupo... og alle kører fint endnu (selv efter flere år)... jeg må være helding

Mvh
Frank
Hej igen
Læste lige jeg måske er blevet mistolket i en tidligere tråd..
20T... en 5-10T er sikker fysisk for lille (har selv 50T).. Bare hvis nogen vil forvilde sig ud i at købe sådan en..
Jeg vil mener det er under 5T tryk der skal til (forudsat alt er gjort ordentligt rent)... De glider faktisk ret nemt i, samlignet med eks. vis Passat/Polo/Berlingo osv.
Lidt teori at tænke over... tænk på et klassisk bahjuls leje (Polo N6 eks) ... Fyld med øl i bagagerumet, og alt hvad den kan trække rundt i rundkørslen... Selvom det er ruller dynamisk, vil der også være en statisk belastning.. Ved ydersrte hjul er det for neden på det inderste og for oven på det yderste leje... der er ret menge "klem" på, og toeretisk set er al statisk belastning kun lagt på en rulle (en kugle)... presses et leje horosontalt i er denne kraft jævnt fordelt... JA nu holder de jo ikke så længe på sådan en lille bil
GW
Frank
Læste lige jeg måske er blevet mistolket i en tidligere tråd..
20T... en 5-10T er sikker fysisk for lille (har selv 50T).. Bare hvis nogen vil forvilde sig ud i at købe sådan en..
Jeg vil mener det er under 5T tryk der skal til (forudsat alt er gjort ordentligt rent)... De glider faktisk ret nemt i, samlignet med eks. vis Passat/Polo/Berlingo osv.
Lidt teori at tænke over... tænk på et klassisk bahjuls leje (Polo N6 eks) ... Fyld med øl i bagagerumet, og alt hvad den kan trække rundt i rundkørslen... Selvom det er ruller dynamisk, vil der også være en statisk belastning.. Ved ydersrte hjul er det for neden på det inderste og for oven på det yderste leje... der er ret menge "klem" på, og toeretisk set er al statisk belastning kun lagt på en rulle (en kugle)... presses et leje horosontalt i er denne kraft jævnt fordelt... JA nu holder de jo ikke så længe på sådan en lille bil

GW
Frank