ABS lampe lyser?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

ABS lampe lyser?

Indlæg af Magn1591 »

Hej med jer.

Da jeg i torsdags var ude og køre i langsom kø på motorvejen hvor bilen hele tiden skulle stå stille, køre 2 meter og stå stille igen over en længere afstand pga. køen skete der noget mærkeligt. Det skal lige siges at jeg oftes kører uden ECO-mode da jeg ikke bryder mig om start-stop funktionen,så det havde jeg som sædvanligt slået fra. Men altså, midt på motorvejen begynder både ABS lampen i instrumentbrættet samt den lampe som lyser når håndbremsem er trukket samtidig med en høj pive tone som bibede. Da jeg så kørte fra motorvejen igen testede jeg lige et par nødopbremsninger hvor jeg måtte konstatere at den bremdsede helt fint som den plejer. Fik den dog ikke til at slå abs'en til da så voldsome opbremsninger er lidt svært i en by ;)

Men altså, jeg parkerede så bilen og senere på aftenen var jeg ude ved den igen for at se om problemet stadig stod på. Det viste sig så, at den lampe med at håndbremsen er trukket ikke lyste længere (mens håndbremsen ikke er trukket) men ABS lampen stadig gjorde, selvom jeg kørte frem og tilbage. I dag (mandag) testede jeg igen bilen, og ABS lampen lyser stadig.

Har så været inde og læse om andre med lignene situationer og kan se folk skriver diverse ting kan være skyld i det (alt fra sensor, til pakning, til sikringer og til sikringsboks osv..) Så nu er jeg jo først blevet kommet i tvivl om hvad der skal laves når jeg bringer bilen op til den lokale quick pot, så håber lidt på at nogen kloge hoveder her inde ved hvad problemet er ud fra de informationer jeg har givet. :) Det er en Lupo 3L 1,2 TDI fra 11. måned 2003 som har kørt ca. 160.000km.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS lampe lyser?

Indlæg af 383CI »

En udlæsning af fejlmed VCDS vil gøre dig væsentligt klogere er jeg sikker på.
Alle der gær andet vil gætte, ink, QuickPot og andre håbefulde med LupoErfaring fordi deres onkel havde en engang der fejlede Dit&ogDat.

Det er ikke ukendt ar ABS følerne går til eller der er ophobning af skidt omkring dem eller på ringene så aftastningen ikke bliver korrekt.

Det kan ses med vcds scope ligesom der vil være en kode på den føler der driller.


Det er første skud.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: ABS lampe lyser?

Indlæg af Magn1591 »

Hej jeg står desværre ikke inde med et apperat til at udlæse fejlkoder. Er bosat i Aalborg, så kender i evt. noget billige (er studerende) mekanikere med det udstyr der er nødvendigt og som forstår at læse en fejlkode og evt. rette fejlen? :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS lampe lyser?

Indlæg af 383CI »

VCDS er det kabel og program SPECIELT til vag biler. Alle de Boshtesterer og enheder er, i min optik, begrænsede egnede men fred nu med det.

Der står Grenå i den profilbeskrivelse, du siger Aalborg. Hvis det betyder du køre imellem af og til køre du, stort set, forbi mig så ville det være nemt at kigge ind forbi.
Hvis du gider køre for det er du velkommen alligevel, jeg kommer ikke til Aalborg ret tit mere.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Magn1591
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 17. jul 2016 22:06
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: ABS lampe lyser?

Indlæg af Magn1591 »

Oh det ville være helt vildt dejligt. Er nemmelig flyttet til Aalborg for at studere, men kommer ca til Grenaa hver anden weekend, så får kørt den tur en del :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS lampe lyser?

Indlæg af 383CI »

Så slår du lige af Hobro N og en tur forbi hvis vi kan få det til at passe. Det koster gratis
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar