Side 1 af 1

start problemer

: man 11. mar 2019 19:38
af cille
Hej med jer,
Jeg har et problem med at min bil til tider ikke vil starte. Troede først at det var batteriet, men dette er skiftet.
Når jeg drejer nøglen går alt lys ud som om den mangler strøm og der sker intet kun et lille "klik". Syntes faktisk det har virkning hvis tændingsnøglen drejes hårdt..... Start og stop virker heller ikke altid i ECO mode.
Udover det så kører hydraulik pumpen igen og igen. Jeg prøver at køre gearene igennem, og lade hydraulik pumpen blive færdig. Så lige pludselig i mine forsøg lykkedes det og bilen starter uden problemer med det samme. Er der nogen som har prøvet noget tilsvarende eller har en god guide til hvordan problemet kan findes/løses ? Er der nogen som kender et godt lupo værksted i Thy eller nærheden ?

Med venlig hilsen
Cecilie

Re: start problemer

: man 11. mar 2019 19:43
af 383CI
Vi mangler nogle data på bilen, km stand osv.
Det tyder på du har flere problemer men et langskud er der mangler hydraulik olie på stationen eller trykkuglen er træls, basseret på pumpen køre meget og den ikke frigiver til start.
Kan den starte "bedre" i "N" end på normal vis?

Ja kender er godt sted meget tæt på Thisted men må hellere lade pågældende kontakte direkte hvis der er tid, lyst, lejlighed og plads.

Re: start problemer

: man 11. mar 2019 20:17
af cille
Her er lidt data.: Lupo 1,2 tdi 3l årg.: 2002 km.: 395000
Har haft den i 8 måneder og kun haft problem med start og start/stop i eco mode. Den stopper, og starter ikke altid derefter igen. Har fået ny kobling i 2018.
Den starter ikke bedre i N.

Re: start problemer

: man 11. mar 2019 22:31
af Ejner
Har koblingscylinder været skiftet? Det kan være koblingscylinder der er slidt i potentiometeret. Prøv at få den indstillet med ca. 1,7 Volt i stedet for 1,85.

Re: start problemer

: tirs 12. mar 2019 01:06
af KMDTHY
Hej Cecilie. Jeg kan godt kaste et blik på bilen hvis det er. Bor i Thisted :)

Re: start problemer

: tirs 12. mar 2019 06:23
af Marlene S
Ved ikk om det har noget at sige men hvis vi venter med at starte vores til hydraulik pumpen er færdig så starter den med det samme

Men med hensyn til din eco start stop er der jo flere faktorer der skal være iorden vand temp batt osv specielt hvis du har skruet helt op for varmen så virker stop funktionen ikk

Kig evt her viewtopic.php?f=22&t=73

Re: start problemer

: tirs 12. mar 2019 11:02
af cille
KMDTHY skrev: tirs 12. mar 2019 01:06 Hej Cecilie. Jeg kan godt kaste et blik på bilen hvis det er. Bor i Thisted :)
Det ville være super, hvis du vil det! :D Jeg bor 20min fra Thisted, så hvornår vil det passe dig bedst at se bilen?

Re: start problemer

: tirs 12. mar 2019 13:55
af 383CI
cille skrev: tirs 12. mar 2019 11:02
KMDTHY skrev: tirs 12. mar 2019 01:06 Hej Cecilie. Jeg kan godt kaste et blik på bilen hvis det er. Bor i Thisted :)
Det ville være super, hvis du vil det! :D Jeg bor 20min fra Thisted, så hvornår vil det passe dig bedst at se bilen?
Så er du i trygge hænder er min fuldstændigt ufravigelige mening, sådan Hr. KMDTHY det er den rigtige stil og LupoMobilÅnd.

Re: start problemer

: tirs 12. mar 2019 19:33
af KMDTHY
cille skrev: tirs 12. mar 2019 11:02
KMDTHY skrev: tirs 12. mar 2019 01:06 Hej Cecilie. Jeg kan godt kaste et blik på bilen hvis det er. Bor i Thisted :)
Det ville være super, hvis du vil det! :D Jeg bor 20min fra Thisted, så hvornår vil det passe dig bedst at se bilen?
Hvor henne af? Jeg har skrevet en mail til dig med mit nummer i :-) så kan vi lige aftale nærmere.

Re: start problemer

: søn 17. mar 2019 16:23
af KMDTHY
Cecilie var forbi i dag. Mit bud er en træt starter/relæ. Den har også begyndende kalkun lyd under start :D
Typisk første gang man vrider nøglen klikker den bare svagt i start relæ, næsten gang går den korrekt i indgreb.

Der manglede meget lidt hydraulik olie, det det blev toppet op. 8-)

Re: start problemer

: søn 17. mar 2019 20:27
af doktorfrank
De der krydsfilede kobberkontakter i relæet bliver med tiden så sortbrændte, at det forhindrer ordentlig kontakt. Jeg har skåret er relæ op, renset grundigt og “samlet” med et spændebånd og rigelige mængder tokomponentlim; det virker, men jeg gider ikke bruge det, så længe jeg har velfungerende relæer i kassen. :roll:

Re: start problemer

: man 1. apr 2019 10:34
af ian001
Trods meget lille teknisk indsigt, forsøger jeg mig med et bud.
"Futte" har rundet 610.000 og det sidste halve år har den ikke villet starte, hvis den var stoppet via start/stop automatik,. Så skulle gearvælger sættes tilbage til stop. Nøgle drejes - altså starte forfra. Og så gik den i gang.
Nu kan den ikke længere starte. Det lyder som om, startmotoren går i indgreb - men så sker der ikke mere.
Derfor tog jeg en ekstern akkumulator, og satte kablerne på ude i motorrummet, altså ikke på akkumulatoren som i mit tilfælde ligger bagi (årgang 2002). Og så startede den.
Nu er det vel logisk at lede efter den berømte løse forbindelse imellem akkumulator og startmotor? Det vil jeg forsøge mig med, og så hører I nærmere....

Re: start problemer

: man 1. apr 2019 17:02
af Ejner
Dit batteri kan være blevet træt, så du skal se dig om efter et nyt. :o

Re: start problemer

: tors 4. apr 2019 10:03
af ian001
Hej Ejner
Desværre har du nok ret, i hvert fald siger min mekaniker det samme.

Re: start problemer

: tors 4. apr 2019 13:06
af Ejner
Jeg tror du og din mekaniker er på sporet af noget.

Min egen historie.
Overtog Lupo med et VARTA Blue Dynamic E11, 74Ah, 680A, dimension 278x175x190 i januar 2017. Batteriet fik en hel del opfriskninger i den kolde tid med CTEK MXS7.0, og kunne da klare at starte igen om morgenen.
En dag i oktober 2018 hvor der blev passeret en 4-5 lyskryds med aktivering af stop-start kunne den i sidste kryds aldeles ikke genstarte. Ej heller ved at tage tænding fra - til - N - start. Et frisk murersjak på 3 mand hjalp med at få Lupo fri af krydset og ind på en p-plads. Kort tid efter ankom fruen med Astra og med hjælp af startkabler kunne Lupo startes fint igen. Den fik CTEK på og fik en god nats (søvn) opladning. Multimeter viste ikke meget over 12V og det var lidt udfordrende at starte den.
Få dage senere blev monteret et nyt Exide EK800 start-stop AGM batteri, 80Ah, 800A, dimension 315x175x190 med B13 bespænding, købt hos REFAKO, Odense. Nu spiller det hele som det skal.
VARTA batteri holdt 7 år over 85.000 km (øv)
Ydermere blev koblingscylinder skiftet, da den efterhånden tabte en del hydraulikolie ud af den røde tut, og det har samtidigt givet en noget blødere kobling.