Side 1 af 2

vægt gearksse

: søn 17. mar 2019 22:23
af mtkn
Hej alle
MIn lupo har alle symptomer på, at der er en knækket skifteaksel i gearkassen. Går i nødmode, når den skal skifte til 3 eller 4 gear. vcds siger 00297 gearbox speed sensor signal no signal intermittent (g38) og 00263 transmission implausible signal intermittent. Så jeg skal have gearkassen af. Det er velbeskrevet her i fora, hvordan man gør. Mit spørgsmål er, hvor meget skal jeg træne i fittness-center inden. Hvor meget vejer gearkassen i kg.

Re: vægt gearksse

: søn 17. mar 2019 22:50
af Skipper
Uden at have vejet den, så vil mit gæt være max 20 kg. Det er sådan en lille sød en man bare tager med sig, uden at tænke det store over det. Har det været en god dag hos huggeren, kan der nok også hænge en i hver hånd :lol:

Re: vægt gearksse

: man 18. mar 2019 13:39
af doktorfrank
Jeg blev da bekymret over min dårlige kondition ... så er 20 kg blevet noget tungere siden sidst :roll:
En kontrolvejning (af en gearkasse!) siger 33 kg. Pyha, det lettede :lol:
Men spar en måneds fitness: Aftap olien (3 kg ... forhåbentlig :twisted: ) og yderligere et kg ved at demontere drivakselklokken i venstre side - den skal alligevel af for at adskille gearkassen og den sidder i vejen i forhold til forbroen.
:geek:

Re: vægt gearksse

: man 18. mar 2019 15:31
af Robert
Jeg er enig med Frank.
Man skal sørge for at have været på potten inden man løfter den ned :lol:

Re: vægt gearksse

: man 18. mar 2019 20:14
af Kim B Olesen
Så har i sgu aldrig makket “rigtig” bil 😂😂
Jeg hjalp svigerfar med at skifte svinghjul og kobling på hans daværende Ford Mondeo 2.0 TDCI 6 gears da han havde den - hold da k.... den var tung, tænker umiddelbart mindst det dobbelte af en Lupo kasse 😱

Re: vægt gearksse

: man 18. mar 2019 20:37
af CJohansen
I er altså ret sjove :lol:

En 3L gearkasse er nærmest en legetøjs gearkasse i forhold til rigtig mange andre biler. Jeg tror aldrig jeg har set så lille og nuttet en kasse før. Det er da helt sikker. Jo i en 2cv måske.

Det er måske også derfor der er lavet dobbelt så mange 3L håndgranater.....undskyld gearkasser, som der er lavet 3L biler. :mrgreen:

I øvrigt vejer min yngste ca. det samme som en 3L kasse. Hvis jeg skulle have rene underhylere hver gang han hoppede op i armene på mig, eller fik en flyvetur, så ville JBS underhylerfabrik sgu ha vildt kronede dage nu. :lol:

Re: vægt gearksse

: man 18. mar 2019 23:43
af Skipper
Jeg beklager at have skudt lidt i blinde og ramt ved siden af :-)

Det ændrer dog ikke på at det er en, (af gearkasser at være) meget let en af slagsen.

Den sidste gearkasse jeg havde kløerne i, var en 6 trins manuel fra en 330d. I sammenligning mærkes Lupo gearkassen til at veje ca. det samme som min 11 årige datters skoletaske :D

Re: vægt gearksse

: ons 27. mar 2019 17:58
af mtkn
Hej Igen
Hvor er der mange stærke Lupofolk. Jeg må indrømme, at mine kræfter ikke rakte til at løfte den ned elle endsige op igen. Jeg fik lavet et tværgående stativ over bilen og løftede så oppefra med en donkraft. Det var også nemmere for mig at afmontere trækkopperne for at få mere plads til at kante den op og ned. Det var skiftegaflen til 3. gear der var gået. Jeg så Kims video og tog endedækslet af. Armen var hel løs og kunne trækkes 10 cm ud. Jeg havde ikke mod på selv, at skifte aksler og lejer i gearkassen og da jeg var i sparehjørnet købte jeg en renoveret i Tyskland. Det gik ganske fint med monteringen og efterfølgende koblings og grundjustering efter guidelines herfra forum. Også den første tur med ny gearkasse og kobling og det store sug i maven, da den fortsat ikke ville skifte fra 2 til 3 gear og gik i nødmode. Ny grundjustering hjalp ikke. Der var der ikke anden vej end at tage endedækslet af den nye gearkasse og ja se billedet, brækket skiftearm. Jeg håber bestemt, at tyskeren vil tage den tilbage ellers er det dyre lærepenge.

Re: vægt gearksse

: ons 27. mar 2019 20:49
af mtkn
Hej Igen
Tyskeren har allerede svaret og vil tage gearkassen retur. Han skriver, at det kan være min gangsteller, der har brækket armen pga. fejl i denne. Hvad tænker I ?. er det en mulighed ?

Re: vægt gearksse

: tors 28. mar 2019 00:03
af Atjuh 3L
Ikke din gangsteller!

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: vægt gearksse

: tors 28. mar 2019 10:05
af doktorfrank
Det er snarere fordi Saturn stod i opposition til Merkur. :mrgreen:

Re: vægt gearksse

: tors 28. mar 2019 13:54
af mtkn
doktorfrank skrev:Det er snarere fordi Saturn stod i opposition til Merkur. :mrgreen:
?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: vægt gearksse

: tors 28. mar 2019 15:09
af mtkn
Undskyld mit korte svar, men mener i ikke, at det ikke er sandsynligt, at min gangsteller er synderen, men at det må have været en skiftegaffel i gearkassen

Re: vægt gearksse

: tors 28. mar 2019 15:10
af KMDTHY
mtkn skrev: tors 28. mar 2019 15:09 Undskyld mit korte svar, men mener i ikke, at det ikke er sandsynligt, at min gangsteller er synderen, men at det må have været en skiftegaffel i gearkassen
Det er netop hvad de prøver at sige. Det er ikke din gangsteller :D Gaflen har bare været træt. Sælges prøver bare at tørre lorten af på dig ;)

Re: vægt gearksse

: tors 28. mar 2019 22:47
af 2a2
Jeps

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk


Re: vægt gearksse

: tirs 9. apr 2019 20:24
af mtkn
Hej Igen
Tyskeren sendte en ny renoveret gearkasse og gav et lille afslag som kompensation. Den nye gearkasse virker fint, så jeg håber på mange km endnu i Lupoen. Jeg skiftede også ledningsnettet til ganstelleren. Der var faktisk 3 stedet hvor isoleringen var knækket og man kunne se den irede leder.
Jeg havde umiddelbart et problem med, at jeg ikke kunne indstille koblingsaktuatoren til 1,85 volt. Den var ligesom låst ved 3.87 V. Jeg fulgte Dr Frank råd med tålmodighed og tog trykket af igen og prøvede igen. Nu virkede det. Grundindstillingen kørte igennem uden problemer.
Jeg har også skiftet kobling, udtrykker leje og føringsrør. sidstnævnte var knækket to stedet. Bilen kører faktisk fint nu. Hvor vigtigt er det med creep point justering som mange anbefaler ?

Re: vægt gearksse

: tirs 9. apr 2019 22:29
af Skipper
Det er det der afgør hvordan koblingen så at sige, er sat op til at tage fat. Det gør en stor forskæl på hvordan bilen opleves at køre i, og det kan da kun anbefales at gøre det som fast led i, eller jo rettere lige efter, grundjusteringen.

Re: vægt gearksse

: ons 10. apr 2019 00:01
af Atjuh 3L
Det retter sig ind, så det spiller ingen rolle.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: vægt gearksse

: tors 9. maj 2019 20:55
af CJohansen
Atjuh 3L skrev: ons 10. apr 2019 00:01 Det retter sig ind, så det spiller ingen rolle.

Mvh,

Atjuh 3L.
Jamen ku du så ikke lige forklare mig hvorfor der er så kæmpe forskæl på som den kører til daglig, og som den er efter en grundjustering og justering af koblings punkt eller hvad vi nu ska kalder det.

Jeg kan kun sige at min bil kører meget bedre efter en justering, og det spiller da 100% en rolle i min verden.

Re: vægt gearksse

: fre 10. maj 2019 07:59
af sussi
CJohansen skrev: tors 9. maj 2019 20:55 Jamen ku du så ikke lige forklare mig hvorfor der er så kæmpe forskel på som den kører til daglig, og som den er efter en grundjustering og justering af koblings punkt eller hvad vi nu ska kalder det.
Efter en komplet grundjustering er alle værdier stillet til fabriksindstilling, derefter bruger bilen nogle hundrede km. til at tilpasse værdierne til den aktuelle kørselsmåde, det er den forklaring jeg i sin tid fik :-)
At den så hen ad vejen ændrer opførsel grundet slitage m.m. uden at kompensere for dette, må stå hen i det uvisse.