problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Alt vedrørende teknikken på 3L
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

Jeg er ganske ny lupo 3l ejer - en årgang 2002 med 280000km. Det var dejligt, de første 50 km hjem. så fik jeg problemer med gearkassen ikke skiftede gear. Efter motorvejskørsel ville den ikke skifte ned i gear og jeg fik stoppet bilen med en del ubehagelig hoppen. Efter at have sat den i stop og taget nøglen ud, kunne den dog startes igen og køre videre. Men senere var der problemer med 2 gear. Lupoen ville ikke skifte, ind til siden, lidt hoppen, og forfra. Når det virker kører gearskift glat og fint. Men ret frustrerende. Jeg er nogenlunde erfaren hjemmemekaniker, men har aldrig haft en så "ny" bil - så den automatiske gearkasse med hydraulik havde jeg håbet bare ville fungere i al evighed:-)

Men hvor er det fedt så at opdage hvor stor og ressourcerig en lupo3l gruppe der findes! Det gav mod på det hele. Jeg har bestilt en vcds og venter på den kommer hjem fra England. Men jeg pendler dagligt 40 km frem og tilbage - og især hjemturen har givet flere gentagelser af problemet; at gearene sætter sig fast. Efter at have læst løst og fast herinde er jeg klar over at min problem er tryktab. Jeg "tror" ikke at bilen taber hydraulikolie så første mistanke gik på trykkuglen. Det ville også være nemt og ligetil.

Jeg har i dag kontrolleret trykkuglen, som beskrevet i FAQ. Der er ikke noget der pjasker rundt i den, så måske den er okay. Jeg har derefter suget hydraulikolien ud af den øverste slange på gangsteller - påfyldt nyt, tryksat og udluftet ved koblingsaktuatoren. Alt sammen beskrevet her:

viewtopic.php?f=22&t=30

Den gamle hydraulikolie indeholdt en smule sort snask, men efter min mening ikke særligt meget - den var stadig grøn i farven. Jeg er derfor bange for at dagens arbejde ikke har bragt mig nærmere en løsning - men har bragt mig længere ind i bilens hjerte. Og det er også dejligt. Jeg kan næsten forestille mig at det første råd jeg vil få herinde er at synge sangen - men jeg har svært ved at vente på min vcds kommer hjem til mig. Og sælger sagde da også at den netop var blevet grundjusteret og fået ny hydraulikolie hos vagtech. Så tænker det er noget "hardware" den er gal med?

Sælger sagde dog også at bilen længe havde et problem med start-stop funktionen: Den første gang bilens motor stopper i et lyskryds, vil den ikke starte: Gearskifter i "N", dreje nøglen og så virker den igen. Herefter ingen problemer. Han var med hans egne ord blevet enig med mekanikeren om at det var der nok ikke noget at gøre ved.. så har i lidt historie, som måske kan give et hint?

Jeg har dog oplevet at N ikke er nok til at starte den altid, men at den skal op i "p" og nøglen ud. Så starter pumpen og lidt efter virker det igen. .

Nu stopper jeg.. Jeg ville egentlig bare høre jer om jeg bare skal skynde mig at bestille både trykkugle og det her renoveringskit til gangsteller http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-546

Mest fordi det er her mistanken er landet efter at have læst "gåden fra konen" viewtopic.php?t=2763&start=40#p23614

Jeg ville følge guiden her:
viewtopic.php?f=22&t=7902

Er det en fornuftig fremgangsmåde - eller er det noget andet jeg bør kaste min tid efter?

hvor er det fedt med en lupo3lklub:-)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af doktorfrank »

Når fejlen opstår, kan systemet ikke koble ud eller skifte gear ... ganske enkelt fordi der ikke er tryk på systemet. Da min A2 havde det sådan, var årsagen den ret enkle at hydraulikstationens trykføler satte sig fast i stilling “fuldt tryk”, så efter et par gearskift var trykkuglens indhold brugt op, og pumpen startede ikke, fordi styreenheden stadig var overbevist om, at systemet var under tryk.
Og hvad kan vi så lære af det? Da trykføleren ikke fås som løs reservedel, kan man enten demontere den (eneste nødvendige værktøjer er en 3 mm dorn og en hammer) og forsøge reparation med lidt trykluft, eller man kan finde en hjælpsom lupoist med en kasseret hydraulikstation og klippe føleren, så den kan loddes eller på anden vis indsættes til erstatning. Man kan naturligvis også bide hovedet af al skam og finde en god, brugt hydraulikstation (500 - 1000 kr.) give den den store overhaling (gratis) og være helt fornøjet de næste mange tusinde km.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

Se det er jo brugbart og måske godt nyt. Jeg piller trykføleren af og prøver at rense den når jeg kommer hjem. Ved du hvad størrelse o ringe den bruger? Så vil jeg købe nogen med hjem bare for en sikkerheds skyld.

Her til morgen ville den slet ikke starte, men antager det bare er batteriet der skal lades. Der var en del strømforbrug i går uden lader tilkoblet.. kan det passe den ikke vil starte pga defekt baglys/bremsepære?
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af 2a2 »

Tja - jeg tænkte at det egentligt mindede om da min a2'er havde spist udrykke-lejet


Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

Nå.. En oplader var nok til at få den til at starte, og jeg måtte desværre opgive at rense tryksensor, da jeg ikke havde den rigtige dorn.

Når jeg sætter tænding til kører pumpen i meget lang tid. Det fik mig til at tænke på om det er samme tryksensor (der måske er defekt) som skal give besked og både stop og start af pumpen?

Og så studsede jeg over den her:
fund i motorrum.png
fund i motorrum.png (175.42 KiB) Vist 9823 gange
Hvad er det? Og hvor skal den sidde? Den ligger løst mellem hydraulikstation og kølervæskebeholder.
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

2 a 2 - hvordan mindede det dig om det? Jeg troede jeg alene havde problem med hydrauliken.. ?
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af 2a2 »

10-15 sekunder er almindelig god tæt skifte-system - 30 sekunder er ved at være træls - slider unødvendigt på pumpen
Du bør kunne lave 4-5 gearskift før pumpen starter
Har du nu kontrolleret at der er nok hydraulik olie på den? Jeg vil hellere have lidt for meget end lidt for lidt...
(Ja ja - ved godt at der bare skal være korrekt niveau )
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af 2a2 »

Det var måden du beskrev det på men det kan dække over flere ting - det der underlige gearskift eller mangel på samme
Stop og start for at få gang i den
Hvis det er udrykke-lejet vil du typisk kunne afsløre det ved at nulre lidt med koblingskablet når bæstet ikke vil - hive lidt i det - altså indtil det leje går helt i smadder


Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

Hmm. Men når den ikke vil skifte, vil den jo gerne efter jeg stopper og starter igen? Hvad skal jeg gå efter, hvis jeg nu imorgen oplever problemet. Ind til siden og stoppe motoren og så hive i koblingskablet? Jeg er ikke helt med..
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af 2a2 »

Tja - jeg vil sige træk ind til siden og åben motorrummet og lyt - kører pumpen? Langt de fleste irriterende stop med vore 3L skyldes for lidt hydraulik olie på den vil jeg vove at påstå - er du sikker på der er nok på?
Hvis den virker underlig usamarbedsvillig så prøv lige det der kabeltrick bare for at udelukke det udrykke-leje - hvis den ikke kan koble ud så bliver den usamarbedsvillig- fornuftigt nok..

PS den dims der ved hydraulik stationen siger mig intet - sidder ikke på en a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk


Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af sussi »

Baslund skrev: tors 24. maj 2018 21:12 Hmm. Men når den ikke vil skifte, vil den jo gerne efter jeg stopper og starter igen?
Det er en fejl der er 100% sikker ved for lidt hydraulikolie.
Tjek oliestanden, og gør det korrekt.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Atjuh 3L »

Det kan være: Hyd mængde, ringe i gangsteller, og næsten ALT andet.

VCDS er et must, og så kunne du evt. booke en tid hos VAGTech, som er på Fyn.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

Tak for så mange svar:-)

Nu har jeg fået trykføleren, renset og blæst ud. Men efter en lille prøvetur med manuelt gearskift (mange af dem) satte den sig fast i 3 gear. Efter stop kørte det hele igen. Så nu er jeg næsten så sikker som en nybegynder med en vcds på vej i posten kan være, på at det er tryksensoren der er stået af. På vej hjem fra arbejde kørte jeg regelmæssigt ind til siden, hvor det nu passede, stoppede bilen, startede igen - og oplevede ingen gearfejl. Jeg har ikke talt, men når måske at skifte 20-30 gange. Det er nok til at lang tur på motorvej, men det duer jo ikke.

Er det helt umuligt at købe en løs tryksensor eller helt ny hydraulikstation? Jeg kan finde masser af hydraulikpumper, men ingenting der inkludere sensoren. Så brugtkøb og håb er den eneste vej frem? Hvad er en rimelig pris for en brugt hydraulikstation?

Jeg er meget opmærksom på hydraulikstanden. Det lader ikke til at jeg taber hydraulikvæske -andet end når jeg piller - og det når op til lige under låget når det er trykfrit.

Efter jeg har påfyldt mere hydraulikolie i og luftet ud lader det til at problemet med at starte efter stop (i ecomode) er forsvundet. Det er jo altid noget:-)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Atjuh 3L »

Brugt hyd station fra 1200,- til 2500,-

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

Hmm det er jo billigt nok for en hel station men også mange penge for en gammel sensor. Er det en måde hvorpå man kan måle om den virker? Eller er der bare at skifte og se om det duer.. ?
Senest rettet af Baslund fre 25. maj 2018 18:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af 2a2 »

Hold nu op med det pjat - det er formentlig de eneste problemer du får med den øse
Men nu skriver du lige 3. Gear?
Kan du ikke godt lige få udlæst error loggen på gearkassen ?

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af 2a2 »

PS selvfølgelig kan du få en tryksensor - dem i Horsens skiftede min i den forhåbning at det ikke var en brækket skifte gaffel - hvilket det var

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Atjuh 3L »

Må sige jeg tvivler noget på det er tryksensoren.......,.


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af 2a2 »

Ligeså her...

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Baslund
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 20:28
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Vester Skerninge

Re: problemer med gearskiftet min "nye" lupo

Indlæg af Baslund »

Hmm..
Det er jo nemt at stirre sig blind på bilens enkeltdele - efterhånden som jeg finder ud hvad der er hvad.

Hvis i begge to tvivler på om det er den tryksensor - som jeg ellers synes gav god mening, særligt efter dagens køretur - så vil jeg vente med at gøre mere til jeg får fat i min vcsd. Så må jeg finde ud af hvad den har at sige til det hele.

God weekend!
Besvar