Historik omkring motoren
: tors 4. jun 2020 10:21
Vi er to med hver sin bil, men med samme motor. En A2 og en 3L.
Vi kom til at diskutere, hvor motoren til de to biler i grunden er produceret. Det er der to grunde til.
Dels har vi hørt at motoren har deltaget i et udviklingsprojekt omkring biodiesel. Det siges jo, at den er udviklet til, også at kunne tygge rapsolie i sig..! Dette projekt skulle datere sig tilbage til - mindst - midten af 1990-erne.
En anden ting er, at jeg et sted har læst, at samme motor også skulle være lagt i en anden bil - end de to nævnte ikke enæggede tvillinger. Måske en fejl fra en journalist,? Måske fordi den lille SMART har en motorlyd som - synes jeg - lyder næsten på samme vis?
Jeg har spurgt hos en større autoriseret forhandler, men deres interesse for historik synes at være alarmerende lille.."!
Næste step er at skrive til Wolfsburg - med mindre vi har en iblandt os som har en historisk viden.
I givet fald er vi lutter øren.
Selve bilen - 3L - skulle vist være samlet i Wolfsburg, og mon ikke A2 er skruet sammen i Ingolstadt?
Vi kom til at diskutere, hvor motoren til de to biler i grunden er produceret. Det er der to grunde til.
Dels har vi hørt at motoren har deltaget i et udviklingsprojekt omkring biodiesel. Det siges jo, at den er udviklet til, også at kunne tygge rapsolie i sig..! Dette projekt skulle datere sig tilbage til - mindst - midten af 1990-erne.
En anden ting er, at jeg et sted har læst, at samme motor også skulle være lagt i en anden bil - end de to nævnte ikke enæggede tvillinger. Måske en fejl fra en journalist,? Måske fordi den lille SMART har en motorlyd som - synes jeg - lyder næsten på samme vis?
Jeg har spurgt hos en større autoriseret forhandler, men deres interesse for historik synes at være alarmerende lille.."!
Næste step er at skrive til Wolfsburg - med mindre vi har en iblandt os som har en historisk viden.
I givet fald er vi lutter øren.
Selve bilen - 3L - skulle vist være samlet i Wolfsburg, og mon ikke A2 er skruet sammen i Ingolstadt?