Side 1 af 1

A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: søn 19. jan 2020 13:34
af FarstrupAudiA23L
Hej i forum

Jeg er en relativ ny relativ lykkelig ejer af en A2 3L.
Første uge med den "nye" vogn, var der ingen problemer, men herefter har der periodisk været fejl på den.
Nogle gange er fejlen flygtigt (forsvinder efter genstart) og andre gange mere vedholdende (bliver i dagevis).

Når fejlen opstår, kommer der et helt lille lys-og-lyd-show i displayet - lys i kontrollampe for ABS og stabiliseringssystem samt bremsesystem generelt (udråbstegnet i det lille LCD-display).
Hertil kommer dårlig motorgang - antageligt kører den kun på to cylindre...

En god kammerat var så elskværdig at bistå med udlæsning af fejlkoder.
Resultatet blev som følger:

18074 Valve for Pump-Jet: Cylinder 1 (N240): Electrical Malfunction: P1666
18058 Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster: P1650
17931 Crash Signal from Airbag Controller: Implausible Signal: P1523
17978 Engine Start Blocked by Immobilizer: P1570
16685 Cylinder 1 Misfire Detected: P0301

På tidspunktet for udlæsning af fejlkoderne kunne fejlen så ikke reproduceres (typisk!) så forsøg på fejlretning blev en anelse sporadisk. Baseret på kammeratens erfaring er "elektriske forbindelser" umiddelbart hovedmistænkt, så i første omgang blev det til rens af stikket til ledningsnettet til dyserne.
Efterfølgende har det så vist sig at fejlen fortsat indtræffer periodevis.
Fra søgning i eksisterende tråde på forum har jeg læst at selve ledningsnettet til dyserne lever et hårdt liv inde i topdækslet og derfor kan være kilde til fejl. Inden jeg kaster mig ud i en potentiel omfattende omgang skift af komponenter på mistanke, vil jeg ligehøre, om de listede fejlkoder giver nogle af jer kloge hoveder nogle gode idéer til yderligere målretning af fejlsøgningen?

Med venlig hilsen og på forhånd tak ;o)
Christian

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: søn 19. jan 2020 15:41
af 383CI
Her er en liste over koderne

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ault_Codes


Hvad de så betyder er op til tolkning og erfaring. Jeg kender ikke de specifikke og mener ikke umiddelbart de kommer på LupoNeserne.

Men, hvis du mener den køre på 2 cyl af og til giver det jo fin mening der er et eller andet med cyl 1

Det ledningsnet "plejer" at give hakken i motorgangen, specielt ved lave omdrejninger hvor motoren skal trække, f.eks. i forholdsvist højt gear op af en bakke.

Et andet bud kunne være dysepakninger der er kedelige, hvordan er den at starte om morgenen og er gearskiftet helt fint?

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: søn 19. jan 2020 16:24
af sussi
Du starter med P1666
383CI svarer
383CI skrev: søn 19. jan 2020 15:41 Det ledningsnet "plejer" at give hakken i motorgangen, specielt ved lave omdrejninger hvor motoren skal trække, f.eks. i forholdsvist højt gear op af en bakke.
Og Ross-Tech svarer:
Special Notes
The ECU checks the Begin of Injection Period (BIP) by sending a very small amount of current (less than 0.0001 A ) through each injector. Because the current is so small, any extra resistance in the wiring due to damage or corrosion can cause this fault. Before replacing injectors, replace the wiring harness first.

Så mon ikke det er der du skal begynde :-)

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: søn 19. jan 2020 20:43
af Marlene S
Har haft problem med vores Lupo engang der var fejlen ledningerne op til motor
Er ikk sikker på det er dit problem men koster ikke noget at kontrollere det

viewtopic.php?f=13&t=8323

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: man 20. jan 2020 09:42
af doktorfrank
Det er ikke hver gang, det hjælper med kontaktrens på dysetilslutningerne. Stikkene kan med fordel strammes lidt fx med en lille skruetrækker - jeg tror, at fjederspændingen med tiden går tabt i den høje temperatur. :geek:

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: tirs 21. jan 2020 09:31
af 2a2
Altså det der vil jeg sige et et pumpe dyse net der er vef at være tjenelig til udskiftning - min a2'er havde det samme - nyt ledningsnet koster omkring en 5-600 dkkr og tager ca 15 minutter at skifte
Når ledningsnettet kortslutter når den åbner for en dyse trækker den hele kontrolleren kortvarigt hvilket giver de besynderligste fejl

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk


Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: tirs 21. jan 2020 10:26
af doktorfrank
Jeg er helt ening ... men når man står der, og weekendens langtur er aflysningsmoden, kan det være løsningen. Og jeg har så prøvet det - og jeg faldt for fristelsen til at se, hvor længe det kunne holde :roll: . Det er længe siden, og det kører endnu 8-)

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: tirs 21. jan 2020 10:27
af FarstrupAudiA23L
Hej alle

Tusind tak for hurtige svar.
Her i weekenden vil jeg gå ombord i de anbefalede "gratis glæder" ;)
- hvis det ikke afhjælper fejlen, må jeg til læderet og have indkøbt et nyt ledningsnet til dyserne...

Den starter fint om morgenen gearskiftet kører egentlig fint (når fejlen er indtruffet, skifter bilen først op i gear ved højere omdrejninger, men jeg antager det er styringens reaktion på den lavere trækkraft).
Her efter et par dages yderligere erfaring med fejlen kan jeg supplere den tidligere symptom-beskrivelse med oplevelse af enkelte momentane udfald i trækkraft (antageligt en cylinder, der misser en forbrænding) - og så synes jeg at fejlen oftest er lettere at afhjælpe (forsvinder efter genstart) når motoren er driftvarm.

Jeg skriver lige en tilbagemelding når fejlen forhåbentlig er varigt afhjulpet.

MVH Christian

Re: A2 med periodisk fejl - 18074+18058+17931+17978+16685

: man 27. jan 2020 08:40
af FarstrupAudiA23L
Hej igen

Når der er tale om en periodisk fejl, er det jo lige med hvor længe man skal vente før man kan konkludere om den er væk?
Men det lykkedes i hvert fald at frigøre en times tid eller halvanden til at rode med fejlen tirsdag i sidste uge ;)
Jeg fik inspiceret ledningsnettet i motorrummet, renset og efterspændt batteriets polsko og et par stelforbindelser i motorrummet og så kigget lidt på ledningsnettet til dyserne - afmonteret, renset, inspiceret, "kærligt klemt" og monteret igen.

Herefter har alt været i skønneste orden (7-9-13)
Nu har den da kørt nogle hundrede kilometer over nogle dage uden at kny, så jeg begynder at tro på det :D

Endnu en gang tusind tak for hjælpen til alle der har budt ind med de gode idéer så jeg er blevet godt kørende igen.

MVH Christian