årg 2001 - "tøver" ved skift til 3. og 5.
: lør 4. jul 2020 09:59
Sønnikes 3L har fået et lille issue ved skift til 3. og 5. gear.
Symptombeskrivelse:
- man kører i 2g og bilen kobler ud for at skifte til 3g
- skift (og/eller tilkobling?) tager forholdsvis lang tid. Som om den "søger" efter gearet..
- efter noget tid (vi snakker 3-5 sekunder) sker en af to ting:
-- enten finder den 3g som den skal, kobler til og kører videre som normalt
-- eller, den giver ligesom op, og falder tilbage i 2g og tager så ved derfra igen
Lidt flere observationer:
- problemet er der KUN ved skift til 3g + 5g. ALDRIG ved skift til 2g og 4g...
- det er samme uanset om jeg kører i D eller tiptronic. Dog - hvis jeg kører i tip, har jeg endnu ikke oplevet at den er faldet tilbage i 2g og begyndt forfra ... det er som om den er mere stædig, og bare VIL i 3g, når man kører i tip. Men i bund og grund samme problem: for lang tid om at lande i 3/5 og få koblet til
Efter at have læst ½ mio tråde om knækket skiftegaffel herinde, og andet relateret, er jeg kommet frem til at det ikke har noget med skiftegaflen at gøre
Den har ikke sat nogen fejl i fejllageret, og der er heller ikke tale om at den hopper ud og i nødprogram osv osv.
Her til morgen har jeg haft den på lift, og:
- tjekket armen til gangsteller for slør --> Intet.
- rykket den manuelt ind i alle gear. Det føles altsammen fint (og ens). Ingen modstand eller underlige følelser.. det siger fint "klik" og føles ubesværet
Trykkugle er tjekket ved at skrue af og ryste, som beskrevet herinde.
Hydraulikoliestand er kontrolleret.
Bilen kører som sådan helt fint... Men om en måneds tid skal den til salg, og jeg er lidt bange for at dette lille issue vil ødelægge salget. Potentiel køber vil formodentlig (og forståeligt) sige at man ikke aner om man står overfor en truende reparation af ukendt størrelse, og derfor bruge det til at trykke prissætning.
Derfor skal det gerne fikses inden salg.
Nogen pointere ?
Symptombeskrivelse:
- man kører i 2g og bilen kobler ud for at skifte til 3g
- skift (og/eller tilkobling?) tager forholdsvis lang tid. Som om den "søger" efter gearet..
- efter noget tid (vi snakker 3-5 sekunder) sker en af to ting:
-- enten finder den 3g som den skal, kobler til og kører videre som normalt
-- eller, den giver ligesom op, og falder tilbage i 2g og tager så ved derfra igen
Lidt flere observationer:
- problemet er der KUN ved skift til 3g + 5g. ALDRIG ved skift til 2g og 4g...
- det er samme uanset om jeg kører i D eller tiptronic. Dog - hvis jeg kører i tip, har jeg endnu ikke oplevet at den er faldet tilbage i 2g og begyndt forfra ... det er som om den er mere stædig, og bare VIL i 3g, når man kører i tip. Men i bund og grund samme problem: for lang tid om at lande i 3/5 og få koblet til
Efter at have læst ½ mio tråde om knækket skiftegaffel herinde, og andet relateret, er jeg kommet frem til at det ikke har noget med skiftegaflen at gøre
Den har ikke sat nogen fejl i fejllageret, og der er heller ikke tale om at den hopper ud og i nødprogram osv osv.
Her til morgen har jeg haft den på lift, og:
- tjekket armen til gangsteller for slør --> Intet.
- rykket den manuelt ind i alle gear. Det føles altsammen fint (og ens). Ingen modstand eller underlige følelser.. det siger fint "klik" og føles ubesværet
Trykkugle er tjekket ved at skrue af og ryste, som beskrevet herinde.
Hydraulikoliestand er kontrolleret.
Bilen kører som sådan helt fint... Men om en måneds tid skal den til salg, og jeg er lidt bange for at dette lille issue vil ødelægge salget. Potentiel køber vil formodentlig (og forståeligt) sige at man ikke aner om man står overfor en truende reparation af ukendt størrelse, og derfor bruge det til at trykke prissætning.
Derfor skal det gerne fikses inden salg.
Nogen pointere ?