Lupo dør når gaspedal slippes [LØST]

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Lupo dør når gaspedal slippes [LØST]

Indlæg af mast »

Efterhånden er jeg løbet tør for idéer... :-(

Problemstilling:
Efter brændstoffilter skift har jeg haft problemer med at bilen ville starte, fyldte filteret med brændstof og så startede dyret igen. :D Efter noget tid skulle jeg så ud at køre igen, og pludselig satte bilen bare ud, kunne sagtens trille indtil bilen stopper af sig selv og hukkede ikke í det Derefter kan bilen ikke starte igen lige med det samme, efter noget tid springer motoren an igen, når jeg self. drejer nøglen og kan køre lidt igen, så dør den igen, igen... Jeg oplever at det er når jeg slipper gassen for hurtigt, at den sætter ud og når den skifter gear så omdrejningerne falder. igen mislyde og opdager knap nok at bilen sætter ud.

VCDS:
umiddelbart ingen fejlkoder, dog er bilen chippet, og har en fejl på:
"19557 - Motor for spjældet i indsugningsmanifolden (V157)
P3101 - 35-10 - Afbr./kortsl. til stel - Periodisk"

Skiftet:
Brændstoffilter, brændstofslanger (komplet fra tank til motor, undtaget brændstoftemperaturføler slangen), returventil, Tandempumpe. Slange til bremseforstærker kontrolleret. :-/

Jeg er løbet tør for Idéer, håber en rigtig venlig sjæl vil hjælpe? :|
Senest rettet af mast man 26. jun 2017 13:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af Skipper »

Hvis du er sikker på at tandempumpen er OK, ville jeg kikke efter returventilen, og naturligvis utætheder i brændstofsystemet.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

Er tjekket og udskiftet.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af 383CI »

Når du skriver den ikke kan starte er det så når du "tuner" med startmotoren eller sker der slet ingenting når du drejer nøgen?

Er der lys i instrumenter osv. når motoren ikke vil starte/turne?

Et skud kunne være en defekt lodning på relæ 109 det er velbeskrevet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af sussi »

OE filter eller skodfilter, bare en tanke :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af Andreas1972 »

derfor ikke nødvendigvis ok ! kontroller igen alt omkring det du skiftede , dvs. alt omkring dit filter som var humlen til problemet :)
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

383CI skrev:Når du skriver den ikke kan starte er det så når du "tuner" med startmotoren eller sker der slet ingenting når du drejer nøgen?

Er der lys i instrumenter osv. når motoren ikke vil starte/turne?

Et skud kunne være en defekt lodning på relæ 109 det er velbeskrevet.
Tager lige et kig på relæet i morgen. Nej starter kører når der drejes på nøglen, alle lys er i instrumentet som det plejer. :)
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

sussi skrev:OE filter eller skodfilter, bare en tanke :-)
Tænker det er et andet anerkendt fabrikat? Ved det ikke med ikke med sikkerhed. :)
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

Andreas1972 skrev:derfor ikke nødvendigvis ok ! kontroller igen alt omkring det du skiftede , dvs. alt omkring dit filter som var humlen til problemet :)
Har kontrolleret flere gange, og udskiftet brændstofslangerne, der var en lille defekt på den ene slange så den fik helt nye :)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af Bandit »

sussi skrev:OE filter eller skodfilter, bare en tanke :-)
+1
Ulven kommer, ulven kommer
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

383CI skrev:Når du skriver den ikke kan starte er det så når du "tuner" med startmotoren eller sker der slet ingenting når du drejer nøgen?

Er der lys i instrumenter osv. når motoren ikke vil starte/turne?

Et skud kunne være en defekt lodning på relæ 109 det er velbeskrevet.
Hmm, nogen som kender til dette Relæ 109, (se billeder) Der er ingen printplade på? OE: nr. 1J0 906 381A.
Vedhæftede filer
IMG_3315.JPG
IMG_3315.JPG (59.91 KiB) Vist 9545 gange
IMG_3314.JPG
IMG_3314.JPG (65.11 KiB) Vist 9545 gange
IMG_3312.JPG
IMG_3312.JPG (56.2 KiB) Vist 9545 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af Kim B Olesen »

Det plejer at være en af ledningerne der er lidt sort, når det er relæet det er galt med !
Men det er ikke det der er galt med din hvis du kan holde den igang ved at holde på gassen ;)
Jeg er 99,9 % sikker på at det er et diesel relateret problem :) utæthed på suge siden af pumpen eller opslidt pumpe, dysepakninger !
Prøv at afmontere din returventil oppe i filtret og vend den om, så pilen peger den anden vej 8-)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af 2a2 »

Så vidt jeg forstår har du bøvlet rundt med alle dine diesel slanger - når noget virkede inden man pillede og ikke virker efter så har man dummet sig et eller andet sted - tjek nu alle de slanger - er det lykkedes dig at bytte rundt på dem?

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

Kim B Olesen skrev:Det plejer at være en af ledningerne der er lidt sort, når det er relæet det er galt med !
Men det er ikke det der er galt med din hvis du kan holde den igang ved at holde på gassen ;)
Jeg er 99,9 % sikker på at det er et diesel relateret problem :) utæthed på suge siden af pumpen eller opslidt pumpe, dysepakninger !
Prøv at afmontere din returventil oppe i filtret og vend den om, så pilen peger den anden vej 8-)
OPDATERING: HELT NYT VW BRÆNDSTOFFILTER ER SKIFTET SAMT RETURVENTIL, RELÆ ER TJEKKET, INGEN SORTE LEDNINGER INDENI RELÆET.

Nye opdagelser ved prøve tur: Efter diverse skift (se overstående), har jeg prøvekørt dyret, og samme fejl opstod igen, hvis jeg kører med ca. 2500 mdr. og pludselig slipper gassen, går den ud. Efterfølgende kunne jeg ikke starte lige med det samme, (lidt ligesom at dreje nøglen efter brændstoffilter skift), det går noget tid, så får jeg gang i den igen. dernæst kommer det nye, efter jeg er kørt lidt igen, begynder den at hoste/hakke/sprutte, og mister trækkraft, bilen dør! - jeg fik den trukket hjem. (Knapt så romantisk, må jeg jo indrømme) :D :D :D

I forhold til dig Kim. Så kan bilen holde sig selv igang i tomgang uden problemer. men på køreturerne går det galt. - Tror du det er dyspakningerne? Er det noget, nogen har forstand på at skifte/ lave?
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

ENDNU EN OPDATERING: Har nu haft bilen til at stå i tomgang og i starten kører den fint, men pludselig går den, ujævnt, den hakker og går ud efter ca. 4-5 min. :|

I øvrigt, har jeg målt dyseindsprøjtningen ved tomgang lige i samme sekund som den gik i stå, måske det kan hjælpe? (Se billede)
Vedhæftede filer
Dyseindsprøjtning ved tomgang død.PNG
Dyseindsprøjtning ved tomgang død.PNG (88.08 KiB) Vist 9531 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå - der skulle have stået sorte lodninger i stedet for ledninger 8-) :lol:
Det lyder stadig som diesel problem !
Prøv lige det med at vende ventilen eller blænd den af og sæt et rør imellem i stedet for ventilen på returen !
Ja - det er ikke så slemt at skifte dysepakninger, har næsten lige gjort det på min egen 8-)
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

Kim B Olesen skrev:Nå - der skulle have stået sorte lodninger i stedet for ledninger 8-) :lol:
Det lyder stadig som diesel problem !
Prøv lige det med at vende ventilen eller blænd den af og sæt et rør imellem i stedet for ventilen på returen !
Ja - det er ikke så slemt at skifte dysepakninger, har næsten lige gjort det på min egen 8-)
Lige for at være helt sikker: Tag begge returslanger af, sætte et stykke imellem så slangerne bliver til "én", og vender returventilen uden at slangerne sidder på ventilen? :-)

Skal lige høre hvad det skal bidrage til/ hvad jeg skal se efter? - Vil lige nævne at jeg har skiftet returventilen ud med en ny OE. :-)

- sætter pris på hjælpen :) :) :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af Kim B Olesen »

Jep - og så lige en slange rundt mellem de to studser på returventilen så den er blændet af, så der ikke kommer falsk luft :)
Men det skulle gøre det samme hvis du bare vender returventilen om ;)
Hvis dette hjælper er det næsten helt sikkert dyse pakninger :?
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan også prøve at sætte et stykke gennemsigtigt slange på returen et sted, så burde det skumme eller lave bobler hvis pakningerne er defekte, det gjorde min dog ikke :?
mast
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 16:18
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lupo dør når gaspedal slippes

Indlæg af mast »

Kim B Olesen skrev:Du kan også prøve at sætte et stykke gennemsigtigt slange på returen et sted, så burde det skumme eller lave bobler hvis pakningerne er defekte, det gjorde min dog ikke :?
Yes det ehar jeg forsøgt, imellemtiden Har jeg LØST mit problem: Der var tale om en fejl 40, :shock: :shock: :shock: :shock: Da jeg har skiftet brændstoffilter har jeg byttet rundt på returen og tilførslen. :) Ny kører den bare igen! Tusind tak til alle for alle jeres dejlig input! :-)
Besvar