Side 1 af 1

Kørselsmønster

: søn 13. aug 2023 17:27
af duralinox
Jeg er flyttet til byen og kører en Audi A2. I stedet for at køre 2 gange 50 km når jeg kører konen på arbejde, bliver det nu til kun 2 gange 2km, og så vidt jeg ved er det døden for en diesel at køre så små ture. Eller hvad siger i? Syns jeg har hørt en 3l motor er ligeglad, men er ikke sikker? Ellers skal jeg af med min A2, men har ikke meget lyst til det! Mvh Jan

Re: Kørselsmønster

: man 14. aug 2023 05:57
af HamSjelv
Det vil ikke være et sundt kørselsmønster for hverken diesel- eller benzinmotor. 3L-motorerne skal nok holde til det et stykke tid - ting vil gå til i kondensvand.

2 kilometer i by skriger på en (el)cykel eller et sæt gode travesko :!:

Re: Kørselsmønster

: man 14. aug 2023 07:26
af duralinox
Helt enig med cykel eller gode sko, men det kunne være rart hvis jeg kunne køre konen hvis vejret er helt tosset. Jeg vil så beholde min dejlige Audi! :-)

Re: Kørselsmønster

: man 14. aug 2023 07:59
af Søren
Sælg den til en pendler.. og evt øv el cykel 😀
Det andet er synd for en 3L diesel motor og generalt diesel motor.. konen hos mig køre også til tider alt for korte ture= motor lampe som lyser pga til sodet EGR ventil..

Re: Kørselsmønster

: søn 27. aug 2023 06:58
af Kim B Olesen
Kør en ordentlig tur en gang imellem når du har smidt hende af 😎👍🏻
Så går det nok, de holder rigtigt godt de motorer 👍🏻👏🏻👏🏻

Re: Kørselsmønster

: søn 27. aug 2023 09:13
af Ejner
Min L3L oplever vel 85-90% af kørte km udelukkende som småture i by område, og resten som længere stræk på hoved- og motorveje. Den får ca. månedlig 2x20km "motions pendlertur" på motorvej.
Kørsel i by område ifm. arbejde < 10 km hver vej betyder dagligt passage af ca. 6-7 lyskryds x2.
Motoren ligger typisk og hygger sig med at tøffe afsted med ca. 1000-1500 omdrejninger i morgen og eftermiddags trafik, og er der mulighed for at trække forbi i bane 2 er gaspedalen jo villig til at tage imod en "kick down" så går det meget rapt med en forbi kørsel. Kobling/gearskift/bremser bliver meget aktiveret ned og op i gear ved passage af lyskryds, samt ved kø dannelse, medmindre der er held i sprøjten og ramme den "grønne bølge".
Min oplevelse er at L3L udover pendling også fint klarer at blive anvendt til daglig kørsel i byområde. Vurderingen er dog, at sliddele ved kobling, gear, gangsteller, bremser nok skal efterses og udskiftes efter færre km.
Ideal kørsel med L3L mht. vedligehold ville være: Start - 100% pendlerstrækning - stop med ganske få op og ned skiftninger i gear undervejs.

Re: Kørselsmønster

: søn 27. aug 2023 18:49
af doktorfrank
Nåår man endelig har fundet en bil, som giver glæde og som man kun allernødigst vil undvære ... så giver det sig selv. Glem alle advarslerne og gør som de mere Velbevandrede her anbefaler. Audi A2 har jo fx indbygget advarsel om nødvendig olieservice, når den kan måle nedsat oliekvalitet. Jeg tror (!) ganske enkelt ikke, at man kan slå den motor ihjel med små ture. Og da slet ikke, hvis den bare bliver varmet igennem et par gange om måneden.
Kan vi få en årlig rapport fra dig?

Re: Kørselsmønster

: man 28. aug 2023 05:47
af Søren
Det vildt med den forskel i Lupo og A2 ejers kørelses mønster 😄 nu er Lars Larsen og Thore ikke her inde mere.. men begge 2 var køres konger.. mener Thore pendlede 340km daglig og det samme gjord Lars.. ingen af dem køre Lupo idag…