Side 1 af 1

Bagbremser

: fre 26. apr 2019 08:12
af Michael Munk
Halløj
Hvordan ved jeg om disse bakker er dem som passer til mine aluminiumstromler?
https://www.thansen.dk/product.asp?pn=1 ... group=1600

Og er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber hjulcylindre?

Re: Bagbremser

: fre 26. apr 2019 12:17
af KMDTHY
Michael Munk skrev: fre 26. apr 2019 08:12 Halløj
Hvordan ved jeg om disse bakker er dem som passer til mine aluminiumstromler?
https://www.thansen.dk/product.asp?pn=1 ... group=1600

Og er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber hjulcylindre?
Ja de passer. Men hvorfor ikke montere stål?

Re: Bagbremser

: fre 26. apr 2019 15:06
af Michael Munk
Hej
Hvad er fordelen ved at montere stål tromler? Jeg har da overvejet det, kan se man kan få komplet konverteringssæt for 600kr på ebay.
Men jeg tænker lidt at jeg jo har alutromler som stadig holder mål, og hvorfor så ikke bare købe de bakker som passer dertil.

Re: Bagbremser

: fre 26. apr 2019 21:25
af KMDTHY
Fordi stålbakker koster 150 kr og bakker til alu koster 1200.

Re: Bagbremser

: lør 27. apr 2019 07:42
af Robert
De eneste bakker der duer til lupo og audi 3l er dem biltema har til golf 2.
Jeg har skiftet rigtig mange gange på vores biler til originalt og andet og det er værdiløst og spild af tid.
Biltemas det kører bare.

Re: Bagbremser

: lør 27. apr 2019 19:08
af doktorfrank
Altså i forbindelse med de glimragende originale alutromler, der sålænge de holder mål kan raspe de dyre, specielle bakker ned til metallet på et par tusinde km ... men hvor de billigste bakker som nævnt har så relativt dårlig friktion, at det netop passer til de slidte alu-tromlers ekstremt ru overflade. 8-)

Re: Bagbremser

: lør 27. apr 2019 21:17
af 383CI
Robert skrev: lør 27. apr 2019 07:42 De eneste bakker der duer til lupo og audi 3l er dem biltema har til golf 2.
Jeg har skiftet rigtig mange gange på vores biler til originalt og andet og det er værdiløst og spild af tid.
Biltemas det kører bare.
Til AluTromler eller til dem der er opgarderet til stål?

Re: Bagbremser

: lør 27. apr 2019 21:45
af Vyffe
383CI - Alu. Har kørt 120.000 km på ét sæt golf 2 bakker sammen med alu tromler på min gamle Lupo. Vil tror jeg også har nævnt det 4-5 gange før herinde ;)

Teori er fint, men der var ikke manglende friktion hos mig :)

Re: Bagbremser

: søn 28. apr 2019 06:48
af 383CI
Vyffe skrev: lør 27. apr 2019 21:45 383CI - Vil tror jeg også har nævnt det 4-5 gange før herinde ;)

Teori er fint, men der var ikke manglende friktion hos mig :)
Tjek, nu er min hukommelse jo ikke hvad den var engang, af flere grunde. Fred med det, men så er det ligemeget for mig, køre med stål på begge biler.

Re: Bagbremser

: søn 28. apr 2019 08:09
af doktorfrank
Ja, ja ... vi har været der før, og af hensyn til hukommelserne samt manglende overskud til at søge i de gamle gemmer kommer vi sikkert også til at gentage os selv. Igen.
Principielt er det vel snarere en nedgradering at skifte til ståltromler - deres kvaliteter ufortalt. Samt deres udprægede mangler ... de slutter ikke tæt til ankerpladens labyrinttætning, og de ruster, så de ligner skrot efter en enkelt vinter. :(
Alu-tromlerne bliver mere og mere ru i anlægsfladen, fordi de indstøbte, skarpe korn i modsætning til alu ikke slides. Den stærkt forøgede friktion trækker den påløbende bakke nedad, så dens nederste del af belægningen slides uforholdsmæssigt hurtigt. Som kompensation finder vi bakkesæt fra andre biler, fx Golf II, af den billigste slags. Faktisk er det ikke den lave pris, der er attraktiv - det er den “dårlige” kvalitet, dvs. belægningsmateriale med meget lav friktion, der løser slitageproblemet.
Men, men, men ... jeg bryder mig ikke om tanken, at vi så lægger en større del af bremsearbejdet over på forhjulene, hvilket specielt i glat føre betyder større bremselængde, fordi abs bliver aktiveret tidligere, end det ville være nødvendigt med bilens konstruktivt bestemte, medfødte bremsekraftfordeling. Altså med mindre vi er så umanerligt heldige, at belægningsmaterialets begrænsede friktion netop balancerer med tromlens forøgede friktion.
På den anden side: Hvad ved vi om bremseevnen, når vi bruger uoriginale bakker plus ikke specielt veldefinerede ståltromler fra en anden bil??
Sååh ... hvis nogen er købere til mit lager brugte alu-tromler, er jeg nok også ved at være moden til en nedgradering. :roll:

Re: Bagbremser

: søn 28. apr 2019 17:59
af sut-ske
Vyffe skrev: lør 27. apr 2019 21:45 383CI - Alu. Har kørt 120.000 km på ét sæt golf 2 bakker sammen med alu tromler på min gamle Lupo. Vil tror jeg også har nævnt det 4-5 gange før herinde ;)

Teori er fint, men der var ikke manglende friktion hos mig :)

Hey vil linke til de bakker i biltema det passer på alutromler

Re: Bagbremser

: søn 28. apr 2019 21:44
af Vyffe

Re: Bagbremser

: tors 23. maj 2019 21:37
af kumse
Jeg har gode erfaringer med bremsebakker fra TRW GS8166.

Vh
Thomas

Re: Bagbremser

: tirs 26. nov 2019 20:42
af Michael Munk
Til info holdt bakkerne indtil nu..... dvs. lige omkring 5 måneder, så er de slidt ind til stålet.
Så nej.... de bakker der passer ikke til alutromler.

Nu konverterer jeg til stål :-(

Re: Bagbremser

: man 23. jan 2023 19:47
af kumse
Du bremser for meget 😊

Jeg har kørt med TRW i mange år, og de virker godt sammen med alu tromler. Ate bakker derimod er coatet med et eller andet der ikke dur.

Jeg skifter iøvrigt tit håndbremsekablerne - koster peanuts og gør en stor forskel