ESP, N75 og andet godt.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
MonsterBoss
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 17. mar 2015 17:23
Geografisk sted: Søborg

ESP, N75 og andet godt.

Indlæg af MonsterBoss »

Hej derude,

Først en problembeskrivelse:

Har for nyligt købt en 3L med 225kkm på klokken, ESP og servostyring. Den er fra 2003 og importeret fra DE for nogle år tilbage.
Da jeg overtog bilen begyndte ESP lampen at lyse på længere (20+km) ture, med hastigheder på over 80km/t. Det er ikke altid lampen tænder, men ofte. Lampen kan slukkes ved sluk og tænd af bil.
Fra VCDS får jeg fejlkoden:
01314 - Engine Control Module
79-00 - Please Check Fault Codes
Hvorfor beskrivelse af andre fejl også er relevante for at kunne løse denne fejl.

Ligeledes har jeg haft problemer med turbotryk. Slange fra N75 til aktuator var hullet og er skiftet, men får stadig en regulerings fejl på N75 i ny og næ.
Har forsøgt at fejlsøge på N75 ud fra nedenstående beskrivelse:
Billede
Modstanden er fin på 17 Ohm, men spændingen er godt 4 volt lavere end batt. spænding; 11.8V vs 8.6V med motor slukket, 14.4V vs 10.5V med motor tændt.
Herfra står der derfor ikke mere i beskrivelsen, så hvad skal jeg måle på nu?
Eftersom spændingen er 14+ volt ved tændt motor tænker jeg at generator virker som den skal?
Jeg har ligeledes mål fra + i stik direkte til stel: Ca samme spænding som ved batt. til stel, men fra + på batt. til stel i stik er spændingen igen ca 4V lavere.
Min umiddelbare tanke falder på en sløj stelforbindelse, men har ikke kunne finde den i motorrummet, og har ikke kunne finde beskrivelser i forummet.

Jeg har vedlagt 2 komplette udlæsninger fra VCDS, en før en nulstilling, og en lige efter ESP lampen tændte på en tur:
http://www.ocw.dk/dl/vwdl/Log-Foer.txt
http://www.ocw.dk/dl/vwdl/Log-Efter.txt

Nogen der har gode forslag til hvad alt dette kan skyldes?

På forhånd tak, og god påske,

Nils
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ESP, N75 og andet godt.

Indlæg af HamSjelv »

Umiddelbart ser det ud til at fejlfunktionen på ABS'en er grundet i manglende lastsignal fra generatoren.

Det er en kendt svaghed på en Lupo. Så dårlige stik/knækkede ledninger til det lille 2-polede stik på generatoren.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: ESP, N75 og andet godt.

Indlæg af Andreas1972 »

Den første fejl tænker jeg kunne være en abs fejl måske en sensor eller abs ring så evt. test med scope under kørsel over 80 kmt . den anden fejl kunne være endten en tilsodet vnt i din turbo eller prøv bare at skifte din n75 med en anden bare for at udelukke den ellers giv lyd så står vi med samme problem :)
MonsterBoss
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 17. mar 2015 17:23
Geografisk sted: Søborg

Re: ESP, N75 og andet godt.

Indlæg af MonsterBoss »

Så fik jeg prøvet at rense stik og + på generator, men uden effekt.
Efter ca 20km kom fejlen igen, og følgende er udlæst:

17057 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit (Q12)
P0673 - 35-00 - Electrical Fault
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF
P1503 - 35-00 - Implausible Signal
Readiness: 0 0 X X X

Følte på ledning fra 2-polet stik og så langt jeg kunne. Føles helt og OK.
Kunne dog ikke helt gennemskue hvor ledningen gik hen, så ved ikke hvor næste samling der kunne være defekt? Nogen der kan give mig en retning at kigge i? :)

Mvh
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: ESP, N75 og andet godt.

Indlæg af 2a2 »

Den der esp lampe - hvordan rr det lige den der over-ophedede sikringsfejl i lupoerne ter sig? Kan ikke lige huske om det er det men kontroller lige din sikringer om der ikke er en relevant der ikke er sprunget men har været varm så du får dårlig kontakt på soklen

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar