Gearkasse/ koblings problem?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
SarahCecilie
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 27. jul 2023 14:02
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mariager

Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af SarahCecilie »

Hej Lupo folk, min kærer Lupo er begyndt og lave ballade med gearkassen eller måske koblingen jeg har endu ikke fundet fejlen, men jeg håber på måske nogen her inde har haft samme problem som mig.

Min Lupo starter uden problemer i “Stop” og kan kører den uden fejl i alle gearene under kørsel, men os ved at holde stille kan jeg skifte rundt uden fejl.

Problemet kommer af at jeg nu af nogen gange har haft startet min Lupo og har haft den til at stå og kører i “N” hvor den så slukker og bliver sort omkring ikonerne hvor gearene står, bilen går ud, men kan efter uden problemer starte bilen og 9/10 gange opstår fejlen ikke igen.
Har dog lagt mærke til de gange den har meldt fejlen har jeg givet den en smule gas så den er kommet lidt op i omdrejninger og efter kommer fejlen.

Jeg har video af fejlen men kan ikke indsætte, håber på nogen måske kan give en ide til en fejl eller selv har prøvet det.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det tyder på et hydraulik problem umiddelbart 🤔
Du kan smide videoen på fx YouTube eller andet og linke til den, det er det nemmeste 😎👍🏻
Hvor gammel er din Lupo, er det med stop ligefrem eller til siden ?
Jeg tænker det der sker er at den står og blinker i det ikon gearstangen står ved og de andre er “sorte”
SarahCecilie
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 27. jul 2023 14:02
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mariager

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af SarahCecilie »

Min Lupo er fra 01, jeg tror jeg har fundet løsningen på mit problem. Det er min kobling som trænger til at blive skiftet🙂
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvordan er du kommet frem til den konklusion ?
Når den kan starte i Stop, ville det absolut ikke være mit første bud 😬
Der er rigtigt mange der mener de har styr på 3L biler, men ikke alle har det, de har bare hørt at koblinger og gearkasser går til, og så er det nok det der er galt 😡
SarahCecilie
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 27. jul 2023 14:02
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mariager

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af SarahCecilie »

Jeg har haft tester på min bil derfor har jeg fundet ud af det koblingen som er død
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af 383CI »

SarahCecilie skrev: lør 29. jul 2023 08:24 Jeg har haft tester på min bil derfor har jeg fundet ud af det koblingen som er død
Det var en dramatisk konklusion, så på hvilken baggrund? Og hvilken tester?
Som det er nævnt, når den starter i "Stop" er koblingen ikke, umiddelbart, slidt, og/eller hvis ikke den filer og glider i koblingen er det ikke hverken første eller andet bud på fejlen.
Så en mindre dramatis måde kunne være at starte med at efterfylde (det rigtige) hydraulikolie på stationen, justerer kobling og gearskift arme, og grundjusterer bilen. Med VCDS og kun VCDS, Delphi testerer og andet i den dur er ikke ordentligt Lupo kompatibelt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
SarahCecilie
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 27. jul 2023 14:02
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mariager

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af SarahCecilie »

Har haft VCDS på den og den glider en smule i koblingen men ikke noget jeg som sådan har lagt mærke til, men tog en tur i den og mærkede efter og det var tydligt den gled i kobling
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af doktorfrank »

Et alternativt forslag kunne være en utæt pakdåse på gearkassens indgangsaksel. Med olie på koblingspladen glider den lidt, når den bliver varmet op. Hvis den fejl ikke opdages ved koblingsskift bliver det hurtigt dobbelt arbejde.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af Ejner »

Der er 3 normale sliddele elementer der kan være problemer med inde i koblingshuset, som kræver de-genmontage af gearboksen for udbedring. Udenfor koblingshuset er der koblingscylinderen samt hvor momentarm er svejset på aksel der går ned i koblingshuset ag foretager flytning af tryklejet.
1) Belægning på koblingsnav slidt under min. mål så den glider og efterjustering ej længere mulig.
2) Føringsrøret fastholdt med 3 undersænkede bolte i den tynde "blik kant" som over tid revner, og røret kipper over og bliver slidt i stykker indvendigt af mangenoter på højgearaksel. Frem og tilbage flytning af tryklejet kommer til at ligge I en "skæv linje" og føringsrøret bliver noget vrikværk, som gør at indstilling af kobling ikke længere er kontant og præcis.
3) Tryklejets skål med baner og sider for kuglerne slides (og slides nærmest væk), så kuglerne ikke er præcis fastholdt i lejet og det giver også bøvl og varierende held med at have koblingen langtids indstilling fastholdt.
Min kobling sagde fra ved ca. kkm 300 og følgende konstateredes:
Ad 1) Belægning var minimalt slidt og kunne måske have taget det dobbelte antal km. Ligeså var trykpladen i god stand, og kunne nok også have fulgtes med navet til ca. kkm 600
Ad 2) Føringsrøret var knækket fra ved et af boltene, og revnet ved et andet, så det sad skævt og blev kun holdt på plads af højgearaksel, der havde slidt hul på røret indvendig fra. Helt klar til udskiftning.
Ad 3) Tryklejet faldt fra hinanden, og kugler lå løse i koblingshus. Kugler samt baner og sider der styrer kugler var nedslidte. Helt klart udskiftning.
Pos 1 - 2 - og 3 komplet udskiftet, og pos 1 skifter man sgu også når man nu er der inde, med den vished i baghovedet at tælleren så alt andet lige har en chance for at akkumulere kkm 300 mere.
Og som doktorfrank siger vær opmærksom på om pakdåsen ved højgearakslen ser fin og tør ud, ellers skal den skiftes, fås stadig som reservedel hos VW.
Så sidder der en pakdåse bag svinghjulet på krumtapaksel, men om den kan grise koblingsnavet til med olie står ikke helt klart for mig? Og rygterne siger at den ikke længere fås som reservedel?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af Ejner »

En oplysning mere.
Den kunne ikke starte i STOP, men i N i en længere perioden, inden den døde i koblingen.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
SarahCecilie
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 27. jul 2023 14:02
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mariager

Re: Gearkasse/ koblings problem?

Indlæg af SarahCecilie »

Jeg siger tak for hjælpen, min kobling var godt slidt og er nu skiftet og problemet er væk 🤞🏻
Besvar