Starter ikke når driftsvarm

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af JohannesBE »

Hej

Min A2 driller lidt. De sidste to dage har den ikke ville starte når den er driftsvarm. Starter fint om morgenen og også hvis den har stået 1.5 time.

Lyder det som en kendt fejl? Det er en 1,2 tdi.

Samme dag det skete opdagede jeg også at den gik friskere fremad, hvis jeg slap bremsen i første gear.

Har en billig skanner men ingen fejl lageret. Ej heller lyser der advarselslamper.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af Ejner »

1. Sidste dato/km for skift af diesel filter
2. Slidte gummipakninger (o-ringe) på PD-enheder, herved kan der komme "luft" ind i brændstof kredsløbet som forårsager start problemer.
3. ??
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af JohannesBE »

Når den ikke har villet starte har det været når motoren har været driftsvarm. 80-90 grader. Så venter man 1,5 time, så vil den godt. Når den ikke vil starte så sker der ingen ting fra starter. Ingen lyd. Lyser fint i instrumentbræt. Vil den ikke prøve at starte selvom der evt. var problemer med filter og eller pakninger?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af doktorfrank »

Til det sidste: Jo, det mener jeg også. Når den pludselig kobler mere til, når bremsen slippes, er koblingsjusteringen antagelig skredet, måske endda så meget, at start ved gennemvarm er blokeret. Det sætter ingen markering i fejlloggen. Hvis den lille tester ikke kan grundjustere, må der vcds på.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af JohannesBE »

Ja ok - jeg kan sige med sikkerhed at samme dag som problemet opstod, opdager jeg at bilen går mere frisk fremad når jeg slipper bremsen (fra første og bakgear). Ikke at jeg synes det er et problem i sig selv, dog vil jeg sige at i bakgear går det lige lovlig stærkt.

Men jeg ved jo ikke hvad der har gjort at den ligepludselig kører sådan. Om der er noget mekanisk der er gået i stykket, blevet slidt. Eller om computeren har justeret på nogle parameter.

En bekendt fortalte mig at computeren lavede nogle tilpasninger i forhold til kørestil og slid.
Men gør den nu også det? Hvis den gjorde det, hvad skal man så bruge grundjustering til?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af doktorfrank »

Hvis det ikke hjælper at indjustere koblingsværdien til det foreskrevne 1,8 volt og derpå gennemføre en grundjustering med efterfølgende creep-point forløb, hvor koblingens slitagegrad også aflæses, er der nok et mere alvorligt mekanisk problem. Så kan bilen forventeligt hverken starte eller køre, så opgaven skal helst udføres, hvor den stør alt for meget i vejen.
Som jeg har været inde på et par gange i den senere tid, kan hydraulikstations reguleringsventil give anledning til fejl, som ligner det beskrevne. Et par af mine svar kan måske kaste lys over den funktion.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af JohannesBE »

LIge en update. Bilen kører igen.
Havde den på værksted og de konstanterede et problem med gangstelleren. De fik fat i en brugt skifteenhed. Hele operationen kostede 9400 kr. Eneste issue er at jeg ikke kan bruge manuel skift. Der vil den ikke skifte op eller ned og virker til at være låst fast i første gear hele tiden.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af Skipper »

Må man spørge hvilket værksted der finder på at aflevere en bil tilbage som ikke fungerer i "manuel", og som forlanger så vanvittig høj en pris oven i hatten.

Mit råd er at du får fat på en vcds, så ville vi her i forummet kunne yde hjælp til selvhjælp.

Huha sådan nogen historier får mine tæer til at krumme. Er der en udspecificering på hvad de har formøblet formuen på?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af HamSjelv »

JohannesBE skrev: man 21. aug 2023 10:13... Eneste issue er at jeg ikke kan bruge manuel skift.
Gearkassegrundindstilling :!:

Hold øje med potentiometerspændingerne, når manuel-sporet grundindstilles.
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af JohannesBE »

De har brugt lidt over 10 timer på det. Den første gangsteller var utæt, så der har gået ekstra tid med at rode med det. En brugt gangsteller koster 1800kr plus moms hos ophugger. Det løber hurtigt op. Miljøtillæg 245kr. 250kr. for brug af diagnose udstyr. Jeg vil ikke hænge dem ud her, da jeg egentlig har god erfaring med dem tidligere. Men jeg har så bare lært det, at når det har noget med gangsteller at gøre, så skal jeg selv til at gøre det, eller også finde et værksted der har erfaring med det.
9400kr er mange penge for en brugt gangsteller hvor jeg ikke kan skifte manuel. Havde det været en renoveret enhed så havde det været noget andet.

Det er så der vi kommer til mit næste spørgesmål. Da jeg havde fornuften til at få den gamle gangsteller med hjem. Den var ikke utæt men den var "funktionshæmmet". Er det muligt at renovere den så man er 99pct dækket i forhold til funktion og utætheder?

Når nu jeg er i gang; der er en lille "klonk" lyd når den skfiter gear. Ikke altid, og mest når den skifter ned til 2 og 1 gear. Er det normalt?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne godt tyde på den skulle grundjusteres 🤔
Nogle gange kan man være heldig at få den til at køre uden grundjustering, men det er bestemt ikke det rigtige at gøre 🤪
Jeg kan se du holder til på Mors, jeg bor ikke så langt fra Feggesund færgen, men det kan være lidt farligt med en grundjustering 🤔
Som den står nu, kan den køre !
Hvis der er et problem et eller andet sted, og den ikke gennemfører grundjustering, kan den formodentligt ikke køre før problemet er løst 🤪

Det kommer jo lidt an på hvad der er med gangstelleren, der er jo ret mange komponenter på 🤪
Så lige nøjagtigt - hvad betyder funktionshæmmet ?
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af Ejner »

Tag et kig på indlæg af dykker5502 fra 2022: viewtopic.php?t=9180

Længere nede findes en 3D tegning af steller. Her findes oversigt over o-ringe med antal, dimensioner.
Jeg skiftede alle o-ringe på de 4 magnetventiler øverst til højre i billedet i alt 5 stk x 4 = 20 o-ringe, de øvrige kører videre.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af Ejner »

Det gik lidt hurtigt.
Der er 3 o-ringe i magnetventil og dertil 1 tætningsring i toppen under flangen, samlet til 4 magnetventiler = 16 stk.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af JohannesBE »

Tak for svar.
Lige nu kører bilen og har gjort i par uger. Kan dog ikke bruge manuel skift og kan heller ikke starte bilen i "P".

Men starter fint i "N".

Kim, fedt med en anden "øko-rider ", tæt på :D
Angående det med "funkionshæmmet". Så er der en guide i FAQ, som beskriver renovering af gangsteller, som tager højde for utætheder, men ikke hvis gangstelleren er "funktionshæmmet". Jeg har den gamle gangsteller til at ligge, så spørgesmålet er om den er til udsmidning eller det er en god ide, at renovere den.
Den havde det problem at armen ikke vil flytte sig når den skulle, hvorfor mekanikeren anbefalede at vi fik fat i en brugt fra en ophugger.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Starter ikke når driftsvarm

Indlæg af HamSjelv »

Hvis jeg skal komme med et bud på ikke-fungerende manuel, er det et defekt/delafbrudt potentiometer i manuel-sporet på gearskiftegrebet.

Det har ikke noget med defekt gangsteller at gøre når automatik skifter korrekt.
Besvar