Side 1 af 3

Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38) LØST LEDN. BRUD

: tirs 12. feb 2013 09:54
af batmann67
Det er nu efterhånden ca. 4 måneder efter at jeg har renoveret gangstelleren på vognen. Alle O-ringe og pakninger er skiftet i gangstelleren, og bilen har ikke haft problemer med at holde hydrauliktryk. Samtidig kom der en sprit ny trykkugle og koblingscylinder i vognen.

Lige før jul røg koblingen, den er ny skiftet sammen med føringshornet, udrykkelejet og 3.1L gearolie.

I januar blev F41 baklyskontakt skiftet.

Nu er den galt med gearet igen!
Der kommer 3 fejlkoder

00263 - Transmission
27-10 Implausible Signal - Intermittent
Fault 00263.gif
Fault 00263.gif (30.56 KiB) Vist 18472 gange
00839 - Value 4 for Gear Selection (N287)
35-10 - - - Intermittent
Fault 00839.gif
Fault 00839.gif (9.03 KiB) Vist 18472 gange
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 No Signal - Intermittent
Fault 00297.gif
Fault 00297.gif (26.25 KiB) Vist 18472 gange
I praktisk opleves der pludselig ikke er respons for speederen (sikkert en eller anden fejl mode 00263), dette kan afhjælpes ved at tænde og slukke bilen flere gang. Så kan bilen køre igen, efter kort kørsel så opstår fejlen igen.

Jeg bemærkede da jeg læste fejlkoderne ud at lyset i kørelyskontakten står og blinkende, som og der var en dårlig forbindelse!

Er først skridt, at synge sangen?
Er der andre der har bud på hvad der kan været galt?

/Stig Allan

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: tirs 12. feb 2013 10:11
af Vyffe
Kontrollér lige at de stik under hydraulikstationen er i orden og samlet korrekt. Jeg havde et tilfælde hvor et af stikkene var defekt, hvorefter jeg ikke fik samlet det andet stik forkert. Det gav en masse fejl :oops:

Læs min egen beretning:
viewtopic.php?t=2730

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 20:05
af batmann67
Yderlig beskrivelse af fejl.
Ved kørsel i tiptronic
1. gear, hopper ud af gear men finder gearet igen.
2. gear ingen problemer
3.4.5. gear hopper ud af gear og ingen speeder respons. Genstart nødvendig.

Forsøgt grundjustering, men stopper ved pkt. 28, og melder RTFM 12.
Har tjekket kødbenet på gangstelleren, der var lidt slør ved den øverst kugle, har forsøgt at bukke fjederen, så der ikke virker til at være slør mere, men der er stadig RTFM 12.

Skal lige have genopfrisket hvad RTFM12, kan skyldes.

/Stig Allan

Re: Sv: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 20:15
af VAGtech.dk
Det kan skyldes en fejl ved magnetventilerne, og baklys kontakt også, men oftest slør ved stangen

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 20:58
af Silver
Hej
BAT


Af med den gearkasse ASAP

RTFM, se mine indlæg herom.



Morten Moe

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 21:04
af Silver
ImageUploadedByTapatalk1360785809.703064.jpg
ImageUploadedByTapatalk1360785809.703064.jpg (186.98 KiB) Vist 18419 gange

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 21:06
af Silver
juster din gangsteller efter dette billede. og du kan se om dine værdier er OK. er de ikke det er der slør eller defekte pot.metre.


Morten Moe

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 21:11
af Silver
Folk skriver SÅ tit her at man skal justere sin gangsteller lidt op og lidt ned indtil den godkender det og ikke siger RTFM.. men det er jo nemmer t aflæse og derefter justere ind så man ved det passer.


RTFM, read the fuckin´ manual :)

Og her kan man så læse at du i den MB kan se de aktuelle værdier fra BEGGE potmetre. det er kun det øverste du justerer på når du flytter din gangsteller stang.

Er det nederste potmeter uden for de foreskrevne værdier så prøv at stram den TX 20 op der er i "hesteskoen". Nederste aksel i gangsteller.

Det samme gør sig gældende for det øverste, dog skal du sikre dig at der IKKE er slør i gangsteller stangen.

Morten Moe
PhD, RTFM

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 21:31
af sussi
Silver skrev:Det samme gør sig gældende for det øverste, dog skal du sikre dig at der IKKE er slør i gangsteller stangen.Morten MoePhD, RTFM
Og når Morten skriver "slør" mener han, der må ikke være selv den mindste smule :(
Det med et prøve at reparere en stang, hvor der først er slør i, svarer til at pisse i bukserne når man fryser :lol: :lol:
M.v.h. Sussi

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: ons 13. feb 2013 23:50
af batmann67
Jeg har kun fået disse 2 fejlkoder 00263 - 00297 (G38) og ikke andre i dag.
Men de er så kommet en 5-6 gange og jeg har husket og slette dem hver gang.

Baklyset tænder under grundjustering, så baklys kontakten må virke.

/Stig Allan

Re: Sv: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: tors 14. feb 2013 09:23
af VAGtech.dk
G38 kan godt tyde på døde lejer..

Re: Sv: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: tors 14. feb 2013 11:20
af Silver
VAGtech.dk skrev:G38 kan godt tyde på døde lejer..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

TJEK.

-Moe

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: tors 14. feb 2013 17:41
af batmann67
Åh shit, det kommer god nok på et meget skidt tidpunkt!

- Kan det give en ledetråd at tappe gearolien af og kikke efter metalrester?
- Kan et død leje medfører RTFM12 i forbindelse med grundjustering?

BTW så er der bestilt Repsæt til Gearvælgeren hos VagShop, for at udelukke slør i kugleleddet, da RTFM12 har drillet før.
stangsæt.JPG
stangsæt.JPG (66.6 KiB) Vist 18371 gange
.

Ps:Er http://elsaweb.spaghetticoder.org/ lukket ned :?

/Stig Allan

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: tors 14. feb 2013 18:34
af KMDTHY
batmann67 skrev:
Ps:Er http://elsaweb.spaghetticoder.org/ lukket ned :?
Ja desværre..... VW gruppen har sagt nej til sådan et online arkiv. viewtopic.php?f=11&t=3310

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: tors 14. feb 2013 23:58
af batmann67
00839 (N287) har jeg set igen ca. halvdelen af de 6 gange jeg har forsøgt at køre en grundjusteringen igennem. Det ender altid samme sted med RTFM12.

Har ledt efter Silver`s indlæg omkring RTFM uden held, men der er sikker en smart måde hurtig at finde disse indlæg.

For jeg må erkende at jeg ikke rigtig har fanget hvad det er Silver har foreslået at jeg skal gribe fat i mht. til mit problem med bilen...

/Stig Allan

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: fre 15. feb 2013 00:08
af batmann67
batmann67 skrev:00839 (N287) har jeg set igen ca. halvdelen af de 6 gange jeg har forsøgt at køre en grundjusteringen igennem. Det ender altid samme sted med RTFM12.

Har ledt efter Silver`s indlæg omkring RTFM uden held, men der er sikker en smart måde hurtig at finde disse indlæg.

For jeg må erkende at jeg ikke rigtig har fanget hvad det er Silver har foreslået at jeg skal gribe fat i mht. til mit problem med bilen...

/Stig Allan
Fandt Silver`s indlæg kunne ikke se skoven for bare træer...

Re: Sv: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: fre 15. feb 2013 17:59
af VAGtech.dk
Jeg ville prøve at skifte den ventil, det kan også godt give en 12er fejl, hvis de der ventiler ikke arbejder korrekt..

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: fre 15. feb 2013 18:59
af batmann67
Repsæt til Gearvælgeren er monteret og nu kører grundjusteringen igennem :-).

Men stadig de samme fejl problemer.

Kørsel i tiptronic
1. gear, hopper ud af gear men finder gearet igen.
2. gear ingen problemer
3.4.5. gear hopper ud af gear og ingen speeder respons. Genstart nødvendig.

Fejlkode 00263 - 00839 (N287)

Må have undersøgt lidt mere omkring 00839 (N287).

/Stig Allan

Re: Sv: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: fre 15. feb 2013 21:35
af VAGtech.dk
Dårlig forbindelse til magnetventil?

Jeg havde en gang en der gjorde netop det der hvor den mekaniker der havde forsøgt sig med bilen før den kom til mig, javde glemt at skubbe stikket helt på til en af ventilerne..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Re: Fejlkode 00263 - 00839 (N287) - 00297 (G38)

: fre 15. feb 2013 23:12
af batmann67
Har tjekket G38 Speed sensoren for metalspåner.
Den er ingen spor af noget som helst :-).

Har også tjekket værdierne for:

G272
Blok 15-1
STOP = 4.10V
R = 3.44V
N = 2.79V
+ = 2.25V
D = 1.70V (har altid lagt lavt)
- = 1.05V (har altid lagt lavt)

G240
Blok 15-4
R = 4.08V
1.gear = 3.05V
2.gear = 3.01V
3.gear = 1.99V
4.gear = 1.99V
5.gear = 1.00V (lidt lavt)

Angående 00839 - Value 4 for Gear Selection (N287) så ved jeg at mindst èt stik på gangstelleren ikke har det for godt, så jeg tror at VAGtech har fat i noget...

Er det muligt selv at udskifte et stik mv. på ledningsættet der sidder på ventilerne.

Stig Allan