Side 1 af 1

Olie i tandempumpe

: tirs 10. mar 2020 13:52
af SenorIngo
Kære venner.

I forbindelse med en utæt toppakning har jeg skiftet både denne, tandrem og renoveret topstykket, med alt hvad der dertil hører.

Nu prøver jeg, at få Lupoen til at køre optimalt igen, men det er som om, at den har mistet noget af trækkræften, og den bruger også væsentligt mere diesel end før.

Jeg har ingen fejl på VCDS, og knasten står på 0.0, så jeg er gået mekanisk til værks med check af turbo, katalysator etc. og i den forbindelse har jeg opdaget, at der er olie i min tandempumpe. Jeg har skilt dieselfilteret ad, og den er naturligvis sort. Jeg udskiftede tandempumpen med en anden brugt, men med samme resultat med olien.

Jeg kan se, at der er en lille membran i pumpen, der kan lukke olie ind, men er det normalt med olie i tandempumpen og kan det forklare den mistede trækkraft?

Er der nogen herinde, der kan kaste lidt lys over tandempumpe problematikken?

MVH

Michael

Se vedhæftede billeder:
download/file.php?mode=view&id=5610
download/file.php?mode=view&id=5609

Re: Olie i tandempumpe

: ons 11. mar 2020 01:18
af Atjuh 3L
Der skal IKKE - som i IKKE - være olie i tandempumpen!

Forsøg med en ny, altså: Byt til nyt.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Olie i tandempumpe

: ons 11. mar 2020 10:46
af SenorIngo
Tak for godt råd. Det vil jeg gøre.

Men hvor kommer olien fra? Jeg har jo haft topstykket skilt ad og har sat nye simmerringe i.

Er de mon utætte allerede? Hvis olien kommer fra topstykket, er det vel omsonst at bytte pumpen?

MVH

Michael

Re: Olie i tandempumpe

: ons 11. mar 2020 10:53
af Atjuh 3L
Det er utæthed i pumpen.

Der sidder en (brun?) pakdåse som bliver slidt, og så kan der komme olie fra motorsiden af pumpen ind i brændstofsiden.

Ikke et ukendt problem.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Olie i tandempumpe

: ons 11. mar 2020 11:36
af Atjuh 3L
Der findes et rep. kit som man evt. kan prøve lykken med.

Re: Olie i tandempumpe

: man 16. mar 2020 08:01
af 2a2
se jeg havde et tilsvarende problem - dog kunne jeg ikke mærke et problem med trækkraften men til gengæld ikke noget hjælp fra bremseforstærker (!) - og det kunne godt "tage røven" på en engang imellem.
Det var tandem-pumpen - ny fra ebay og hurtigt skiftet - men - den pakdåse du snakker om - skiftes den på motorsiden eller på tandem-pumpen?

Re: Olie i tandempumpe

: man 16. mar 2020 10:13
af doktorfrank
Det er en dobbelt simmerring, som sidder imellem de to systemer. Sjovt nok er det tilsyneladende umuligt at finde en leverandør, selv om den altså er inkluderet i det omtalte rep.sæt. Til gengæld har jeg haft succes med at forlænge levetiden for tandempumpen bare ved at flytte simmerringen et par tiendele i huset. Det er der plads til ... og hemmeligheden er, at ringen ikke er slidt nær så meget som akslen, der allerede efter 200 kkm får en plovfure, der er dyb nok til at slippe olie igennem.
Under alle omstændigheder er det største problem, når skaden er sket, at gennemføre en effektiv rengøring af hele brændstofsystemet incl. tank - hvilket er velbeskrevet i en eller flere tråde.

Re: Olie i tandempumpe

: tirs 17. mar 2020 14:07
af Supercharger
Kan dette forklare at jeg i sjældne tilfælde (1 ud af 100) oplever at der er intet vacuum i bremse forstærkeren, men kommer efter 10-15 sek. efter opstart?
Og at gearkassen "tøvende" først kobler ind efter 5 sek efter opstart af bilen. (kold motor) ;)

Re: Olie i tandempumpe

: ons 18. mar 2020 09:48
af SenorIngo
Ja, nu er tamdempumpen skiftet, og tanken er næsten tom, så det er tid til at rense brændstofsystemet. Dr. Frank. Den dobbelte simmerring du taler om, - er det den der sidder den i pumpen eller flytter du simmerringen i topstykket?

Re: Olie i tandempumpe

: ons 18. mar 2020 09:56
af Atjuh 3L
I tandempumpen.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Olie i tandempumpe

: ons 18. mar 2020 10:46
af doktorfrank
Netop 8-)