Side 1 af 1

Ny generator....igen

: tirs 18. aug 2020 14:13
af Bandit
Så kunne generatoren på ulven ikke længere. Den har så også holdt 2,5 år / 70k km. :? Ikke videre imponerende hvis i spørger mig. Kan ikke anbefale Cargo generatorer.
Det startede med en lysende ABS lampe og blinkende håndbremse symbol. En genstart fjernede det, men dagen efter lyste ladelampen. Mellem ca. 900-1200 rpm slukkede ladelampen, men ellers lyste den konstant.
Den gamle generator kunne måske fixes med et nyt laderelæ / kul, men da jeg fik pillet plast dækslet af bagenden så jeg adskillige irede punkter og valgte
istedet at købe den billigste generator på autodoc - små 900kr incl. levering. Den er så uden friløb, men mon ikke det går :)

Re: Ny generator....igen

: tirs 18. aug 2020 21:39
af doktorfrank
Det må du endelig berette om ... indtil videre har jeg ikke hørt om en eneste, der har undgået problemer efter montering af generator uden friløb, men man kan jo altid blive klogere.

Re: Ny generator....igen

: ons 19. aug 2020 17:48
af Bandit
Hvilke problemer skulle det give?

Re: Ny generator....igen

: tors 20. aug 2020 06:50
af Supercharger
Skiftede selv en ny generator med friløb. købt i biltema dengang.
Ved godt at en uden friløb er billigere, men blev frarådet det, da det vil smadre remstrammeren pga voldsommere rem-vibrationer. :shock:
Ved ikke om det var vrøvl, men vil være dumt at smadre en anden del. ;)

Re: Ny generator....igen

: tors 20. aug 2020 08:09
af doktorfrank
+1 :lol:

Re: Ny generator....igen

: tors 20. aug 2020 10:04
af Bandit
Det var nu heller ikke planene at den skulle være uden friløb, men det var en uopmærksomhed fra min side.
Nu er den monteret, så får vi se om det går helt galt.

Re: Ny generator....igen

: tors 20. aug 2020 15:54
af CJohansen
Jeg er jo langsomt opfattende. Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor der er fritløb på generatoren, og hvorfor man ikke kan bruge en uden? Der er jo masser af biler der kører med en uden fritløb. :?: :?: :?:

Re: Ny generator....igen

: tors 20. aug 2020 22:19
af sussi
CJohansen skrev: tors 20. aug 2020 15:54 Jeg er jo langsomt opfattende. Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor der er fritløb på generatoren, og hvorfor man ikke kan bruge en uden? Der er jo masser af biler der kører med en uden fritløb. :?: :?: :?:
Gå 4 indlæg tilbage :mrgreen:

Re: Ny generator....igen

: fre 21. aug 2020 12:34
af CJohansen
sussi skrev: tors 20. aug 2020 22:19
CJohansen skrev: tors 20. aug 2020 15:54 Jeg er jo langsomt opfattende. Kan nogen give mig en forklaring på hvorfor der er fritløb på generatoren, og hvorfor man ikke kan bruge en uden? Der er jo masser af biler der kører med en uden fritløb. :?: :?: :?:
Gå 4 indlæg tilbage :mrgreen:

Har læst det. Det er sådan set ikke en forklaring, bare en konstatering. Jeg leder efter hvorfor :mrgreen:

Re: Ny generator....igen

: fre 21. aug 2020 19:31
af doktorfrank
Hvis du kender til mislyden fra drivaksel-systemet ved let gas og 1200-1500 omdr i topgear, kan du forstå, hvad motorens uregelmæssighedsgrad er ... og gør. Hver forbrændingsimpuls øger momentant omdrejningstallet, selv om motorens svinghjul absorberer det meste af den tilførte energi. Som derpå leveres tilbage til krumtapakslen (mens omdrejningstallet altså er aftagende - stadig indenfor den samme motoromdrejning) indtil den næste forbrænding. Jo større svinghjul jo mindre uregelmæssighed.
For at undgå denne omdrejningsvariationskabte påvirkning på generatorsystemet (rem og dæmper) tillader friløbet, at hver af de ødelæggende impulser slipper generatorakslen, der således roterer jævnt.
Besvarer det dit spørgsmål??

Re: Ny generator....igen

: lør 22. aug 2020 10:37
af Ejner
Her er "sakset" en forklaring på formålet med en friløbskobling på generatoren.
Friløbskobling formål.JPG
Friløbskobling formål.JPG (111 KiB) Vist 4199 gange

Re: Ny generator....igen

: lør 22. aug 2020 11:52
af doktorfrank
Tak for supplement :geek:

Re: Ny generator....igen

: man 24. aug 2020 20:12
af CJohansen
Tak. Så giver det mening. Det var da et par forklaringer der kunne forstås :-)