Hej Michael
V-Power Diesel har et højere cetantal, som er et mål for Dieselolies tændvillighed.
Det der sker til forskel, sammenlignet med Diesel med lavere cetantal, er, at når der bliver sprøjtet Diesel ind begynder det at antænde tidligere, hvilket gør at forbrændingen bliver mere jævn og kontrolleret. Det giver en mere blød og smooth motorgang.
Hvis du har brændstof med lavere cetantal vil der gå længere tid før det antænder, hvilket betyder at der er akkumuleret en større mængde Diesel i cylinderen, som der pludselig antæner. Det giver en mere larmende og hård motorgang.
Din motor vil også producere mindre sod omkring forbrændingsprocessen.
Jo mere af den indsprøjtede Diesel, som bliver sprøjtet ind oven i allerede antændt Diesel producere væsentligt mindre sod end hvis det kommer ind oven i Diesel som ikke er antændt endnu.
Dette har mange fordele for din motor, såsom renere CAT, DPF/FAP, VNT Turbo, Indsugningsmanifold(EGR slået til) og motorolie.
Det er kun fordelene ved højere cetantal, og der er sikkert flere. Jeg tror nemlig de måååske også har tilsat nogle antikorrosions midler - mindre rust i tank og fuel-line. Derudover kunne der også være tilsat noget, som rengøre dyser og stempler.
De sidste ting ved jeg ikke med 100% sikkerhed, men det første er nok til at jeg køber det og så håber jeg på at de også har tilsat lidt udover det høje cetantal.