Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
-
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland
Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
I dag har jeg haft VCDS på min Lupo da jeg ikke kan forstå hvordan den reagerer på speeder pedalen.
Jeg kiggede i VCDS på Accel. pedal pos. sensor 1 (G79).
Uden aktivering af pedal 0%, pedal i bund 100%.
Det som undre mig er når jeg så kører i Lupoen og nærmest kun rør speederen, så kommer der et udslag på > 45 %.
Det er nærmest umuligt at få en procent i mellem 1 og 45% under kørsel.
Er det normalt?
Jeg kiggede i VCDS på Accel. pedal pos. sensor 1 (G79).
Uden aktivering af pedal 0%, pedal i bund 100%.
Det som undre mig er når jeg så kører i Lupoen og nærmest kun rør speederen, så kommer der et udslag på > 45 %.
Det er nærmest umuligt at få en procent i mellem 1 og 45% under kørsel.
Er det normalt?
Senest rettet af FeBuLu tors 19. mar 2020 19:14, rettet i alt 1 gang.
VW Lupo 3l årgang 2000
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Pas, men jeg kan da lige prøve at sætte vcds på og tjekke i løbet af dagen om min gør det samme Men det lyder af meget
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Får du fejl på speederen (VCDS)?
På hardware-niveau kører g79 og g185 i 'modfase'. Fejl på g185?
Du kan grundjustere (kalibrere) speederen med VCDS - det er også en del af gearkassegrundjusteringen.
På hardware-niveau kører g79 og g185 i 'modfase'. Fejl på g185?
Du kan grundjustere (kalibrere) speederen med VCDS - det er også en del af gearkassegrundjusteringen.
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Jeg formoder at speeder positionen kommer som følge af positionen på et almindeligt potentiometer i pedalen.
Det er jo "bare" en bane et eller andet der kan slides, så måske din er det?
I gamle dage blev lysdæmpere og andet med potmetre jo slidt omkring de positioner folk justerede mest, så igen det kan ske du har kørt med let speederfod og derfor slidt nederste område.
Det slår mig, koblingscylinderen, eller potmetret i dette, kan slides på samme måde.
Det er jo "bare" en bane et eller andet der kan slides, så måske din er det?
I gamle dage blev lysdæmpere og andet med potmetre jo slidt omkring de positioner folk justerede mest, så igen det kan ske du har kørt med let speederfod og derfor slidt nederste område.
Det slår mig, koblingscylinderen, eller potmetret i dette, kan slides på samme måde.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Jeg har ikke haft en pedalenhed adskilt, men jeg mistænker, at der (i lighed med de to dimser på gangstelleren) er tale om en elektronisk/magnetisk føler, som jeg hverken kender navnet på eller har en dybere forståelse af funktionen ... er der en kyndig ingeniør til stede??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Netop derfor kan man sætte værdien på koblingen ned med 3-5%, (evt.mere)og få et mere stabilt og blødere skift
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Der er _TO_ potentiometre på en speeder. De to potentiometre er ikke ens. De to potentiometre kører i modfase.
Motorstyreenheden overvåger begge potentiometre samt position på dem. Positionsforskellen på de to potentiometre er beskrevet matematisk. Er der afvigelse på blot én parameter på potentiometre eller position (positionsdifference på de to potentiometre) fejlmeldes speederen og det er på vognlad hjem
Alle andre nødvendige positionsbestemmelser på vognen foregår med ét potentiometer.
Motorstyreenheden overvåger begge potentiometre samt position på dem. Positionsforskellen på de to potentiometre er beskrevet matematisk. Er der afvigelse på blot én parameter på potentiometre eller position (positionsdifference på de to potentiometre) fejlmeldes speederen og det er på vognlad hjem
Alle andre nødvendige positionsbestemmelser på vognen foregår med ét potentiometer.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Jeg har stadig temmelig svært ved at betegne de to enheder til positionsbestemmelse på gangstelleren som potentiometre, selvom de på mystisk vis omsætter magnetisk feltstyrke til en spændingsværdi. Men det er måske bare mig?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Det slår mig i dette øjeblik, at koblingsaktuatorens potentiometer jo netop er to enheder i modfase ... er det en tænkelig årsag til “uforklarlige” forstyrrelser, fx start i “stop” blokeret, selv om koblingens værdier ikke lader til at være årsagen. For så skal jeg jo til at kontrollere begge kulbaners værdier samtidigt/lave grafer til sammenligning.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
@Kim Tak
@HamSjelv: I VCDS kommer der ingen fejl. I hvilken gruppe/menu grundjusteres speeder?
@HamSjelv: I VCDS kommer der ingen fejl. I hvilken gruppe/menu grundjusteres speeder?
VW Lupo 3l årgang 2000
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Hov - der var noget jeg helt havde glemt 🥺
Jeg har lige været ude og tjekke, min kører glidende hele vejen op/ned - det laveste jeg kan få den til at vise et 1,6 %
Jeg har en pedal på lager hvis det er - det må være lidt belastende at køre med
Bare skriv til mig, så fikser vi det
Jeg har lige været ude og tjekke, min kører glidende hele vejen op/ned - det laveste jeg kan få den til at vise et 1,6 %
Jeg har en pedal på lager hvis det er - det må være lidt belastende at køre med
Bare skriv til mig, så fikser vi det
-
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Tak Kim.
Var din test under kørsel? Det er der min ikke kan komme under de 45%
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Var din test under kørsel? Det er der min ikke kan komme under de 45%
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
VW Lupo 3l årgang 2000
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
Nej - det var ikke engang startet - mon det har noget at sige
Hvad siger din under stilstand uden motor startet ?
Hvad siger din under stilstand uden motor startet ?
Re: Speder pedal, kontrol af "følsomhed"
01 - Motor. 10 - Tilpasning. Én af tilpasningskanalerne er benævnt noget med speeder (accelerator)
* Jeg tror ikke grundjustering af speeder hjælper.
* Hvis speeder ikke fejlmeldes i VCDS tror jeg ikke på elektriske fejl på speederen.
Det synes ikke på noget tidspunkt beskrevet hvilke funktionsfejl der er observeret...
-
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
Den vil jeg lige prøve at se efter i morgen.
Udfordringen er at min Lupo typisk har et højt forbrug ved bykørsel. Da jeg har været sangen igennem, observerende jeg på økometeret som ofte stiger til 5 l/km ved bykørsel.
Lige så snart at jeg slipper speederen så falder forbruget.
Fandt ud af at når jeg barer rører speederen let, så viser VCDS gerne plus 40% under kørsel.
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Udfordringen er at min Lupo typisk har et højt forbrug ved bykørsel. Da jeg har været sangen igennem, observerende jeg på økometeret som ofte stiger til 5 l/km ved bykørsel.
Lige så snart at jeg slipper speederen så falder forbruget.
Fandt ud af at når jeg barer rører speederen let, så viser VCDS gerne plus 40% under kørsel.
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
VW Lupo 3l årgang 2000
-
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
Jeg forsøgte at finde 01 - Motor. 10 - Tilpasning.
Fandt vedhæftet. Var det her at den justering mulighed skulle være?
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Fandt vedhæftet. Var det her at den justering mulighed skulle være?
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
VW Lupo 3l årgang 2000
Re: Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
Min fejl.
Hvad kan du finde under 04 - grundindstilling på motoren?
Hvad kan du finde under 04 - grundindstilling på motoren?
-
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
Er det en af disse?
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
VW Lupo 3l årgang 2000
Re: Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
Nej.
Jeg vil foreslå du gennemfører en gearkassegrundindstilling. Der er speedergrundindstilling en integreret del af.
Det synes stadig uklart hvad vognen fejler. Du har oplyst en minimum speederposition på 45% under kørsel. Er det så ensbetydende med at vognen accelerer voldsomt, eller...?
-
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Speederpedal, kontrol af "følsomhed"
Så blev Lupoen grundjusteret. Forbruget er faktisk faldet den første måned med op i mod 0,2 l/km, inden at sommervarmen satte ind.
(Lupoen kører samme tur hver dag derfor er det nemt at se om forbruget ændre sig, målt på km. pr. tankning)
(Lupoen kører samme tur hver dag derfor er det nemt at se om forbruget ændre sig, målt på km. pr. tankning)
VW Lupo 3l årgang 2000