Lupo som "brandbil"
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: søn 6. mar 2011 11:48
- Geografisk sted: Vejle
Lupo som "brandbil"
Hej alle... Vi har altid kørt store biler, og har lige nu en Caravelle T4 på hvide plader lang model og en Transporter T4 kort model på gule plader. Nu overvejer vi at skifte e´den på gule ud med en mindre bil. Vi har kigget en del efter Lupo 3L, da den er meget billig at have, ihvertfald i forhold til det vi har nu. Vi kører omkring 12-14000km om året sammenlagt i begge vores biler, ca lige meget i hver.
Jeg arbejder som deltidsbrandmand, og bliver kaldt ud her hjemme fra. Det betyder jo så at bilen bliver presset lidt når den er kold. Det er der ikke ret mange biler der er ret glade for, men vil en 3L´ kunne holde til det, eller vil jeg splitte motor og gear i løbet af et halvt år.
Vh Kasper
Jeg arbejder som deltidsbrandmand, og bliver kaldt ud her hjemme fra. Det betyder jo så at bilen bliver presset lidt når den er kold. Det er der ikke ret mange biler der er ret glade for, men vil en 3L´ kunne holde til det, eller vil jeg splitte motor og gear i løbet af et halvt år.
Vh Kasper
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Lupo som "brandbil"
det lyder til at det skal være en bil uden turbo..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: søn 6. mar 2011 11:48
- Geografisk sted: Vejle
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Lupo som "brandbil"
En bil med turbo der får tæsk fra kold, og når at blive varm, og herefter slukket efter at den er blevet varm, uden at få lov til at køle ned ordentligt holder bare dårligere ..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: søn 6. mar 2011 11:48
- Geografisk sted: Vejle
Re: Lupo som "brandbil"
Okay... Har tidligere kørt både 4-Runner 3.0TD, Patrol 2.8TD, mercedes td og vores nuværende Transporter er også en TDI, synes ikke jeg har haft problemer med dem, jeg har også kun ca 3 km på stationen inde i byen... Men hvis ellers en Lupo er rimelig vedligeholdt og jeg ellers sørger for at den bliver holdt efter foreskrifterne som jeg har kunne læse mig frem til på denne side med bla rigtigmængde olie, vil du så mene den holder lige så godt som andre TDI´er. Jeg kan nemlig godt lide at køre Turbo diesel
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Lupo som "brandbil"
Tjaee ku måske godt være en mulighed men... helt ærligt. 3.km fra hjem til brandstation Vejene i/omkring vejle skal vist være tæt på mennesketomme for at det er hurtigere at køre i bil end at køre på cykel/ Knallert/ 45.knallert
og medminre den holder indendørs og opvarmet så går det da Helt galt når der er is på ruderne
Med et Samlet kørselsbehov på mindre end 7K om året ville jeg godt nok overveje det Mange gange inden jeg smed penge efter en bil Nr.2
...Med mindre der er et formål med bilen (trække hestetrailer, stort varerum eller lign.) men det ud fra at du vil købe en Lupo3L der har ingen af overstående så tvivler jeg på at en bil nr.2 ville være mit valg!
men al ære og respekt til dem der pøser penge i statskassen Det er den slags borgere vi har brug for
Riget for ikke at tale om at EU fattes jo penge
efter de kom med x-tra afg. for manglende partikelfilter vil jeg mene at du finder forholdsvis mange små benzindrevne biler uden turbo som kan det samme som en L3L
dens største "fordel" er at den forholdsvis let holder et snit på 25.km/l hvilket nok kan være lidt svært i andre biler
meen med dit kørselsmønster og km på årsbasis vil jeg mene at 1. lupo'n heller ikke kommer ret langt over 20.km/l og at det nok betyder mindre i det samlede regnskab om du kører 18 pr liter benz eller 20. pr.liter diesel..
Hvis du holder Lupo'n under 2500.omdr. så længe den er kold så ser jeg ikke det store problem i at den bliver brugt til "udrykningskøretøj"
så længe du ikke skamgasser den de sidste 5-800.meter inden den skal slukkes og lader den holde i tomgang i den tid det tager dig at tage sele af og åbne døren
Så VARM når den jo nok ikke at blive på 3.km at Turbo'n står og er rødglødende
Nok også derfor at du ikke har oplevet sammenbrud på dine tidligere biler
...Har forøvrigt arb. sammen med en deltidsbrandmand der kørte LJ-70TD og havde 7-8.km til stationen og der har heller aldrig været noget problem med dens turbo men den fik så også lov at holde inde derhjemme og de sidste 500.meter var ren motorbremsning og holdt med motor igang til sele var taget af osv.
...Hvis man er først fremme ved stationen har man jo heller ikke "så travlt" som hvis alle andre står klar til afg. og så kan man jo godt lade den falde til ro i de anbefalede 30+.sekunder...
og medminre den holder indendørs og opvarmet så går det da Helt galt når der er is på ruderne
Med et Samlet kørselsbehov på mindre end 7K om året ville jeg godt nok overveje det Mange gange inden jeg smed penge efter en bil Nr.2
...Med mindre der er et formål med bilen (trække hestetrailer, stort varerum eller lign.) men det ud fra at du vil købe en Lupo3L der har ingen af overstående så tvivler jeg på at en bil nr.2 ville være mit valg!
men al ære og respekt til dem der pøser penge i statskassen Det er den slags borgere vi har brug for
Riget for ikke at tale om at EU fattes jo penge
efter de kom med x-tra afg. for manglende partikelfilter vil jeg mene at du finder forholdsvis mange små benzindrevne biler uden turbo som kan det samme som en L3L
dens største "fordel" er at den forholdsvis let holder et snit på 25.km/l hvilket nok kan være lidt svært i andre biler
meen med dit kørselsmønster og km på årsbasis vil jeg mene at 1. lupo'n heller ikke kommer ret langt over 20.km/l og at det nok betyder mindre i det samlede regnskab om du kører 18 pr liter benz eller 20. pr.liter diesel..
Hvis du holder Lupo'n under 2500.omdr. så længe den er kold så ser jeg ikke det store problem i at den bliver brugt til "udrykningskøretøj"
så længe du ikke skamgasser den de sidste 5-800.meter inden den skal slukkes og lader den holde i tomgang i den tid det tager dig at tage sele af og åbne døren
Så VARM når den jo nok ikke at blive på 3.km at Turbo'n står og er rødglødende
Nok også derfor at du ikke har oplevet sammenbrud på dine tidligere biler
...Har forøvrigt arb. sammen med en deltidsbrandmand der kørte LJ-70TD og havde 7-8.km til stationen og der har heller aldrig været noget problem med dens turbo men den fik så også lov at holde inde derhjemme og de sidste 500.meter var ren motorbremsning og holdt med motor igang til sele var taget af osv.
...Hvis man er først fremme ved stationen har man jo heller ikke "så travlt" som hvis alle andre står klar til afg. og så kan man jo godt lade den falde til ro i de anbefalede 30+.sekunder...
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: søn 6. mar 2011 11:48
- Geografisk sted: Vejle
Re: Lupo som "brandbil"
Vi bruger vores Caravelle til at trække hestetraileren og campingvognen, så der er vi dækket godt ind. Ang knallert (inden tøjet og hjelmen er kommet på plads), så er det prøvet og det tager alt for lang tid, og er heller ikke ret fedt i regn og sne, som vi jo af og til møder i DK. Sidste bil skal jo være kørt fra stationen inden 5 min. Vi er nu også afhængige af bil nr.2.
Og nej det betyder ikke noget om den kører 18 el 28 km/l. Jeg vil bare gerne vide om der er nogen der har dårlige erfaringer med at bruge den på den måde.
Og nej det betyder ikke noget om den kører 18 el 28 km/l. Jeg vil bare gerne vide om der er nogen der har dårlige erfaringer med at bruge den på den måde.
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Lupo som "brandbil"
Jeg siger heller ikke at den IKKE kan holde til det.. Selvfølgelig kan den det.. den har bare ikke godt af det.. og en lupo er heller ikk økonomisk før efter 15-20 km..
Men hvis man gerne vil ha en lupo 3L så skal man ha det og være ligeglad med om turboen bliver strøget med eller mod hårene..
Jeg kunne måske bare forestille mig at en 1,0 benzin lupo ville være lige så fin til det. Jeg ved ikke hvad den koster i afgift om året ?..
Det er i bund og grund et spørgsmål om "filosofi" om man har lyst til at "pine" en TD/TDI fra kold eller ej.. og går det i stykker kan det jo selvfølgelig laves igen.
Men set over et langt stykke tid ville jeg ikke se en 3L som en god brandbil..
Men hvis man gerne vil ha en lupo 3L så skal man ha det og være ligeglad med om turboen bliver strøget med eller mod hårene..
Jeg kunne måske bare forestille mig at en 1,0 benzin lupo ville være lige så fin til det. Jeg ved ikke hvad den koster i afgift om året ?..
Det er i bund og grund et spørgsmål om "filosofi" om man har lyst til at "pine" en TD/TDI fra kold eller ej.. og går det i stykker kan det jo selvfølgelig laves igen.
Men set over et langt stykke tid ville jeg ikke se en 3L som en god brandbil..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: søn 6. mar 2011 11:48
- Geografisk sted: Vejle
Re: Lupo som "brandbil"
Jo det skal man da meeeeen, har sgu lidt svært ved det når der kommer en melding med "trafikuheld med fastklemt", eller "brand i villa".....
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Lupo som "brandbil"
Du gør da hvad du kan for at modsige dig selv!!!VAGtech.dk skrev:Jeg siger heller ikke at den IKKE kan holde til det.. Selvfølgelig kan den det.. den har bare ikke godt af det.. Men set over et langt stykke tid ville jeg ikke se en 3L som en god brandbil..
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Lupo som "brandbil"
Jaaa formuleringen er ikke helt i top... nu ved jeg ikke om folk kan udlede hvad jeg mener, men det er noget i retningen af at det ikke går i stykker første gang man gør det, så JA det kan holde til det, men set over en længere periode har motoren nok ikke godt af den behandling..ph. skrev:Du gør da hvad du kan for at modsige dig selv!!!VAGtech.dk skrev:Jeg siger heller ikke at den IKKE kan holde til det.. Selvfølgelig kan den det.. den har bare ikke godt af det.. Men set over et langt stykke tid ville jeg ikke se en 3L som en god brandbil..
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Lupo som "brandbil"
Gearkassen vil vel kun strejke hvis den ikke har nok gearkasseolieKgregersen skrev: men vil en 3L´ kunne holde til det, eller vil jeg splitte motor og gear i løbet af et halvt år.
Vh Kasper
Den har for så vidt ingen grund til at klage hvis du sætter dig ud i bilen og kører 50-80.kmt med maks 2500.omdr. over en strækning på 2-4.km
og stopper.
motoren vil kun syntes at du er et svin hvis du SKAMtæsker når den er kold men holder du dig til 1800-2500.omdr. så er det vel i grove træk kun turbo'n som kan komme på overarbejde rent varmemæssigt og kun hvis du svinger ind på pladsen og stopper motor før du tager selen af osv....
Skrevet med forbehold for at du ikke kommer længere væk fra end de ca.3.km du skriver...
Nu har du så ikke givet udtryk for om bilen holder ude eller inde når du er hjemme men med mindre at du bor og brandstation ligger på den samme omfartsvej så skal du godt nok være dårlig til at tage styrhjem på hvis det skal tage længere tid end det tager at låsebilen op og tage sele på
og det bude også være hurtigere at køre på knallert end i bil hvis der er mere end 2.lyskryds mellem dig og brandstation
Men Ja du har ret det er ikke sjovt at være tvunget ud i regnvejr på 2.hjuler
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Lupo som "brandbil"
Så det du skriver er altså at hvis han påtænker at gøre det Hvergang han skal køre 6.km. (3.km hver vej og vel kun den ene vej der vil være tæsk på menuen) og han forventer at køre 6.000.km om året =1000.udrykninger pr.år ...Hmm håber sgu den bliver brugt til andet end udrykningskørselVAGtech.dk skrev:Jaaa formuleringen er ikke helt i top... nu ved jeg ikke om folk kan udlede hvad jeg mener, men det er noget i retningen af at det ikke går i stykker første gang man gør det, så JA det kan holde til det, men set over en længere periode har motoren nok ikke godt af den behandling..ph. skrev:Du gør da hvad du kan for at modsige dig selv!!!VAGtech.dk skrev:Jeg siger heller ikke at den IKKE kan holde til det.. Selvfølgelig kan den det.. den har bare ikke godt af det.. Men set over et langt stykke tid ville jeg ikke se en 3L som en god brandbil..
Nå et mindre sidespring
...Så vil den i længden ikke kunne holde til det??
Tjaee Diesel og koldstart har jo aldrig været en god kombination men derfra og til at sige at den vil være mindre egnet end hans nuværende TDI der er vel langt
jeg ser ingen umiddelbar grund til at motor skulle strejke længe før andre dieselmotorer
og mht. turbo så er det vel forholdsvis simpelt at køre/stoppe så den ikke lider voldsom overlast
men når det er sagt så ville mit valg stadig være en knallert eller hvis det skal være en bil
Toyota corolla/starlett fra 85--96' De kan stort set holde til hva som helt
men de er så med benzinmotor :/
Senest rettet af ph. søn 6. mar 2011 20:43, rettet i alt 1 gang.
-
- Indlæg: 1430
- Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Lupo som "brandbil"
Jeg mener at jeg ville personligt ikke gøre det..
Jeg tænker lige så meget på "kan man holde den under 2500 omdr" hvis man kører udrykning ? jeg tvivler... Det er jo ret individuelt... !
Jeg tænker lige så meget på "kan man holde den under 2500 omdr" hvis man kører udrykning ? jeg tvivler... Det er jo ret individuelt... !
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V
Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Lupo som "brandbil"
Han har da tæt på INTET at vinde ved at trække den længere ud end 2500.omdr. så har noget svært ved at se grunden til at gøre det...VAGtech.dk skrev:Jeg mener at jeg ville personligt ikke gøre det..
Jeg tænker lige så meget på "kan man holde den under 2500 omdr" hvis man kører udrykning ? jeg tvivler... Det er jo ret individuelt... !
Men Ja Hvis han mener at den SKAL ligge i det røde felt og i 1.ste gear HELE vejen så vil jeg heller ikke mene at den kan holde til det ...Heller ikke på kort sigt!
men så havde hans nuværende TDI samt størsteparten af de forhenværende
også Brækket sig
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Lupo som "brandbil"
Så hellere udsætte resten af byens borgere for fare og risiko for et nyt trafikuheld med fastklemte fordi der kommer sådan en Lupo med en brand hjelm på køleren blæsende...... ?Kgregersen skrev:Jo det skal man da meeeeen, har sgu lidt svært ved det når der kommer en melding med "trafikuheld med fastklemt", eller "brand i villa".....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Lupo som "brandbil"
Tror (Håber) du/i overfortolker hamKMDTHY skrev:Så hellere udsætte resten af byens borgere for fare og risiko for et nyt trafikuheld med fastklemte fordi der kommer sådan en Lupo med en brand hjelm på køleren blæsende...... ?Kgregersen skrev:Jo det skal man da meeeeen, har sgu lidt svært ved det når der kommer en melding med "trafikuheld med fastklemt", eller "brand i villa".....
Hvis ikke det er tilfældet vil jeg trods alt hellere være modpart hvis han kører lupo end Transporter
Re: Lupo som "brandbil"
hehe..yes ville bare høe om du skulle have blå blink på taget!!Kgregersen skrev:Jo det skal man da meeeeen, har sgu lidt svært ved det når der kommer en melding med "trafikuheld med fastklemt", eller "brand i villa".....
Jeg ville finde en benzin, japser den kan holde til det.... Nissan fx. havde en gang en Nissan, var pænt træt af den, den fik FLAD pedan INDEN jeg startede og den bliv holdt til den slog fra... den kunne jeg ikke slå ihjel!!
Hader FB
- petrolhead
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: tors 3. feb 2011 10:37
- Geografisk sted: Roskilde
- Kontakt:
Re: Lupo som "brandbil"
Jeg forstår ikke jeres snak om turboen, og efter køling. Kender godt tricket til gamle turbo biler, i særdeleshed Lancia og Saab. MEN: motoren er/(burde) jo bygget til enormt mange stop/start i forbindelse med bilens egen stoppe mekanisme. Eller er det derfor motoren er nogle sekunder om at stoppe? Jeg tænkte at det var for at undgå at skulle start/stoppe alt for meget ved lettere kø kørsel at der var 5 sekunders forsinkelse eller hvor meget det nu engang er.
2011 Renault Megane Sport Tourer 1,5dCi EDC (23,7km/l)
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C