Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Hej Alle, jeg har en A2 1,2 TDi fra 2001 med en motor fra en Lupo ,men jeg tænker at dette er stadig det rigtige forum at stille spørgsmålet.
I fredags startede jeg bilen uden problemer og kørte den nogle få meter, igen uden problemer. Jeg lod bilen stå i tomgang i nogle minutter og da jeg skulle af sted igen begyndte den at hoppe ekstremt meget, men da den kom i gang kørte den fint. jeg kørte de 67KM hjemad uden problemer indtil jeg skulle af sted igen fra et vejkryds. Den hoppede voldsomt igen indtil vi kom igang. Jeg kørte bilen til mekanikeren. Der gik 20 minutter før han prøvede den og da kørte den gud hjælp mig fint.
Nu er der gået nogle dage hvor bilen har holdt stille. Jeg lavede en DTC på motoren og fik følgende koder:
18062(den er OK da bilen ikke har tryksensor)
19561
17957
17849
19463

Det mærkelige er, at jeg slettede fejlkoderne og lavede flere DTC'er efterfølgende med kun den ene fejl, nemlig 18062. Jeg undrer mig lidt over hvorfor de andre koder ikke kommer igen. Jeg har også startede bilen uden problemer og kunne trille lidt frem uden hop og dans.

Jeg har mistank om, at der sker noget når motoren er varme men jeg vil gerne høre om der er andre der har forslag til hvad det kunne være. Hvorfor kører bilen fint når den er kold? og hvorfor fik jeg de 4 fejlkoder kun den ene gang?
Al input er hjertelig velkom.
Godt nytår til alle.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af 383CI »

Definer "hopper"?

Er det motoren der hopper/hakker eller koblingen der hopper/rusker?

Eller som en ung bilist der ikke kan slippe en kobling.

Hvordan trækker bilen?

Er gearskifte helt og aldeles normale? Altså HELT som de plejer.


Jeg gider ikke slå kodenumrene op, hvad er teksten til den kode der bliver?
Regner med/håber på fejlene er udlæst med VCDS og ikke en eller anden tester?

De andre der ikke kommer igen kan være gemte fra lang tid siden, skide med dem hvis ikke de kommer igen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Atjuh 3L »

KUNNE være dyseledningssæt?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af 383CI »

Atjuh 3L skrev: tors 27. dec 2018 17:44 KUNNE være dyseledningssæt?

Mvh,

Atjuh 3L.
Ja det kunne det godt, men plejer det ikke mest at være svagere hakhakhakhakhak når maskinen trækker i høj gear ved lave omdrejninger? Op af bakke i 5 med 80 km./t f.eks.

Som jeg læser indlægget er der tale om HAKKAAAAAAKKKKKHHHHAKHOOPPOPOPHOPP når bilen igangsætter?

Der er derfor jeg spørger nærmere ind til definationen af HOPpen? og almindelige gearskifte.

Meget langskud kunne være abs ringe i bag, et kedeligt udrykkerleje, eller bare for lidt olie på hydraulikstationen men jeg vil afholde mig fra at skyde op i luften og overlade det til f. eks. VW
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Atjuh 3L »

:lol: :lol:
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af alexey6260 »

Hvis den hopper efter kort tid i tomgang så gliderør/koblingsaktuator er slidt.Fra min erfaring.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af 383CI »

alexey6260 skrev: fre 28. dec 2018 03:18 Hvis den hopper efter kort tid i tomgang så gliderør/koblingsaktuator er slidt.Fra min erfaring.
Det er også mit UMIDDELBARE første skud udfra beskrivelsen, men spørger igen ind til den nærmere definition af "HOPPER" fordi jeg, som præcis ordkløver vil mene at det føles som hele bilen hopper, eller mårske rettere, gynger (halv)blødt, når røret er træls ved igangsætning.

Hvis det er en ABS føler/ring der driller giver det, igen efter min sparsomme erfaring, laaaaaaaannnnnnnggggeeee gearskifte op igennem af og til. Ikke "HOP" som sådan.

Men igen, definer og en VCDS udlæsning og evt. scoop af koblingen og følere vil bringe os lysår frem i problem(løsnings)skyderiet og bringe den så langt foran VW at afstanden ikke endnu er defineret i vores målesystem.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Hej Folks, beklager den forsinkede tilbagemelding......jeg troede at man fik en mail når der kommer besvarelser.
Mange tak for svarene...

Når jeg beskriver hopper mener jeg, at motoren hopper...lidt som om den forsøger at sætte i gang i 2. gear og derfor kører bilen helt fint når den kommer lidt op i omdrejninger.
jeg har været forbi bilen et par gang for at se om fejlen kom tilbage, men den startede fint og kunne rulle fint i gang. jeg har nu kørt bilen i nogle dage uden problemer. Jeg synes bare at den trænger til en grundjustering da den skifter ned i gear ved lavere omdrejninger end normalt....jeg ved ikke om disse ting hænger sammen.
Jeg tænker også at det har noget med koblingen at gøre. Er udskiftning af gliderør/kolbingsakuator noget man kan selv uden at pille motoren ud?
Jeg tager bilen på arbejde i morgen (67km hver vej) og krydser fingerer for at det går.....
På forhånd tak for hjælpen og godt nyt år til jer.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af 383CI »

Det lyder som om du ville gøre dig selv, og bilen, en tjeneste ved at syngen en fin sang om gearkasser som noget af det første i det nye år.

Sangen står i FAQèn

Den kræver VCDS som så passende kan udlæse alle fejl hvis der måtte være sådanne.
Det lyder godt nok lide at førringsrør og nej det kan ikke skiftes uden at pille gearkassen af, og når den så er nede er det tæt på uforsvarligt ikke at skifte lejer i den og svejse gaflen.
Det kræver en mekanisk snilde men er det værd for at forebygge kommende problemer som "sporvognslyd" det betyder "STOP" nu og ikke når det passer og der er tid til bilen kan komme på værksted, eller en knækket skiftegaffel så den mister visse gear.
Føringsrør giver ikke fejl i VCDS log iøvrigt.

Men det kan også være så billigt og enkelt at der er for lidt olie på hydraulikken, men så hopper den gerne ud af 5 gear også.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Hej 383CI
Mange tak for hurtigt svar. Det lyder godt nok som en stor opgave set i forhold til at bilen kører ellers upåklageligt. Der er selvfølgelig meget fornuft i at forebygge større skader. Men hvis jeg forstår dig ret, foreslår du, at jeg får skiftet føringsrøret og lejer i gearkassen med det samme? Min mekaniker siger i øvrigt at man ikke behøver skifter greakasse olien. Hvad er din anbefaling her. ?
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Hej igen 383Ci. jeg har lige læst din "sang" om gearkasse og kobling og har derfor set at du anbefaler jeg skifter gearkasse olie. Jeg har lige toppet hydraulikolie på men vil i en af de nærmeste dage skifte greakasse olie. Har du en bestemt olie du anbefaler? Derefter laver jeg en grundjustering. Mange tak igen for din hjælp!! :D :D
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af sussi »

Kevin O Donoghue skrev: tirs 1. jan 2019 23:16 Har du en bestemt olie du anbefaler? Derefter laver jeg en grundjustering. Mange tak igen for din hjælp!! :D :D
Brug lige 3-4 min på at læse dette:
viewtopic.php?f=22&t=14
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Mange tak for det Sussi.....
Kevin O Donoghue
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 23. sep 2014 08:51
Geografisk sted: Ringe
Kontakt:

Re: Motoren hopper voldsomt ved igangsætning

Indlæg af Kevin O Donoghue »

Hej Folks, en lille opdate. Jeg fik lavet en fejlsøgning mere og det viste sig at koblings hoved cylinder(clutch actuator) skulle justeres. Derefter lavede vi en grundjustering.........indtil videre er alt godt igen. Mange tak for inputtet.
Besvar