Side 1 af 1

Kobling eller andet problem?

: lør 14. jan 2023 20:53
af Nicolai
Hejsa.

Jeg har fået et nyt problem med min kære Lupo. Desværre har jeg ikke kode udlæser (endnu), men jeg ville lige prøve at starte op med at se om man kan gætte problemet udfra symptomer.

Så jeg kører stille og roligt og bremser ned - under nedbremsningen sætter motoren ud og vil ikke starte igen - selvfølgeligt halvvejs ovre et kryds. Jeg kan ikke skubbe bilen - for gearet er ikke koblet ud.

Så jeg hiver batteriet af og så kan jeg få lov til at starte den i N - helt præcist een gang. Da jeg prøvede at sætte den i gear kom der en ubehagelig larm og så stoppede den igen. Den skifter i øvrigt fint mellem gear - så lang tid jeg ikke starter motoren.

Mit gæt er at koblingen pludseligt er totalt død - sikkert den der hule metalkone med krave og 3 skruehuller (glider -kobling) (kender ikke navnet), som holder udrykkerlejet. Er der andre gæt?

Har fået VCDS og udlæser koder i morgen.

Jeg prøvede den i dag og den skifter fint i gear, men starter kun i neutral. Så jeg er ret sikker på det er koblingen.

Re: Kobling eller andet problem?

: tors 19. jan 2023 15:10
af Nicolai
Jeg har kigget lidt mere på den - og jeg har fået VCDS og skal finde en bærbar som den kan installeres på.

Helt præcist har jeg set på slave cylinderen og der hvor den tager fat i armen indtil koblingen.
Burde man ikke kunne bevæge den når der ikke er tryk på - eller skal armen kobles helt af før man kan eller hyr?? Jeg kan ikke rykke den mere end 1 mm eller så frem og tilbage manuelt.


Hvis jeg trækker lidt ud i koblingen stopper en summelyd, hvis jeg giver slip kommer den tilbage. Jeg mindes at have læst et sted om den summelyd.

Såvidt jeg kan forstå skal jeg kigge på udrykkerleje, slavecylinder samt retur ventil.

Spørgsmålet er om man kan udelukke nogen af dem uden at skifte?

Re: Kobling eller andet problem?

: fre 20. jan 2023 09:35
af HamSjelv
Jeg vil foreslå at starte med en gearkassegrundindstilling.

Re: Kobling eller andet problem?

: fre 20. jan 2023 10:25
af Ejner
Få VCDS på og få
- registrerede fejl udlæst, og kør en sletning med efterfølgende tjek om de kommer igen.
- lavet (som nævnt overfor) en grundindstilling hvis det er muligt.

Hvad er forhistorien?
- kørte km
- kan den starte i stop eller skal den stå i N (tegn på slidt kobling)
- sidste koblings udskiftning
- andre vedligehold på hydraulik system

For at have noget at sigte efter skiftede jeg kobling ved ca. km 300.000.
Kunne forud de sidste par år kun starte i N, men ganske tæt op til de sidste par dage var der problemer med at starte, koble ud så den trak motoren død, lidt metallisk lyd fra koblingshus i tomgang.
Efter adskillelse kunne det konstateres, at tryklejet var slidt i stykker i sammenføjningen mellem bund- og topdel og faldt fra hinanden, ringdel der trykker på fingrene på trykpladen faldt ud af lejets bunddel, så kugler lå løst i koblingshus.
Når tryklejet ikke fastholder sin eksakte byggelængde dvs bunddel/topdel er løse i forhold til hinanden og bevæger sig fra hinanden, kugler ikke længere ligger fastholdt i rullebanen i lejet vil det nok også være slut med grundjustering af koblingscylinder. Det slidte trykleje vil fylde for meget i længde retning på højgear akslen, og kan ikke gå fri af fingrene på trykpladen, det giver en behersket metallisk lyd i tomgang.
Føringsrøret revnet mellem boltene, herved vredet skæv og havde kontakt med høj gear aksel, hvor der var gennem slid på rørdel. Trykpladen og koblingsnav var i OK kondition, hvor nav var mindre end 1 mm slidt pr flade ~ 1,8 mm i alt.
Efter udskiftning af trykleje i version SKF, føringsrør i version VW samt nav og trykplade med et Sachs sæt fungerede alt normalt igen.