Side 1 af 1

Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 15:17
af MortenNedertoft
Da jeg købte audien var det med viden om at der skulle nye bremser på.
Jeg undrede mig over at belægningen på bakkerne kun var slidt fortil. Jeg købte nye dyre bakker. Jeg kunne ikke justere håndbremsen korrekt - bakkerne tager fat to steder, som er tromlerne ovale.
Nu har jeg købt nye tromler, men allerede efter at jeg monterede den første, vidste jeg noget er galt - den sætter sig også to steder. Jeg tør ikke køre helt uden håndbremse, så den ene side har jeg måttet justere til at kunne bremse hjulet, men desværre er belægningen slidt halvt ned på få måneder. Hvad kan være galt?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk

Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 16:05
af Andreasf
Har du de korrekte bakker til de tromler du har (originale tromer er alu og kræver specielle bakker).
Virker bremsecylindrene som de skal?

Re: RE: Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 16:09
af MortenNedertoft
Andreasf skrev:Har du de korrekte bakker til de tromler du har (originale tromer er alu og kræver specielle bakker).
Virker bremsecylindrene som de skal?
Såfremt bakkerne var forkerte eller hjulcylindrene var defekte, hvordan skulle det så give de observere symptomer?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk

Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 16:17
af Andreasf
Alle de gange jeg har skiftet bakker/tromler/bremsetøj bagpå, har der været lidt modstand "hist og her" ifbm. jeg har roteret tromlerne efter montering.

Nu ved jeg ikke hvor meget modstand du oplever, men tromler kan nok også blive skæve - prøv at måle efter med en skydelære eller lignende.

Og hvis kun den ene bakke er slidt, så tag et kig på cylindrene.

Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 16:59
af HamSjelv
Den foreste bakke er modløbende, hvorfor den altid vil slides hurtigere end den bagerste (som så er medløbende)

Håndbremsejustering foregår mest korrekt med kilerne i bakkerne. Det kan dog være noget b.s. at få til at virke korrekt.

Re: RE: Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 17:23
af MortenNedertoft
HamSjelv skrev:Den foreste bakke er modløbende, hvorfor den altid vil slides hurtigere end den bagerste (som så er medløbende)

Håndbremsejustering foregår mest korrekt med kilerne i bakkerne. Det kan dog være noget b.s. at få til at virke korrekt.
Det er også den øverste del af de forreste bakker der bliver slidt hurtigt ned. Resten er næsten ikke slidt. Sådan var det også med de forrige bakker jeg skiftede.

Re: RE: Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 17:32
af MortenNedertoft
Andreasf skrev:Alle de gange jeg har skiftet bakker/tromler/bremsetøj bagpå, har der været lidt modstand "hist og her" ifbm. jeg har roteret tromlerne efter montering.

Nu ved jeg ikke hvor meget modstand du oplever, men tromler kan nok også blive skæve - prøv at måle efter med en skydelære eller lignende.

Og hvis kun den ene bakke er slidt, så tag et kig på cylindrene.
Det er to konstante steder (overfor hinanden) tromlerne stopper, når jeg drejer, som var tromlerne ovale.
Den side hvor bakkerne ikke bliver så slidt, skyldes at jeg ikke har justeret håndbremsen til at kunne bremse hjulet i den side, men at der er en normal svag friktion to steder (overfor hinanden) når jeg drejer tromlen.
Så jeg har valget mellem at kunne håndbremse og skifte bakker og tromler ofte, eller det modsatte.

Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 20:31
af Skipper
Husk nu lige på at det også er dine primære bagbremser, og ikke kun håndbremserne..........

Hvis du justerer helt snært, så tromlerne kun lige kan dreje, så er det ikke unormalt at de bider lidt på visse steder, men det lyder jo som om det er noget værre det du oplever.

Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 21:55
af Andreasf
Med din viden om biler vil jeg anbefale du kører til et værksted der kan måle tingene op for dig.
Du leger med din og andres sikkerhed ved at køre rundt sådan!

Re: Tromler skæve?

: søn 23. jul 2017 22:14
af sussi
A2 har tendens til at hænge i kablet, dette kan være medvirkende

Re: Tromler skæve?

: man 24. jul 2017 07:45
af Kim B Olesen
Enig med Andreas, det lyder ikke til du selv skal rode med bremsesystem :evil: A2/Lupo bremser er total simple, så hvis ikke det er ligetil er det total nogo at rode med :?

Kabel systemet på en A2 er eddermandme også et lorte system 8-) :lol:

Re: Tromler skæve?

: tirs 25. jul 2017 08:42
af doktorfrank
Hvad der var godt nok til Bugatti, kan vel være brugbart til min håndbremse ;)