Audi A2 - ABS problemer

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
albaking
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 1. dec 2017 22:09

Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af albaking »

Halløjsa
Min A2'er er desværre ude af drift og kan ikke helt lige gennemskue fejlen...
Før en to måneder siden begyndte bilen at fejlmelde ABS i instrumentet, hvorefter jeg havde tester, som gav mig fejlen - 00778 - Ratvinkelsensor (G85) - 04-00 mekanisk fejl. Jeg har kørt med bilen indtil her for en uges tid siden, hvor bilen ikke ville starte, ved at dreje nøglen skete der ingen ting. Efter et par timer gik jeg ud igen og ville starte bilen og nu sprang den så igang, men da jeg satte den i gear, sprang den frem og jeg formodede at den skulle grundjusteres, hvilket jeg fik gjort. Efter grundjusteringen var bilen perfekt, men havde stadig ABS problemer. Efter to tre dages kørsel, lavede bilen samme nummer og ville ikke starte, og når den endelig startede, så sprang den frem. Nu har den stået sådan i en uges tid, og er lidt lost på hvad der er galt. Det skal lige nævnes at efter at have grundjusteret den, kom jeg i tanke om at jeg ikke havde fastskruet møtrikken, på hvor man justerer koblingskablet, som jeg først fik gjort efter grundjusteringen, er det der jeg har lavet lort i den? Jeg har lidt på fornemmelsen at ABS problemet og bilens opførsel er gået lidt hånd i hånd, da bilen har opført sig noget underlidt efter ABS problemet trådte i spil. Jeg har tænkt mig at udfører grundjusteringen en gang til, men er lidt bange for at den kommer til at drille på samme måde igen. Kan det være noget helt andet den fejler, måske en defekt koblingscylinder?

Tak på forhånd
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af 383CI »

Hvis du er det mindste i tvivl om bilens grundjustering og korrektheden af denne er det da med at få den tjekket og grundjusteret når møtrikken er fastspændt.

Om den fejljustering er årsag til problemerne eller ej.

Umiddelbart tror jeg dog du skal gå efter en løs forbindelse i en ABS sensor eller ej fejl i en abs ring.
Bilen bruger signaler herfra til at koble og skifte gear

De kan scoopes så du kan se om der er ens signal fra alle fire.

Og gå ny systematisk frem, en ting af gangen, begynder du at rode med en, hvad du tror en defekt koblingscylinder, uden den er defekt begynder det at være skud i tågen og ren VW fejlfinding.

Hvis bilen driller igen efter en grundjustering og tjek af abs sensore/ringe (der er kendt for at fejle) kan du forholde dig ti det. Hvis ikke den fejler er det jo fint og bekymringer spildte.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
albaking
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 1. dec 2017 22:09

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af albaking »

Det var faktisk min første grundjustering jeg har lavet, og den fik igennem fint, det var dog først efter grundjustering at jeg opdagede, at møtrikken ikke var fast spændt, og her formoder jeg jo at det kan have en påvirkning på koblingen, hvilket måske er hvorfor bilen efter en to-tre dages tid begyndte at springe frem ved mindste slippelse af bremsen. Så helt klart, ny grundjustering der skal til.

ABS problemet kan nok sagtens være en ABS ring eller sensor for den skyld, da den har fået skiftet spindel, og måske er det her ABS problemet er opstået :)

Hvordan scoper jeg disse signaler i VCDS? (Er lidt ny indenfor det med VCDS)

Tak for svar
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af 383CI »

Når der er skiftet spindel er der jo TO ting der er ændret på, og derfor jo også TO steder fejlkilden er tættest på oplagt, eller i hvert fald de steder jeg ville starte.

Igen, gennemfør en hel grundjustering med korrekt spændt kobling, olie nok og en lader på.
Det gik jo godt i første omgang, så kan du ligeså godt eliminere muligheden for en kedelig koblingsindstilling.

Jeg husker ikke blog numre i VCDS men de hedder noget med "signal fra hjul" uden det er det helt rigtige.
Du kan sikkert finde dem ved at bladre i VCDS`sen eller se om du kan finde en blog ovversigt i FAQèn jeg kunne ikke lige, men ved den er er et sted.

Så er der en knap der hedder scoop o programmet, så kan du få de fire signaler op som kurver, de skal være noget der liger end. Ingen huller.


En lysende ABS lampe kan også komme at den grønne sikring er maskinrummer er irret, men da jeg havde det problem gav det ikke koblings og gearproblemer.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
albaking
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 1. dec 2017 22:09

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af albaking »

Ja, spindlen blev skiftet for et par måneder siden og bilen begyndte at give mig dette ABS problem efter lidt tid, hvis jeg husker korrekt, så det er nok der fejlen ligger. Enten en løs sensor eller ny ABS ring? Men det går jeg så ud fra man kan scope og kigge sig frem til, i stedet for at købe diverse dele og alligevel ikke fixe fejlen. Jeg grundjusterer, og undersøger nærmere omkring scope og får det gjort, så finder jeg forhåbentligt fejlen :D

Hvis det nu skulle være en ABS-ring der er fejlen, hvor kan sådan en så købes? Har prøvet og google mig, men uden held.

Takker for svaret
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af 383CI »

Egentligt burde der nok være en fejl i logen hvis fejlen er relateret til en føler så hvis problemet kommer derfra tror jeg det er fra signalet/ aftastningen fremfor en løs forbindelse.
Men når du har styr på scoopet er du/vi meget klogere.

Følerne aftaster på ringe der er indbygget i lejerne så det er hele lejet der skal skiftes hvis ikke en tur med kompressoren kan klare det.

For en god ordens skyld bør du opdatere din profil med område osv. Det kunne jeg være der var en venlig sjæl i nabolaget du kunne kigge forbi hvis det brænder helt sammen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af alexey6260 »

Hvis den har stadig fejl med ratvinkelsensor ABS systemet bliver slået fra og vil melder fejl
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
albaking
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 1. dec 2017 22:09

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af albaking »

Alexey, mener du at abs systemet er slået fra og derfor giver den mig fejlkoden med ratvineklsensoren?
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af alexey6260 »

Dit ratvinkelsensor fungerer ikke optimalt og det er en del af ESP systemet og den forbindet med ABS.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
albaking
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 1. dec 2017 22:09

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af albaking »

Hvorfor mener du den skulle være defekt, hvis jeg aldrig har haft rattet af? Jeg ved godt, at testeren oplyser fejlen, men jeg er bange for at det er noget andet som er defekt, og jeg ikke vil få noget ud af at skifte ratvinkelsensor?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Audi A2 - ABS problemer

Indlæg af sussi »

albaking skrev: man 13. aug 2018 21:09 Hvorfor mener du den skulle være defekt, hvis jeg aldrig har haft rattet af?
Intet holder evigt ;-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar