Side 1 af 1

lupo RTFM 12

: tirs 12. feb 2019 15:27
af Tobs1992
Hej
jeg går og roder med en lupo fra år 2000 som ikke vil gennemføre grundindstilling af gearkassen. jeg har læst en del indlæg her fra siden samt nogle bulletiner, men jeg kan ikke blive klog på hvorfor den stadig melder RTFM 12 fejl.
trykkuglen samt gangstillerarmen er skiftet. der er ikke slør i hverken den ene eller anden stiller. der er ikke fejl på potentiometerne.

Jeg har manuelt justeret gangstilleren ved at gå i måleblok 5 og fysisk flyttet geararmen i alle gear. De ligger nu alle indenfor den lille +/- 0.2v tolerance på begge potentiometere. koblingen er justeret til 1.9v og jeg har batterilader monteret. Jeg har prøvet at afmontere radioen samt bliver der brugt en original VCDS tester.

Den kører de 28 gearstillinger igennem 2 gange og lyser undervejs i baklyset ved trin 5. Det hele virker til at kører fint ved grundindstillingen. men melder så rtfm 12 når den har været igennem anden gang.
er der nogen som kan hjælpe ??

på forhånd tak ! :)
Mvh Tobias

Re: lupo RTFM 12

: tirs 12. feb 2019 19:52
af 383CI
Slettet da jeg ikke kunne læse og forstå,

Re: lupo RTFM 12

: tirs 12. feb 2019 20:29
af Vyffe
Jeg læser trådstarters indlæg, som at stangen på gangstelleren er skiftet.

Har du forsøgt at grundjustere med koblingen justeret til 1,7 volt. Det hjælper dig nok ikke, men prøv det :)

Re: lupo RTFM 12

: tirs 12. feb 2019 20:58
af 383CI
Vyffe skrev: tirs 12. feb 2019 20:29 Jeg læser trådstarters indlæg, som at stangen på gangstelleren er skiftet.

Har du forsøgt at grundjustere med koblingen justeret til 1,7 volt. Det hjælper dig nok ikke, men prøv det :)
Jeg bøjer mig i støvet, læste forkert på telefonen, det belager jeg og slettet indlæget

Næste skridt er at udføre "løsne kødben, frigør og spænd igen" under punket "adjust"

Re: lupo RTFM 12

: tirs 12. feb 2019 23:25
af Tobs1992
Vil prøve at justere koblingen til 1.7v mem forstår bare ikke hvordan den kan være et problem når den er 1.9 og omkring 3.95 når den er udkoblet. Det burde være fint ? 😊

Jeg har prøvet at løsne kødbenet under "adjust" og stramme det igen. 😊

Re: lupo RTFM 12

: ons 13. feb 2019 08:59
af Vyffe
En Lupo/A2 3L kan overraske en på forunderlig vis. Det lader sig at du har forsøgt dig, med de mest gængse ting, i fht at få bilen på vejen igen. Min bagtanke er, at hvis din koblingsaktuator er slidt i potentiometeret, omkring 1,9 volt, kan det være at det kan give en fejl under grundjustering. Altså, fordi den måske fejler et gearskift, som computeren tror er en RTFM 12 fejl.
Derfor foreslår jeg 1,7 volt, da du så er uden for det slidte område. Det er lidt søgt, men prøv det :)

Det kan måske også være dårlige o-ringe til potentiometrene, så hydraulikken ikke er i stand til at skifte ordentlig gear, da for meget tryk ledes den forkerte vej.

Har du udluftet det hydrauliske system for nyligt? Gør lige det også :)

Re: lupo RTFM 12

: ons 13. feb 2019 14:22
af Tobs1992
jeg tror ikke kobling potentiometeret er slidt da man kan se spændingen gennem hele grundindstillingen :=) hvordan udlufter du systemet korrekt ? :)

Re: lupo RTFM 12

: ons 13. feb 2019 21:21
af Vyffe
Dén konklussion kan du ikke drage, på baggrund af hvad VCDS skriver!

Læs i FAQ mht udluftning.

Re: lupo RTFM 12

: tors 14. feb 2019 10:18
af doktorfrank
Med udgangspunkt i første indlæg, hvor det er tydeligt forklaret, at alle gear manuelt er kontrolleret for spændingsværdier, og at de er indenfor tolerancen - hvilket jeg kun sjældent har set - synes jeg, at det lidt skudt forbi med diverse forslag om at løsne møtrikken under “adjust” :roll: Det er jo den anden vej rundt: vi må bruge den besværlige metode, når den enkle med at løsne møtrikken ikke slår til!
Derimod er jeg klar med et vildt skud: Koblingsaktuatoren er sårbar for snavs, der trænger ind ved kablet (hvor gummitætningen normalt er forsvundet for mange år siden :evil: ). Selv om værdien for ind- og udkoblet er efter bogen, kan selv den mindste rykvise bevægelse gøre styreenheden forvirret. Jeg har med skam at melde ikke prøvet, men er det ikke muligt at “scope” koblingsværdien og få et billede af, om det er jævn kurve??
Lige som med et slidt føringsrør, der ofte føles ved rykvis, evt. en ekstra udkobling især ved skift fra 1., og som kan give vanskeligheder med grundindstilling, forekommer det mig, at det samme kan gælde for koblingsaktuatoren.
:geek:

Re: lupo RTFM 12

: ons 20. feb 2019 11:10
af Tobs1992
Jeg har prøvet at sætte en anden brugt koblings aktorer på dog med samme resultat 😊

Re: lupo RTFM 12

: ons 20. feb 2019 11:26
af doktorfrank
Er vi helt sikre på, at der ikke er slør ved de to arme på gangstelleren? De er spændt fast til akslernes stråler med en torx skrue - og de bliver løse med tiden. Også lejringen for akslerne er udsat for slid, og ofte går det fint ... lige indtil vi prøver en grundjustering. :roll:

Re: lupo RTFM 12

: tors 21. feb 2019 23:51
af Tobs1992
Jeg fandt fejlen !
Der var byttet om på stikkende til magnet ventilerne :D

Så det hele spiller nu og fik justeret så alle gear var inden for den lille 0.2 v tolerance begge veje med et lille trick 😊

Tak for de mange forslag.

Re: lupo RTFM 12

: fre 1. mar 2019 23:06
af Elkjaer
Jeg kæmper med en lupo med amme problemer. Hvilke stik er/var/kan byttes rundt og sidde forkert?

Re: lupo RTFM 12

: man 11. mar 2019 11:27
af Tobs1992
Der sidder 4 stik hvor de 2 og 2 er ens. Så de kan altså side forkert begge . De styre ventilerne nede i hydrauliken. Og de sider lige ved siden af hinanden alle 4.