Periodisk fejl...eller?
Periodisk fejl...eller?
Hej i gode ”nørder”
Min søns Lupo har formentlig fået "hedeslag".
Ved kørsel hjem fra job for en uge siden, gik motoren umotiveret i stå. Ved forsøg på at starte motoren, gik motoren i gang, men gik derefter i stå - ved gentagne forsøg - samme resultat!
Det lykkedes at få bugseret bilen hjem, på autotrailer, og så blev et forsøg på fejlfinding iværksat.
VCDS på, fejlkoder jf. vedhæftede billede.
Flg. er blevet gjort i fejlsøgningsregi:
- gennemgang af sikringer i sikringsboks
- ombytning til anden tændingslås/kontakt
- ombytning af relæ 109 (3 forskellige)
- grundstilling
- andet batteri
- ombytning/udskiftning af bremselyskontakt
Når der sættes tænding på bilen, er det periodisk umuligt at få gearstangen ud af stop, bremselyskontakt er ok, men det grønne "fod på bremse" symbol dukker ikke op, og bilen kan ikke starte.
Det er lykkedes i to omgange at få bilen til at køre stabilt og normalt, næsten - henholdsvis 70 og 100 testkilometer. Men problemet opstår igen!
P.t. står bilen parkeret – uden fejlkoder, starter fint og kan køre, men tør ikke køre i den da vi ikke ved hvornår – ikke om – fejlen opstår igen.
Kan det være generator der lader for lidt?
Se evt.:
https://youtube.com/shorts/hAiwJWiT-6A?feature=share
Dbh
Peter
Min søns Lupo har formentlig fået "hedeslag".
Ved kørsel hjem fra job for en uge siden, gik motoren umotiveret i stå. Ved forsøg på at starte motoren, gik motoren i gang, men gik derefter i stå - ved gentagne forsøg - samme resultat!
Det lykkedes at få bugseret bilen hjem, på autotrailer, og så blev et forsøg på fejlfinding iværksat.
VCDS på, fejlkoder jf. vedhæftede billede.
Flg. er blevet gjort i fejlsøgningsregi:
- gennemgang af sikringer i sikringsboks
- ombytning til anden tændingslås/kontakt
- ombytning af relæ 109 (3 forskellige)
- grundstilling
- andet batteri
- ombytning/udskiftning af bremselyskontakt
Når der sættes tænding på bilen, er det periodisk umuligt at få gearstangen ud af stop, bremselyskontakt er ok, men det grønne "fod på bremse" symbol dukker ikke op, og bilen kan ikke starte.
Det er lykkedes i to omgange at få bilen til at køre stabilt og normalt, næsten - henholdsvis 70 og 100 testkilometer. Men problemet opstår igen!
P.t. står bilen parkeret – uden fejlkoder, starter fint og kan køre, men tør ikke køre i den da vi ikke ved hvornår – ikke om – fejlen opstår igen.
Kan det være generator der lader for lidt?
Se evt.:
https://youtube.com/shorts/hAiwJWiT-6A?feature=share
Dbh
Peter
- Vedhæftede filer
-
- IMG_2535.JPG (108.24 KiB) Vist 312 gange
Re: Periodisk fejl...eller?
Får den brændstof (diesel) og kan der evt være luftindbrud i brændstof tilførsel?
Hvordan dør motoren - 1) momentant som at slukke på en kontakt? 2) ruller den stille og roligt ned i omdrejninger og går i stå?
Interessant historik er oplysninger om dato og km tal siden seneste skift af brændstof filter?
Hvordan dør motoren - 1) momentant som at slukke på en kontakt? 2) ruller den stille og roligt ned i omdrejninger og går i stå?
Interessant historik er oplysninger om dato og km tal siden seneste skift af brændstof filter?
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Re: Periodisk fejl...eller?
Hvis det indsatte billede er fejlkoder fra den ramte vogn, så:
* Revnede lodninger på de to multistik i kombiuret. Revnede lodninger ses oftere i varme omgivelser.
Ja, det er korrekt, motor stopper hvis CAN-kommunikation mellem centrale styreenheder fejler
* Revnede lodninger på de to multistik i kombiuret. Revnede lodninger ses oftere i varme omgivelser.
Ja, det er korrekt, motor stopper hvis CAN-kommunikation mellem centrale styreenheder fejler
Re: Periodisk fejl...eller?
ELY:
Den får brændstof....men interessant vinkel, den ene dieselslange - fremløb, sveder lidt. Filtret er skiftet i f.m. skift af tandrem d. 29/12-2018 v. 285000 km, nu har den rundet 363000 km, så stort service er lige om hjørnet.
Motoren stopper på samme måde som når tændingen afbrydes.
HamSjelv:
Korrekt, indsatte billede er fejlkoder fra bilen.
Kombiuret, er det instrumentgruppen? Kan det løses ved en ny instrumentgruppe?
Tak for jeres input/tilbagemeldinger.
Det kan ikke skyldes en dårlig aktuator eller dårlig generator?
......det værste er at fejlen ikke er konstant. VCDS på i dag = ingen fejl, bilen starter, holder sig i gang som normalt. Synes selv det lille klip på YouTube ser underligt ud....
Dbh
Peter
Den får brændstof....men interessant vinkel, den ene dieselslange - fremløb, sveder lidt. Filtret er skiftet i f.m. skift af tandrem d. 29/12-2018 v. 285000 km, nu har den rundet 363000 km, så stort service er lige om hjørnet.
Motoren stopper på samme måde som når tændingen afbrydes.
HamSjelv:
Korrekt, indsatte billede er fejlkoder fra bilen.
Kombiuret, er det instrumentgruppen? Kan det løses ved en ny instrumentgruppe?
Tak for jeres input/tilbagemeldinger.
Det kan ikke skyldes en dårlig aktuator eller dårlig generator?
......det værste er at fejlen ikke er konstant. VCDS på i dag = ingen fejl, bilen starter, holder sig i gang som normalt. Synes selv det lille klip på YouTube ser underligt ud....
Dbh
Peter
Re: Periodisk fejl...eller?
Kombiur, instrumentgruppe, speedometer, m.m.m.
Ja, alle de der viserinstrumentre, lige bag ved rattet. Det kan ikke længere købes som nyt. Kun andet brugt fra hugger.
Var det min vogn havde jeg nok bare skilt ad, efterloddet og genmonteret. Sættes der andet instrument i, skal der bl.a. kodes startspærre og kilometerstrækning.
Re: Periodisk fejl...eller?
Godmorgen
Ok. Vi prøver at afmontere og se om der er noget der kan/skal efterloddes.
Opdatering følger;-)
Tak og go' dag,
Dbh
Peter
Ok. Vi prøver at afmontere og se om der er noget der kan/skal efterloddes.
Opdatering følger;-)
Tak og go' dag,
Dbh
Peter
Re: Periodisk fejl...eller?
Brændstof:
Filter har så tilbagelagt knap kkm 80.
Min tommelfinger indikator siger ca. kkm 50 mellem skift da den også fanger lidt vand. Er det et filter med tapskrue i bunden prøv og se på hvordan det ser ud ved aftapning af en lille mængde diesel - men det er svært at komme til. Dette filter kan du selv skifte hvis du har lidt alm værktøj.
Generator:
Tjek dette på kørende motor i fx tomgang med en alm multimeter måler sat på batteri poler, skal så gerne vise >14V ca. 14,2-14,4V. I stedet for at pakke bagagerummet ud, er der terminalpunkter i motorrum i front til højre hvor der også kan måles batteri spænding + måles under det lille aftagelige sorte plastdæksel og - på en bolte ende på inderskærmnen i samme område. Kan også måles direkte på generator +terminal..
Filter har så tilbagelagt knap kkm 80.
Min tommelfinger indikator siger ca. kkm 50 mellem skift da den også fanger lidt vand. Er det et filter med tapskrue i bunden prøv og se på hvordan det ser ud ved aftapning af en lille mængde diesel - men det er svært at komme til. Dette filter kan du selv skifte hvis du har lidt alm værktøj.
Generator:
Tjek dette på kørende motor i fx tomgang med en alm multimeter måler sat på batteri poler, skal så gerne vise >14V ca. 14,2-14,4V. I stedet for at pakke bagagerummet ud, er der terminalpunkter i motorrum i front til højre hvor der også kan måles batteri spænding + måles under det lille aftagelige sorte plastdæksel og - på en bolte ende på inderskærmnen i samme område. Kan også måles direkte på generator +terminal..
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Re: Periodisk fejl...eller?
ELY:
Brændstoffilter afmonteret og drænet - ser ikke umiddelbart spor af H2O - som vi for øvrigt efterhånden godt kunne trænge en smule til...
Får filtret monteret igen og får testet ladespænding.
Men! Vil udfordringer med brændstoftilførsel kunne afføde elektriske fejlkoder?
HamSjelv:
Anden instrumentgruppe fundet på fjernlageret, prøver en hurtig ombytning og ser om det kan afhjælpe.
Endnu en gang tak. Jeres bidrag er virkelig værdsat.
Dbh
Peter
Brændstoffilter afmonteret og drænet - ser ikke umiddelbart spor af H2O - som vi for øvrigt efterhånden godt kunne trænge en smule til...
Får filtret monteret igen og får testet ladespænding.
Men! Vil udfordringer med brændstoftilførsel kunne afføde elektriske fejlkoder?
HamSjelv:
Anden instrumentgruppe fundet på fjernlageret, prøver en hurtig ombytning og ser om det kan afhjælpe.
Endnu en gang tak. Jeres bidrag er virkelig værdsat.
Dbh
Peter
Re: Periodisk fejl...eller?
ELY:
Filter monteret igen, ladespænding målt til 14.5 volt.
......bilen starter fint og kører fint i tomgang.....lige nu
Filter monteret igen, ladespænding målt til 14.5 volt.
......bilen starter fint og kører fint i tomgang.....lige nu
Re: Periodisk fejl...eller?
Brændstof & fejlkoder:
Der sidder en temp. føler G81 på brændstof linjen efter forbrug er taget af PD'ere, den kan selvfølgelige fejle. Den kan aflæses i VCDS - se evt. SSP223 side 38 vedr info om fuel supply. http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_223.pdf
Der sidder en temp. føler G81 på brændstof linjen efter forbrug er taget af PD'ere, den kan selvfølgelige fejle. Den kan aflæses i VCDS - se evt. SSP223 side 38 vedr info om fuel supply. http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_223.pdf
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor