Side 1 af 2

årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 09:59
af HansH
Sønnikes 3L har fået et lille issue ved skift til 3. og 5. gear.

Symptombeskrivelse:
- man kører i 2g og bilen kobler ud for at skifte til 3g
- skift (og/eller tilkobling?) tager forholdsvis lang tid. Som om den "søger" efter gearet..
- efter noget tid (vi snakker 3-5 sekunder) sker en af to ting:
-- enten finder den 3g som den skal, kobler til og kører videre som normalt
-- eller, den giver ligesom op, og falder tilbage i 2g og tager så ved derfra igen

Lidt flere observationer:
- problemet er der KUN ved skift til 3g + 5g. ALDRIG ved skift til 2g og 4g...
- det er samme uanset om jeg kører i D eller tiptronic. Dog - hvis jeg kører i tip, har jeg endnu ikke oplevet at den er faldet tilbage i 2g og begyndt forfra ... det er som om den er mere stædig, og bare VIL i 3g, når man kører i tip. Men i bund og grund samme problem: for lang tid om at lande i 3/5 og få koblet til

Efter at have læst ½ mio tråde om knækket skiftegaffel herinde, og andet relateret, er jeg kommet frem til at det ikke har noget med skiftegaflen at gøre :)
Den har ikke sat nogen fejl i fejllageret, og der er heller ikke tale om at den hopper ud og i nødprogram osv osv.

Her til morgen har jeg haft den på lift, og:
- tjekket armen til gangsteller for slør --> Intet.
- rykket den manuelt ind i alle gear. Det føles altsammen fint (og ens). Ingen modstand eller underlige følelser.. det siger fint "klik" og føles ubesværet

Trykkugle er tjekket ved at skrue af og ryste, som beskrevet herinde.
Hydraulikoliestand er kontrolleret.

Bilen kører som sådan helt fint... Men om en måneds tid skal den til salg, og jeg er lidt bange for at dette lille issue vil ødelægge salget. Potentiel køber vil formodentlig (og forståeligt) sige at man ikke aner om man står overfor en truende reparation af ukendt størrelse, og derfor bruge det til at trykke prissætning.
Derfor skal det gerne fikses inden salg.

Nogen pointere ? :)

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 10:58
af Atjuh 3L
Det "lugter" langt væk af:

Af med gearkasse........ :cry:


Mvh,

Atjuh 3L.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 11:05
af doktorfrank
Naah .. tøv lie lidt. Det kunne være en træt/utæt magnetventil i gangsteller. Tjek skiftene i stilstand + tiptronic.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 11:13
af HansH
doktorfrank skrev: lør 4. jul 2020 11:05 Tjek skiftene i stilstand + tiptronic.
Skal lige forstå hvad du mener:
- skift i tip under kørsel har jeg testet (som beskrevet i mit indlæg)

Hvad forstår du ved "tjek skiftene i stilstand" ?

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 11:25
af doktorfrank
Tænding "on", motor ikke startet, gearvælger i tiptronic spor, skift op: 2, 3, 4, 5 og tilbage.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 11:40
af Atjuh 3L
Jeps, bestemt også en mulighed.
(Som omdrejningsføler, abs-enheder, osv.)

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 11:52
af HansH
doktorfrank skrev: lør 4. jul 2020 11:25 Tænding "on", motor ikke startet, gearvælger i tiptronic spor, skift op: 2, 3, 4, 5 og tilbage.
Fungerer superfint.
Kørte 1-2-3-4-5 og tilbage 5-4-3-2-1 flere gange .. ingen problemer.
Den skifter tallene i displayet og jeg kan høre det giver et lille "grunk" derude når den sætter i gear :)

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 17:12
af doktorfrank
Af med endedækslet og kontrol for slør på akslerne. Hvis aftastningen for gearomdrejningstal (førstegearhjulet) bliver svag på grund af forøget afstand til føleren, der sidder ved koblingsaktuatoren, bliver tilkobling forsinket. Tag også føleren ud - sidder der støv af afslidt stål på dens magnetiske endeflade, hvor den "tæller tænder" på førstegearhjulet, giver den formindsket signal. Endeslør på indgangs (koblingsakslen) medfører at 3. og 5. gear har vanskeligt ved at blive indrykket helt og har tendens til at springe tilbage. :(

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 17:31
af HansH
doktorfrank skrev: lør 4. jul 2020 17:12 Af med endedækslet og kontrol for slør på akslerne. Hvis aftastningen for gearomdrejningstal (førstegearhjulet) bliver svag på grund af forøget afstand til føleren, der sidder ved koblingsaktuatoren, bliver tilkobling forsinket. Tag også føleren ud - sidder der støv af afslidt stål på dens magnetiske endeflade, hvor den "tæller tænder" på førstegearhjulet, giver den formindsket signal. Endeslør på indgangs (koblingsakslen) medfører at 3. og 5. gear har vanskeligt ved at blive indrykket helt og har tendens til at springe tilbage. :(
Hold da op.... godt nok et fornemt og overbevisende input, doktorfrank :shock:
Respekt.

Må jeg spørge flabet - er det en problemstilling du (andre?) konkret har set før ?
Eller fremsætter du teori ud fra din viden om hvordan mekanik og elektronik spiller sammen i en 3L...

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 17:53
af Atjuh 3L
Se mit første svar, ikke ukendt fænomen.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: lør 4. jul 2020 23:51
af sussi
HansH skrev: lør 4. jul 2020 17:31 Må jeg spørge flabet - er det en problemstilling du (andre?) konkret har set før ?
Eller fremsætter du teori ud fra din viden om hvordan mekanik og elektronik spiller sammen i en 3L...
doktorfrank er vores garkasse expert her i gruppen :-)

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: søn 5. jul 2020 08:51
af HansH
Har lige konsulteret Elsawin lidt for at se hvad vi snakker om...

"Af med endedæksel" siger mig ikke noget.. og det ser heller ikke ud til at det er en manøvre der er beskrevet i Elsawin. Har i hvert fald ikke kunnet finde det.
Så den del ville jeg skulle ud i byen og finde hjælp til.

Til gengæld har jeg fundet G38 / føler for gearkasseomdrejningstal.
Den ser umiddelbart ud til at være lettilgængelig oppefra, uden at skulle afmontere alt mulig andet ?
Så hvis det passer, kan jeg nemt lige skrue den ud og tjekke på den måde doktorfrank har beskrevet.

Men jeg tænker sådan lidt..
Hvis det nu er G38 der er sat til i metalspåner... ville problemet så ikke være der i alle gear ?
Jeg går ud fra at den leverer input (omdrejningstal) for alle gearene. Og så kan jeg ikke lige få det til at passe med at det kun er i 3/5 vi oplever problemet.

Snap3.jpg
Snap3.jpg (164.36 KiB) Vist 8030 gange

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: søn 5. jul 2020 17:32
af doktorfrank
Endedækslet ses nederst på Elsa-ill. Oliebeholdningen løber ud, når det afmonteres og efter genmontering foregår påfyldning ved demontering af speedometerdrevet.
Hvis du ikke har mod på dette ganske udvidede selvstudium, foreslår jeg assistance fra en af de erfarne Lupo- og A2 folk i området ... måske en venlig sjæl vil være parat til at melde sig frivilligt??
Og, ja, fænomenet er, som også Atjuh skriver, temmelig velkendt. Og som han startede med at sige: Det ender jo nok med at kassen skal af og renoveres.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: søn 5. jul 2020 18:07
af HansH
doktorfrank skrev: søn 5. jul 2020 17:32 Hvis du ikke har mod på dette ganske udvidede selvstudium, foreslår jeg assistance fra en af de erfarne Lupo- og A2 folk i området ... måske en venlig sjæl vil være parat til at melde sig frivilligt??
Og, ja, fænomenet er, som også Atjuh skriver, temmelig velkendt. Og som han startede med at sige: Det ender jo nok med at kassen skal af og renoveres.
Okay, modtaget.
Det er også min mavefornemmelse at dette rækker videre end jeg kan tage itu med, og at jeg derfor må søge erfaren assistance.

Da vi havde noget bøvl ved juletid, fik jeg kontakt til en gut der hedder Christian hos Give Auto.
Jeg er næsten 99% på at det var en reference jeg havde fundet herinde.
Snakkede med ham dengang, og han virkede ganske fornuftig, og bekræftede at han havde erfaring i at rode med 3L.
Vi fik så ikke brug for ham ved den lejlighed, men min umiddelbare tanke er at tage fat i ham, da det er i vores region indenfor rimelig afstand.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: søn 5. jul 2020 23:29
af doktorfrank
Så er du i gode hænder. 8-)

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: man 6. jul 2020 17:46
af Ejner
Også en mulighed er Steffen, VAGshop, Middelfartvej 297, 5200 Odense V, der er specialist i 3L.
Du skal anvende mailadressen: ste@vagtech.dk eller vagshop@gmail.com

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: fre 10. jul 2020 10:53
af Campinglarsen
Hej.
Bløder den hydraulikolie nogen steder?
Min kunne ikke koble ind og var lidt sløv i gearskift indtil jeg fik skiftet div oringe og pakning på hydraulik slange til koblingscylinder.
Den kunne sagtens grundjustere, men blev ikke helt godt resultat.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: fre 10. jul 2020 17:14
af HansH
Campinglarsen skrev: fre 10. jul 2020 10:53 Bløder den hydraulikolie nogen steder?
Min kunne ikke koble ind og var lidt sløv i gearskift indtil jeg fik skiftet div oringe og pakning på hydraulik slange til koblingscylinder.
Var det i alle gear du havde problemet ?
Og kunne du fjerne problemet ved at toppe op.... og så fungerede det, indtil den igen havde "blødt" nok olie.. ?

Vi har jo kun problemet ved indkobling til 3+5.
Jeg tænker, at hvis det var pga mangel på hydraulikolie, så ville det forekomme i alle gear.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: fre 10. jul 2020 17:37
af Campinglarsen
Hmmm svært at forklare, men nej ikke alle gear og lidt efter omdrejninger.
Har mere en opfattelse af, at grundindstillingen ikke bliver helt i orden hvis den lækker bare det mindste.
Efter alt nu er tæt, kører den perfekt. Men som sagt, så måske knap så meget fumlen med gearne, som du beskriver, men langsom til at skifte og koblingen som ikke rigtig fulgte med.

Re: årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.

: søn 12. jul 2020 17:41
af Bandit
HansH skrev: søn 5. jul 2020 18:07
doktorfrank skrev: søn 5. jul 2020 17:32 Hvis du ikke har mod på dette ganske udvidede selvstudium, foreslår jeg assistance fra en af de erfarne Lupo- og A2 folk i området ... måske en venlig sjæl vil være parat til at melde sig frivilligt??
Og, ja, fænomenet er, som også Atjuh skriver, temmelig velkendt. Og som han startede med at sige: Det ender jo nok med at kassen skal af og renoveres.
Okay, modtaget.
Det er også min mavefornemmelse at dette rækker videre end jeg kan tage itu med, og at jeg derfor må søge erfaren assistance.

Da vi havde noget bøvl ved juletid, fik jeg kontakt til en gut der hedder Christian hos Give Auto.
Jeg er næsten 99% på at det var en reference jeg havde fundet herinde.
Snakkede med ham dengang, og han virkede ganske fornuftig, og bekræftede at han havde erfaring i at rode med 3L.
Vi fik så ikke brug for ham ved den lejlighed, men min umiddelbare tanke er at tage fat i ham, da det er i vores region indenfor rimelig afstand.
Tak du bare fat i kriller. Han har tidligere selv kørt / vedligeholdt Lupo 3l og har et godt navn inden for T4, T5 & T6 kredse.
Bruger ham selv, både til min ulv og T5 Caravelle.