Ingen baklys - mulige årsager?
: søn 8. aug 2021 21:18
Situationsbeskrivelse: Audi A2 3L med ny kobling. Kobling skiftet på værksted men jeg skulle selv grundinstille. Af forskellige årsager var den i bakgear hvilket bl.a. viste sig ved at baklyset virker. Kører så en grundjustering for dels skal det gøres efter koblingsskift, og dels for at få den ud af bakgear og i det hele taget i en veldefineret tilstand.
Grundindstilling gennemføres i første forsøg med succes og bilen kan starte og køre både forlæns og baglæns (dvs bakgear virker). Bakker ud af værksted og køre en lille testur rundt i kvarteret - ingen problemer.
Pakker sammen og kører nu en længere tur med landevej og motorvej - primært for at få den blæst igennem (har stået stille i nogle uger på det værksted) og få batteriet ladet helt op på den bedste måde.
Ved Herfølge drejer jeg fra og kører ind på en P-plads of stopper bilen. Da jeg starter vil den ikke gå i bakgear Den klikker 4-5 gange og giver så op og reagerer ikke på speederen. Nu er en Audi A2 nem at skubbe, så jeg skubber den ud fra P-båsen, starter og sætter den i "D" - Eureka. Den kører og jeg kommer hjem uden problemer.
Søgning her på forum giver opslag der præcis beskriver problemet og at det er bak-lyskontakten der er defekt. Hm. Den har jo lige fungeret, men OK - Murphys lov osv - men den har jo ikke været i bakgear siden på værkstedet.
Jeg kører ien grundindstilling igen - og den fejler med den velkendte RTFM 12. Så nu har jeg en dørstopper på 700 kg!
Jeg kører den igen og går ud af bilen og betragter baklyset mens der grundindstilles: INGEN lys i baklygten.
For fat i en ny baklyskontakt - øhh - den der sidder på ser nu ret ny ud, men skifter den alligevel.
Desværre samme resultat. Et check med ohmmeter af den gamle viser at den sansynligvis ikke fejler noget.
OK!
1) Hvilket trin i grundjusteringen går den i bakgear?
2) Jeg kom til at tænke på at der kunne jo være sprunget en sikring så lyset ikke virker. Har det nogen effekt hvis sikringen er sprunget? Det kommer jo an på hvordan CPUen bruger baklyskontakten, men det simpleste ville jo være et checke om der er spænding på pæresiden af kontakten.
3) Der må jo kunne måles 12 Volt på det ene af de to ben i stikket til baklyskontakten? Og er der ikke 12 Volt kan man starte med at checke sikringen.
4) Hvis der ikke er 12 V og sikring er OK, så skal man vel igang med at finde en knækket ledning? (Suk!).
Jeg har ikke decideret checket om der er slør i kugleledene, men det kommer vel ikke lige pludselig og den kørte jo grundindstillingen fejlfrit igennem faktisk 2 gange ved værkstedet. Så kunne man jo tro at jeg kunne være heldig med at ramme en god grundinstilling - men de 4 - 6 stykker jeg har prøvet er alle fejlet.
Så jeg tror på at det er problemet med baklyset et eller andet sted.
Svar gerne på de 4 spørgsmål og kommenter iøvrigt.
På forhånd tak!
Grundindstilling gennemføres i første forsøg med succes og bilen kan starte og køre både forlæns og baglæns (dvs bakgear virker). Bakker ud af værksted og køre en lille testur rundt i kvarteret - ingen problemer.
Pakker sammen og kører nu en længere tur med landevej og motorvej - primært for at få den blæst igennem (har stået stille i nogle uger på det værksted) og få batteriet ladet helt op på den bedste måde.
Ved Herfølge drejer jeg fra og kører ind på en P-plads of stopper bilen. Da jeg starter vil den ikke gå i bakgear Den klikker 4-5 gange og giver så op og reagerer ikke på speederen. Nu er en Audi A2 nem at skubbe, så jeg skubber den ud fra P-båsen, starter og sætter den i "D" - Eureka. Den kører og jeg kommer hjem uden problemer.
Søgning her på forum giver opslag der præcis beskriver problemet og at det er bak-lyskontakten der er defekt. Hm. Den har jo lige fungeret, men OK - Murphys lov osv - men den har jo ikke været i bakgear siden på værkstedet.
Jeg kører ien grundindstilling igen - og den fejler med den velkendte RTFM 12. Så nu har jeg en dørstopper på 700 kg!
Jeg kører den igen og går ud af bilen og betragter baklyset mens der grundindstilles: INGEN lys i baklygten.
For fat i en ny baklyskontakt - øhh - den der sidder på ser nu ret ny ud, men skifter den alligevel.
Desværre samme resultat. Et check med ohmmeter af den gamle viser at den sansynligvis ikke fejler noget.
OK!
1) Hvilket trin i grundjusteringen går den i bakgear?
2) Jeg kom til at tænke på at der kunne jo være sprunget en sikring så lyset ikke virker. Har det nogen effekt hvis sikringen er sprunget? Det kommer jo an på hvordan CPUen bruger baklyskontakten, men det simpleste ville jo være et checke om der er spænding på pæresiden af kontakten.
3) Der må jo kunne måles 12 Volt på det ene af de to ben i stikket til baklyskontakten? Og er der ikke 12 Volt kan man starte med at checke sikringen.
4) Hvis der ikke er 12 V og sikring er OK, så skal man vel igang med at finde en knækket ledning? (Suk!).
Jeg har ikke decideret checket om der er slør i kugleledene, men det kommer vel ikke lige pludselig og den kørte jo grundindstillingen fejlfrit igennem faktisk 2 gange ved værkstedet. Så kunne man jo tro at jeg kunne være heldig med at ramme en god grundinstilling - men de 4 - 6 stykker jeg har prøvet er alle fejlet.
Så jeg tror på at det er problemet med baklyset et eller andet sted.
Svar gerne på de 4 spørgsmål og kommenter iøvrigt.
På forhånd tak!