God herlig søndag:-)
Har hygget mig de sidste par dage med at bytte en defekt gearkasse ud med en der virker. Skiftede ikke kobling, udrykkerleje eller føringsrør, for det så meget fint ud - måske en fejl!
Gangsteller og koblingsaktuator er bibeholdt. Gennemførte komplet grundstilling incl. creep point i f.m. olieskift ved 641000 km - ved 642300 var det imidlertid slut med gearkassens tro tjeneste
Nå men der var ikke andet end at klø på....
Alt er samlet igen men....
Det er muligt at justere aktuator til 1.84-1.86 og ved "kontrolbremsning" stiger spændingen til ca. 3.83 og falder til 1.86 når bremsen slippes. Så langt så godt.
Grundstillingsforløbet køres igennem 2 gange (det har jeg ikke været vant til) og når den når 28 anden gang = RTFM!
Tages tænding fra, og sættes til igen, så kører gearskiftet umotiveret.
Bilen kan ikke startes - får ikke "foden på bremsesymbolet"!
Fejlkoder er:
00263
01612
01071
00297
00841
Hvad er jeres bud?
Prøv med en anden gangsteller og ledningsnet først? Evt. efterfulgt af koblingsstation?
Jeg synes jeg har læst en masse tråde med de forskellige fejlkoder, men ingen af symptomer svarer til mine.....hmm
Dbh
Peter
Gearkasse skiftet og så kom udfordringen...
Re: Gearkasse skiftet og så kom udfordringen...
Jeg ville starte med dén fejlkode, da den oversættes til
01612 - Valve for Clutch Actuator (N255) 36-00 - Open Circuit
Noget stik der ikke er sat korrekt sammen?
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Gearkasse skiftet og så kom udfordringen...
Koblingsfunktionen er tilsyneladende ok, når der er 2 volt i forskel mellem indkoblet og udkoblet. Hvis det er en Lupo, ville jeg primært kontrollere de to multistik under hydraulikstationen - de kan give meget forvirrende fejlkoder. Stikkene på gangsteller N239 og 240 er sårbare. Endelig har jeg været ude for, at de tre slangers tilslutning i hydraulikstationen går lidt skævt og ikke udløser kontraventilerne - det kan kun afsløres af fejlkoder på symptomerne. Og ja, det er nok en fejl, hvis man udlader at forny tryklejets føringsrør med et nyt, originalt (jeg har som en tidrøvende erfaring ikke længere tillid til svejsningerne i de uoriginale), og jeg har set resultatet, når tryklejets montering på gaflens holdfjedre smutter, hvis man klumrer for meget med monteringen af gearkassen ... ingen nævnt, ingen glemt.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Gearkasse skiftet og så kom udfordringen...
Kære begge,
Som min kære hustru siger: "I er blærede":-)
Opdatering:
Siden mit indlæg og indtil for en lille time siden, stod den på afmontering af gangsteller og ledningsnet, fandt et sæt på "hylden" og prøvede det....
Indledningsvist var symptomerne identiske, prøvede så at afmontere og montere stikket til hydraulikstationen med tænding på, prøvede derefter komplet grundstilling - det samme skete første gang...eller dvs. den stoppede i 4. gear og kørte grundstillingen til ende for derefter, automatisk, at starte forfra. Så stor var forundringen da den kom med "Kickdown" og "start møllen", nøglen blev drejet, men der skete absolut ingenting, nøgle hurtigt om til tænding fra og derefter forsøge igen - den halve V6 sprang i gang. Turde ikke gennemføre grundstilling igen men gik til "krybepunkt" - hvilket forløb som planlagt. Den kører og skifter som "normalt" nu.....
Føringsrøret er originalt, udrykkerleje og kobling er LuK. Prøver at måle det andet ledningsnet igennem. Hvis det er ok, formoder jeg det er gangstelleren.....eller måske en fejl 40 et eller andet sted i monteringen.
TAK - for jeres bidrag:-)
God søndag aften.
Dbh
Peter
P.S.
Sætter vcds på igen i morgen, skal lige se om fejlene er væk.
Sønnen grundstillede sin Lupo i dag, den har den anden halvdel af V6'eren, omend der er lidt mere skud i den side;-) Grundstilling forløb uden problemer, bilen kører og skifter super, til trods for, at han faktisk havde tre eller fire fejlkoder på gearkassen...
(Vi grundstiller hver gang vi laver olieskift 10.000 km)
Som min kære hustru siger: "I er blærede":-)
Opdatering:
Siden mit indlæg og indtil for en lille time siden, stod den på afmontering af gangsteller og ledningsnet, fandt et sæt på "hylden" og prøvede det....
Indledningsvist var symptomerne identiske, prøvede så at afmontere og montere stikket til hydraulikstationen med tænding på, prøvede derefter komplet grundstilling - det samme skete første gang...eller dvs. den stoppede i 4. gear og kørte grundstillingen til ende for derefter, automatisk, at starte forfra. Så stor var forundringen da den kom med "Kickdown" og "start møllen", nøglen blev drejet, men der skete absolut ingenting, nøgle hurtigt om til tænding fra og derefter forsøge igen - den halve V6 sprang i gang. Turde ikke gennemføre grundstilling igen men gik til "krybepunkt" - hvilket forløb som planlagt. Den kører og skifter som "normalt" nu.....
Føringsrøret er originalt, udrykkerleje og kobling er LuK. Prøver at måle det andet ledningsnet igennem. Hvis det er ok, formoder jeg det er gangstelleren.....eller måske en fejl 40 et eller andet sted i monteringen.
TAK - for jeres bidrag:-)
God søndag aften.
Dbh
Peter
P.S.
Sætter vcds på igen i morgen, skal lige se om fejlene er væk.
Sønnen grundstillede sin Lupo i dag, den har den anden halvdel af V6'eren, omend der er lidt mere skud i den side;-) Grundstilling forløb uden problemer, bilen kører og skifter super, til trods for, at han faktisk havde tre eller fire fejlkoder på gearkassen...
(Vi grundstiller hver gang vi laver olieskift 10.000 km)