Visse årgange af Polo med diesel kan fås både i en 1,2 - 1,4 og 1,6. Sidstnævnte er helt bestemt med 4 cyl., men de to små er iflg. diverse salgsannoncer begge med 3 cyl. Men en aut. VW-forhandler påstår, at 1,4 også er med 4 cylindre. Jeg kan have den mistanke, at den pågældende har kikket lidt for meget på EDB-skærm og for lidt i et motorrum.
Håber nogen kan hjælpe.
I hvert fald kender jeg til en A2 (ikke 3L) som har en 1,4 diesel med 3 cylindre.
Men så kommer det vigtigste: Kunne den lille 1,2 ltr. være identisk - eller i slægtskab - med motoren som ligger i Lupo og A2? Ikke overraskende havde VW-forhandleren ikke svar herpå.
3 eller 4 cylindre
- Paul3L
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: 3 eller 4 cylindre
Audi A2 findes med tre forskellige 1,4 TDI dieselmotorer, som alle er tre-cylindrede rækkemotorer med motor ID-koderne AMF, BHC og ATL. Kilde: Wikipedias artikel om Audi A2
AMF er anvendt i VW Polo (10/99-09/01), Seat Arosa (10/99-05/03) VW Lupo (05/99-07/05) Audi A2 (06/00-08/03), Seat Ibiza & Cordoba (05/05-12/05) og Skoda Fabia (04/03-10/05)
ATL er anvendt i VW Polo (01/00-04/00, 11/14-) og Audi A2 (11/03-08/05)
BHC er kun anvendt i Audi A2 (09/03-08/05)
Kilde: Wikipedias artikel om Volkswagen Group dieselmotorer
1,2 TDI har motortypen EA189, hvor 1,4 TDI har motortypen EA288. Ifølge Wikipedia er EA288 motorfamilie baseret på EA189 motorfamilie.
M.v.h. fra fyr som nærmest udelukkende kigger på EDB-skærm og aldrig i motorrum.
AMF er anvendt i VW Polo (10/99-09/01), Seat Arosa (10/99-05/03) VW Lupo (05/99-07/05) Audi A2 (06/00-08/03), Seat Ibiza & Cordoba (05/05-12/05) og Skoda Fabia (04/03-10/05)
ATL er anvendt i VW Polo (01/00-04/00, 11/14-) og Audi A2 (11/03-08/05)
BHC er kun anvendt i Audi A2 (09/03-08/05)
Kilde: Wikipedias artikel om Volkswagen Group dieselmotorer
1,2 TDI har motortypen EA189, hvor 1,4 TDI har motortypen EA288. Ifølge Wikipedia er EA288 motorfamilie baseret på EA189 motorfamilie.
M.v.h. fra fyr som nærmest udelukkende kigger på EDB-skærm og aldrig i motorrum.

VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 314T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 104T+ km. Med jydekrog og anhænger.
- KMDTHY
- Indlæg: 5028
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Re: 3 eller 4 cylindre
Nej. Den EA189 1.2 TDI er commonrail. Den 1.2 der er i 3L er Pumpe-düse. De er ikke identiske. Mig bekendt findes den 1.2 TDI PD kun i Lupo 3L og A2 3L.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.

- Paul3L
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Geografisk sted: Blekinge
Re: 3 eller 4 cylindre
Yes, pumpedyse (EA188) fandt jeg i en anden Wikipedia artikel om udgåede Volkswagen Group dieselmotorer.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 314T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 104T+ km. Med jydekrog og anhænger.