Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Ejner »

Da mit stop/start i eco mode er begyndt at fejle, sådan at start af motor ved grønt lys ofte total udebliver har jeg forsøgt at skifte bremselyskontakten (1 J0 945 511 udgave F)som korrigerende handling for dette problem iht. FAQ af 29. juni 2010. Imidlertid kan jeg ikke få den nye kontakt (ikke OEM i udgave D) til at arbejde korrekt.
Efter den er vredet på plads i sin konsol ved bremsepedal iht. FAQ'ens indstillinger og når stikket monteres aktiveres bremselyset - afledt heraf er gear låst i S. Når tænding sættes til går kontrolpære for gløderør efter kort tid i gang med at blinke. Batteri har også været frakoblet ca. 1 time for at se om det havde nogen effekt, men desværre nej.
Nogen gode bud på hvad der overses i den samlede ligning, uden det skal ende i uoverskuelige matematiske foredrag.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af 383CI »

Ejner skrev: man 23. jul 2018 12:46 Da mit stop/start i eco mode er begyndt at fejle, sådan at start af motor ved grønt lys ofte total udebliver har jeg forsøgt at skifte bremselyskontakten (1 J0 945 511 udgave F)som korrigerende handling for dette problem iht. FAQ af 29. juni 2010. I


Start/stop funktionen aktiveres/påvirkes ikke af bremselys kontakten. Den er styret af trykmåleren på bremsesystemet, så du kan ikke afhjælpe et start/stop problem ved skift af denne kontakt.
En sådan udskiftning kan "kun" afhjælpe en manglende "GrønFodGåVækFejl"

Så andledningen til dit problem omkring dette må være et andet.

Jeg kan ikke rigtigt læse, eller rettere, forstå din beskrivelse af funktions problemet med den nye kontakt?

Når den sidder rigtigt skal kontakten aktivere bremselyset ved tryk på bremsepedalen.
Det er det ene af de 2 kontakt sæts funktion.

Det andet kontakt sæt giver signal til styringen og fjerner "GrønFodLampen" kobler ud og frigiver motoren til start.
Som jeg husker det frigiver den også gearvælgeren så den kan flyttes.

Har du bremse lys på med den nye bremselyskontakt?

Ellers er det en god ide at sætte den gamle bremse kontakt I igen, og se om alt virker som det skal med den?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Ejner »

Tak for meldingen 383CI, så lærte jeg også noget idag. Jeg vil så også lige fokusere på trykføleren i det hydrauliske bremse system da det åbenbart er det der skal til for at få "stop/start" system op på mærkerne.
Hvorfor skifte bremselyskontakten er nok mest gjort på intuition samt også at der er tråde på hjemmesiden der antyder sammenhæng med malfunktion af "stop/start" system, endvidere er det en billig komponent til ca. kr 100.
Det der egentligt er min pointe i denne sammenhæng er, at udskiftning af bremselyskontakten for mig blev til en lidt mere udfordrende og kedelig sag end forventet. Jeg læste anvisninger under FAQ + den engelske DIY som jo for at undgå at kontakten crasher detaljeret fortæller om den trinvise gang i montagen. Således klædt på forstillede jeg mig at det var en ren formssag at justere, holde an og sætte/vride den den nye kontakt i, men jeg fik den sgutte til at fungere. Bremselys tændte da jeg sætte elstikket i kontakten uden jeg trådte på bremsen. Og kort tid efter tænding var sat på begyndte glødesignal pæren at blinke, motor kunne ikke startes, den var blokeret. Afkobling af batteri i en periode var uden virkning. Kontakten må være blevet defekt under montagen, men hvorfor det endte sådan er for mig lidt af en gåde. Aftalt i dag med VAGtech at han laver næste montering.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Kim B Olesen »

Der kan jo være mange årsager til at stop/start ikke virker :?
Du er sikker på din lupo ikke er med servo ? Så er det nemlig deaktiveret 👍
Det kan være dårligt batteri eller slidt generator !
Bremsetrykskontakten kan du nemt teste, det er den der kobler ud når du holder i tomgang !
Hvis du holder i gear med uden at røre bremsepedalen kan du mærke den trækker altså kobler let til - når du trykker på bremsepedalen og opbygger lidt tryk, skal du kunne mærke på bilen og høre på motoren at den kobler ud, hvis den ikke gør det og bliver ved med at trække er den defekt eller en defekt ledning 👍

Angående bremselys kontakten er det fandme fr åndssvagt af VW at have flere modeller med forskellig montage 😜
Det er så smart at hvis bruger den ene vejledning til en anden model kontakt, smadrer du den indvendigt 😜 så kan man købe en ny og prøve igen 😫🤔
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Ejner »

Tak for dine hints Kim.
L3L er uden servo, 74 Ah Varta batteri til stop/start fra 12/2012 ved kkm 220 så batteri har ca. 80 kkm og 6 vintre på bagen, ny generator 90A fra 05/2015 ved kkm 262. Pt står tæller på kkm 301.
Jeg vil se lidt nærmere på trykfølerens ageren, som du nævner er der nogle karakteristika der kan udledes til bedømmelse af trykfølerens tilstand.
Mine oplevelser med bremselyskontakten synes jeg også står som et kapitel for helt for sig selv. Det kunne være interessant at få tilbagemeldinger på hvormange medlemmer der har gennemført en DIY i første hug med bremselyskontakten. Jeg har bagefter tænkt over, om jeg skulle have åbnet udluftningen ved fx venstre forhjul, så jeg kunne få bremsepedal armen flyttet så langt ned at ny kontakt kan placeres/holdes an på bærekonsol med fuldt udtrukket ø4 mm stempelpindmed med en længde på ca. 25 mm. Derfra skal armen så ganske stille og roligt løftes/føres opad med små klik kommende fra kontakten, mens stempelpinden forsvinder ind i kontakt huset. Når armen (bremsen)når sit stop er kontakt korrekt justeret på begge dobbeltkontakter, og den kan slutteligt drejes på plads i bærekonsol. På med elstikket, og så skulle bremselys kontakt være klar drift, for jeg forventer ikke at noget skal resettes med VCDS.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Ejner »

Så er 3L kørende igen. Steffen, VAGtech skiftede bremselyskontakt i dag uden problemer, og som han sagde: Der er forskellige typer, de kan være drilske, har nok skiftet ca. 100 stykker af dem over tid og mindst et par stykker er det lykkes at ødelægge, der skal øvelse til - kr 598,00 inkl ny VW oem bremselyskontakt.
Vi fik en snak om problemet med "stop/start" kalamiteter. Som en yderligere oplysning til ligningen fra forleden kan jeg fortælle at L3L ikke længere kan starte i S, det gøres i N. Årsagen er at potentiometer i koblingscylinderen er slidt, og VAGtech siger, at det er det, der afsted kommer uregelmæssigheder med system for "stop/start". Løsningen er at skifte koblingscylinderen. Hvem sagde lige, at jeg skal hjem nu og slå sparegrisen i stykker!
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af sussi »

Ejner skrev: tirs 24. jul 2018 15:00 Vi fik en snak om problemet med "stop/start" kalamiteter. Som en yderligere oplysning til ligningen fra forleden kan jeg fortælle at L3L ikke længere kan starte i S, det gøres i N. Årsagen er at potentiometer i koblingscylinderen er slidt, Hvem sagde lige, at jeg skal hjem nu og slå sparegrisen i stykker!
Uden garanti for at det virker :-)
Prøv at justere koblingen ned til ca.1,75-1,70 så er du sandsynligvis væk fra "det dødepunkt" og du får en blødere tilkobling.
Husk at grundjustere bagefter, ellers kan du nok ikke starte :-(
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Ejner »

Jeg har haft fat i FAQ 12-19-2003 Installing a New Brake Light Switch (Without Breaking It), og gennemgået, redigeret, gjort kortere samt præciseret i den. Håber alle kan finde den røde tråd, så det fremover er slut med at crasche Bremselyskontakten :ugeek:
Vedhæftede filer
L3L(faq)_bremselyskontakt(031219)-InstallingNewBrakeLightSwitch(WithoutBreakingIt)_Asbuild.pdf
(424.78 KiB) Downloadet 276 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af sussi »

Tak for det, filen er tilføjet i emnet i FAQ
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Vyffe »

Super arbejde. Beklager jeg ikke kunne hjælpe over telefonen :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af 383CI »

Ejner skrev: ons 25. jul 2018 14:54 Jeg har haft fat i FAQ 12-19-2003 Installing a New Brake Light Switch (Without Breaking It), og gennemgået, redigeret, gjort kortere samt præciseret i den. Håber alle kan finde den røde tråd, så det fremover er slut med at crasche Bremselyskontakten :ugeek:
Sådan, og godt arbejde.

Hvis bare Tyskerne gjorde deres job lige så godt og grundigt som den Tyske grundighed ellers foreskriver.
Her er det vel nærmest Tysk omstændighed i stedet for grundig eller smarthed.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Ejner »

Det er rigtigt, at FAQ'en ved en umiddelbar gennemlæsning virker lidt omstændig, men omvendt skal der også være så meget "gods" i den at den "unge mand" der går og "higer og søger" skal kunne blive afstivet, hjulpet og sat godt i vej udi teknikkens verden.
@383CI: Det er i øvrigt en englænder der har lavet den oprindelige FAQ, vi skal så heller ikke beskylde Tyskerne for noget de er uden skyld i! :D
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af sussi »

Ejner skrev: fre 27. jul 2018 05:23 @383CI: Det er i øvrigt en englænder der har lavet den oprindelige FAQ, vi skal så heller ikke beskylde Tyskerne for noget de er uden skyld i! :D
Det et nok selve konstruktionen af kontakten 383Ci mener :-) :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Bremselyskontakt - Montering så den virker efterlyses

Indlæg af Ejner »

Nu da jeg læste kommentaren igen, kan jeg godt se, at det er Tysken der får en på "lampen" - det vil jeg give 383CI helt ret i er berettiget for den konstruktion de der har lavet.🎯
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar