Hvordan startes en grundjustering
Hvordan startes en grundjustering
hej derude
jeg er ved at rode mig ud en gang seriøs gang roden med den ene af mine A2'er - og mangler lige at finde ud af hvorledes man starter en grundjustering - se her - jeg har en VAGCOM 311.2 som fungerer udmærket til udlæsning af fejl - men - når jeg står her hvilke menuer skal jeg have fat i for at starte en grundjustering - og hvad skal man levere af input for at få begyndt (når den først er igang går det vist nogenlunde af sig selv - har forstået konceptet der)
se lige billedet her - i zipped pdf fil - pdf i sig selv er ikke tilladt - og fortæl mig hvad jeg skal gøre "next" ?
mvh - ti
jeg er ved at rode mig ud en gang seriøs gang roden med den ene af mine A2'er - og mangler lige at finde ud af hvorledes man starter en grundjustering - se her - jeg har en VAGCOM 311.2 som fungerer udmærket til udlæsning af fejl - men - når jeg står her hvilke menuer skal jeg have fat i for at starte en grundjustering - og hvad skal man levere af input for at få begyndt (når den først er igang går det vist nogenlunde af sig selv - har forstået konceptet der)
se lige billedet her - i zipped pdf fil - pdf i sig selv er ikke tilladt - og fortæl mig hvad jeg skal gøre "next" ?
mvh - ti
- Vedhæftede filer
-
- vagcom.zip
- (228.41 KiB) Downloadet 1113 gange
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Hvordan startes en grundjustering
Senest rettet af sussi man 11. apr 2011 22:46, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: opdateret
Begrundelse: opdateret
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Hvordan startes en grundjustering
Hejsa,
* Basic Settings - 04
* Vælg kanal 14
* Gearskiftegreb fra D til tiptronic-sporet
* vent 5 sekunder
* Gearskiftegreb tilbage til D
.. Og du er igang..
(IIRC)
/Claus
* Basic Settings - 04
* Vælg kanal 14
* Gearskiftegreb fra D til tiptronic-sporet
* vent 5 sekunder
* Gearskiftegreb tilbage til D
.. Og du er igang..
(IIRC)
/Claus
Re: Hvordan startes en grundjustering
hej Claus
nu har jeg aldrig prøve det før men i sussi's reference til guiden står:
Vælg 02 Aut-trans
3. Fjern fejl hvis der er nogen.
4. Træk håndbremse og gearvælger i Tipptronic spor
5. Vælg 08 måleværdi og læs kanal 2
jeg går ind under 02 i hovedmenuen og vælger så 04 - eller 08 - og her skriver du kanal 14 hvor der i den anden guide står 02?
Basic Settings - 04
* Vælg kanal 14
* Gearskiftegreb fra D til tiptronic-sporet
kan vi ikke lige få afklaret hvorfra disse afvigelser kommer - er der forskel i menuopbygningen mellem 311 - 409 og VCDS eller hvad. Det er jo ret vigtigt at jeg får rigtigt begyndt
tak på forhånd - ti
nu har jeg aldrig prøve det før men i sussi's reference til guiden står:
Vælg 02 Aut-trans
3. Fjern fejl hvis der er nogen.
4. Træk håndbremse og gearvælger i Tipptronic spor
5. Vælg 08 måleværdi og læs kanal 2
jeg går ind under 02 i hovedmenuen og vælger så 04 - eller 08 - og her skriver du kanal 14 hvor der i den anden guide står 02?
Basic Settings - 04
* Vælg kanal 14
* Gearskiftegreb fra D til tiptronic-sporet
kan vi ikke lige få afklaret hvorfra disse afvigelser kommer - er der forskel i menuopbygningen mellem 311 - 409 og VCDS eller hvad. Det er jo ret vigtigt at jeg får rigtigt begyndt
tak på forhånd - ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Hvordan startes en grundjustering
Det er fordi du skal altid kontrollere og evt. justere koblingen INDEN du går i gang med grundjustering......
Så følg guiden, så skal du nok få grundjusteret din bil
Så følg guiden, så skal du nok få grundjusteret din bil
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Hvordan startes en grundjustering
Hejsa,
Men nej, der er ikke forskel i den forstand mellem en version 3.11 og 4.09. PC'en med tilhørende applikation er blot en monitor - et sted hvor gearkassestyreenheden kan give oplysende informationer til brugeren. Alt det tekst du ser i de enkelte blokke, er noget der er gemt i styreenheden, ikke på PC'en.
Jeg er sikker på blok 14. Om det er D-tiptronic-D eller omvendt falder ind under IIRC.
KMDTHY har svaret på resten.
/Claus
Lige for at pointere, IIRC er en forkortelse for If I Remember Correct2a2 skrev:... - er der forskel i menuopbygningen mellem 311 - 409 og VCDS eller hvad. Det er jo ret vigtigt at jeg får rigtigt begyndt
Men nej, der er ikke forskel i den forstand mellem en version 3.11 og 4.09. PC'en med tilhørende applikation er blot en monitor - et sted hvor gearkassestyreenheden kan give oplysende informationer til brugeren. Alt det tekst du ser i de enkelte blokke, er noget der er gemt i styreenheden, ikke på PC'en.
Jeg er sikker på blok 14. Om det er D-tiptronic-D eller omvendt falder ind under IIRC.
KMDTHY har svaret på resten.
/Claus
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Hvordan startes en grundjustering
Trip T -> D (vent 5 sek) -> Tip T.
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Re: Hvordan startes en grundjustering
Og skulle bilen vælge ikke at ville rykke sig ud af stedet efter en grundjustering, er det på den igen
Re: Hvordan startes en grundjustering
Hej her er en proccedure for grundjustering
BILMÆRKE / MODEL: ÅRGANG: MOTORKODE: Volkswagen Lupo 3L Alle AYZ, ANY
EMNE / SYMPTOM / FEJLKODE: Grundindstilling af gearkasse.
AFHJÆLPNING: Grundindstilling kan kun udføres med original tester eller tilsvarende. Før du begynder
grundindstilling, skal følgende være opfyldt:
-Bilen skal stå på alle 4 hjul.
-Der SKAL være 12V på systemet. Monter evt. ekstern lader.
-Koblingsværdi giveren skal være korrekt indstillet
-ECU koden skal være tilstede. Er den ikke det skal ECU’en kodes. (Oftest er koden
00000). Dette kan evt. gøres med Texa.
-Gearvælger skal stå i tiptronic.
Procedure for grundindstilling:
-Gå ind i måleblok 02 – Automatik og derefter måleblok 08 – Måleblokke.
-Vælg blok 002.2.
Koblingspositionen skal være ok. Dvs. 1,8.2,0 Volt (1,9-1,95V i praksis). Efter en
evt. justering, køres gearvælgeren til stop position og tilbage igen, hvorefter
værdierne kontrolleres igen. Afbryd tænding, vent 15 sek., sæt tænding på,
kontroller 002.2. Eventuelle fejl udbedres.
-Gå ind i måleblok 04 – Grundindstilling, tast 014 og tryk ’Ok’.
-Når displayet skriver ’Wait’ udføres en sandsynlighedskontrol med 28 gearskift.
Ved skifteforløb 5 til 8 skal baklyset tændes.
Hvis gearskiftene ikke starter med det samme, kør da gearvælgeren fra den
manuelle tiptronic, til køretrin E og tilbage igen.
-Når displayet skriver ’Adjust’, flyttes gearvælgeren fra manuel tiptronic til
køretrin E/D.
Træd ikke på bremsen, og fjern hånden fra gearvælgeren.
Følgende handlinger gælder kun for modeller op til 2002. Modeller fra 2002->,
fortsæt proceduren fra side 2.
-Når displayet skriver ”-” flyttes gearvælgeren fra tiptronic til ”-” og holdes der.
-Når displayet skriver ”Stop” flyttes gearvælgeren ”Stop”. Træd på bremsen for at flytte gearvælgeren.
-Fjern hånden fra gearvælgeren
-Når displayet skriver ”Kickdown”, trædes speederen i bund og holdes der i ca. 5 sek.
-Slip speederen.
-Når displayet skriver ”N”, trædes bremsen ned. Gearvælgeren flyttes til ”N”, og
hånden fjernes fra gearvælgeren.
-Når displayet skriver ”StartMot”, trækkes håndbremsen og motoren startes og
skal køre i tomgang. Bremsen må ikke trykkes på, og gearvælgeren må ikke
berøres.
-Når displayet skriver ”Searching”, udføres slæbepunktssøgning for koblingen.
Dette må max tage 15 sek., ellers kan koblingen (trykpladen) muligvis være
defekt.
-Når displayet skriver ”Ign Off”, trædes bremsen ned og gearvælgeren flyttes til
”Stop”. Fjern hånden fra gearvælgeren.
Motoren går nu i stå
-Slå tænding fra.
-Efter ca. 15 sekunder slåes tænding til igen.
Grundindstilling er fuldført.
Hvis der er fejl i grundindstillingen, kontroller for fejlkoder.
Hvis der er slip i gearforbindelsen, prøv at udføre grundindstillingsproceduren igen.
Eventuelle fejlkoder ifm. grundindstilling:
RTFM 7:
-Potentiometer 2 har bevæget sig i forkert retning eller slet ikke
-Skrue monteret i gearskifteenheden
-Potentiometer 2 (G240) defekt
-Skifteventil defekt eller forkert tilsluttet (N286/N287)
RTFM 8:
-Potentiometer 1 for gearregistrering (G239) fejl/defekt
RTFM 9:
-Bakgear er ikke genkendt eller indkoblet
-Kontakt (F41) for bakgear defekt/ikke forbundet (ledninger/stik)
RTFM 10:
-Potentiometer 1 og 2 værdier ikke stabile under grundindstilling
RTFM 11:
-Indstillingsvinkel på potentiometrene 1 og 2, til registrering af geartrin er for lille
eller for stor.
RTFM 12:
-Fejl i tolerancekontrollen af måleværdier (gearskifteenhed justeres)
-Kontroller om der er slør ved stangen på gearindstiller.
-Kontroller indstillingen på gearindstiller
BILMÆRKE / MODEL: ÅRGANG: MOTORKODE: Volkswagen Lupo 3L Alle AYZ, ANY
EMNE / SYMPTOM / FEJLKODE: Grundindstilling af gearkasse.
AFHJÆLPNING: Grundindstilling kan kun udføres med original tester eller tilsvarende. Før du begynder
grundindstilling, skal følgende være opfyldt:
-Bilen skal stå på alle 4 hjul.
-Der SKAL være 12V på systemet. Monter evt. ekstern lader.
-Koblingsværdi giveren skal være korrekt indstillet
-ECU koden skal være tilstede. Er den ikke det skal ECU’en kodes. (Oftest er koden
00000). Dette kan evt. gøres med Texa.
-Gearvælger skal stå i tiptronic.
Procedure for grundindstilling:
-Gå ind i måleblok 02 – Automatik og derefter måleblok 08 – Måleblokke.
-Vælg blok 002.2.
Koblingspositionen skal være ok. Dvs. 1,8.2,0 Volt (1,9-1,95V i praksis). Efter en
evt. justering, køres gearvælgeren til stop position og tilbage igen, hvorefter
værdierne kontrolleres igen. Afbryd tænding, vent 15 sek., sæt tænding på,
kontroller 002.2. Eventuelle fejl udbedres.
-Gå ind i måleblok 04 – Grundindstilling, tast 014 og tryk ’Ok’.
-Når displayet skriver ’Wait’ udføres en sandsynlighedskontrol med 28 gearskift.
Ved skifteforløb 5 til 8 skal baklyset tændes.
Hvis gearskiftene ikke starter med det samme, kør da gearvælgeren fra den
manuelle tiptronic, til køretrin E og tilbage igen.
-Når displayet skriver ’Adjust’, flyttes gearvælgeren fra manuel tiptronic til
køretrin E/D.
Træd ikke på bremsen, og fjern hånden fra gearvælgeren.
Følgende handlinger gælder kun for modeller op til 2002. Modeller fra 2002->,
fortsæt proceduren fra side 2.
-Når displayet skriver ”-” flyttes gearvælgeren fra tiptronic til ”-” og holdes der.
-Når displayet skriver ”Stop” flyttes gearvælgeren ”Stop”. Træd på bremsen for at flytte gearvælgeren.
-Fjern hånden fra gearvælgeren
-Når displayet skriver ”Kickdown”, trædes speederen i bund og holdes der i ca. 5 sek.
-Slip speederen.
-Når displayet skriver ”N”, trædes bremsen ned. Gearvælgeren flyttes til ”N”, og
hånden fjernes fra gearvælgeren.
-Når displayet skriver ”StartMot”, trækkes håndbremsen og motoren startes og
skal køre i tomgang. Bremsen må ikke trykkes på, og gearvælgeren må ikke
berøres.
-Når displayet skriver ”Searching”, udføres slæbepunktssøgning for koblingen.
Dette må max tage 15 sek., ellers kan koblingen (trykpladen) muligvis være
defekt.
-Når displayet skriver ”Ign Off”, trædes bremsen ned og gearvælgeren flyttes til
”Stop”. Fjern hånden fra gearvælgeren.
Motoren går nu i stå
-Slå tænding fra.
-Efter ca. 15 sekunder slåes tænding til igen.
Grundindstilling er fuldført.
Hvis der er fejl i grundindstillingen, kontroller for fejlkoder.
Hvis der er slip i gearforbindelsen, prøv at udføre grundindstillingsproceduren igen.
Eventuelle fejlkoder ifm. grundindstilling:
RTFM 7:
-Potentiometer 2 har bevæget sig i forkert retning eller slet ikke
-Skrue monteret i gearskifteenheden
-Potentiometer 2 (G240) defekt
-Skifteventil defekt eller forkert tilsluttet (N286/N287)
RTFM 8:
-Potentiometer 1 for gearregistrering (G239) fejl/defekt
RTFM 9:
-Bakgear er ikke genkendt eller indkoblet
-Kontakt (F41) for bakgear defekt/ikke forbundet (ledninger/stik)
RTFM 10:
-Potentiometer 1 og 2 værdier ikke stabile under grundindstilling
RTFM 11:
-Indstillingsvinkel på potentiometrene 1 og 2, til registrering af geartrin er for lille
eller for stor.
RTFM 12:
-Fejl i tolerancekontrollen af måleværdier (gearskifteenhed justeres)
-Kontroller om der er slør ved stangen på gearindstiller.
-Kontroller indstillingen på gearindstiller
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Hvordan startes en grundjustering
Hej jmp hvad mener du med:
Følgende handlinger gælder kun for modeller op til 2002. Modeller fra 2002->,
fortsæt proceduren fra side 2. ?????
Følgende handlinger gælder kun for modeller op til 2002. Modeller fra 2002->,
fortsæt proceduren fra side 2. ?????
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Hvordan startes en grundjustering
Ligner noget klamp copy/paste der har været igennem Google translate
Hvorfor ikke bare holde sig til guiden der er i FAQ?
Hvorfor ikke bare holde sig til guiden der er i FAQ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.