Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Inden i overfalder mig med henvisninger til FAQ så giv mig lige en chance
Jeg er helt ny på forummet og helt ny inden for Lupo verden. Jeg har købt min Lupo af en tæt kammerat der har kørt mange kilometer i den. Men gennemsnits forbrugs måleren har han aldrig kunne få under 5l/100km.
Nå efter at have læst en del emner herinde og haft VCDS'en på er jeg kommer frem til følgende:
LMM kommer max op på 400, målt i blok 010 i første blok til venstre.
Derfor tænkte jeg super det er LMM'en den er er gal med MEN! Så læste jeg guiden ordentlig igennem og der stod at drifttemperaturen skulle være over 80'C. Ud med computeren igen og ind i måleblokken med kølevands temp, den vidste kun 66'C Efter at have kørt som en Tosse og forsøgt med pap foran køleren kom tempen kun op på 75'C men så snart der bliver kørt normalt igen falder den. Altså kommer temperaturen aldrig op på 80'C. Ved godt det er koldt i vejret men burde den ikke ramme ca. 80'C også blive deroppe omkring under normal kørsel ?? Har nogen andre målt deres egentlig drift temperatur. At køre med konstant lavere temperatur end korrekt vil vel også gå ud over brændstof økonomien ??
Jeg er helt ny på forummet og helt ny inden for Lupo verden. Jeg har købt min Lupo af en tæt kammerat der har kørt mange kilometer i den. Men gennemsnits forbrugs måleren har han aldrig kunne få under 5l/100km.
Nå efter at have læst en del emner herinde og haft VCDS'en på er jeg kommer frem til følgende:
LMM kommer max op på 400, målt i blok 010 i første blok til venstre.
Derfor tænkte jeg super det er LMM'en den er er gal med MEN! Så læste jeg guiden ordentlig igennem og der stod at drifttemperaturen skulle være over 80'C. Ud med computeren igen og ind i måleblokken med kølevands temp, den vidste kun 66'C Efter at have kørt som en Tosse og forsøgt med pap foran køleren kom tempen kun op på 75'C men så snart der bliver kørt normalt igen falder den. Altså kommer temperaturen aldrig op på 80'C. Ved godt det er koldt i vejret men burde den ikke ramme ca. 80'C også blive deroppe omkring under normal kørsel ?? Har nogen andre målt deres egentlig drift temperatur. At køre med konstant lavere temperatur end korrekt vil vel også gå ud over brændstof økonomien ??
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Vent en uges tid, så er det varmere i vejret, og det er normalt at man skal køre op til 10 km. eller længere om vinteren, før temperaturen når op.
Om vinteren kører mange 3L mellem 20 og 25km. l., især, hvis man kører "som en gal"
Og den økomåler kan du IKKE regne med, km. divideret med påfyldt mængde er det eneste rigtige måde at gøre det på. Husk at nulstille økomåleren en gang imelllem.
3L er en pendlerbil der skal køres med følelse og helst laaaange ture, ved frisk kørsel og kun byture, skal du ikke regne med meget over 20 km. l.
Sussi.
Ps, Opdater lige din profil
Om vinteren kører mange 3L mellem 20 og 25km. l., især, hvis man kører "som en gal"
Og den økomåler kan du IKKE regne med, km. divideret med påfyldt mængde er det eneste rigtige måde at gøre det på. Husk at nulstille økomåleren en gang imelllem.
3L er en pendlerbil der skal køres med følelse og helst laaaange ture, ved frisk kørsel og kun byture, skal du ikke regne med meget over 20 km. l.
Sussi.
Ps, Opdater lige din profil
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Skift din termostat, så lander du på små 90 grader. Skift LMM. Den skal op på små 700 med en motor i std. trim, og mere i optimeret udgave. MEN der er mange andre ting der også spilder ind. Lidt mere om det her: viewtopic.php?f=17&t=7275
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Man rammer næppe 90 grader med -5 til -8 grader ude.... min er omkring 75-77 grader i dette vejr. Normalt mellem 88 og 93 ved 5-10 graders ude temp. I hvert fald ikke med mindre den virkelig får klø på motorstien. Jeg kører rolig landevej.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
KMDTHY skrev:Man rammer næppe 90 grader med -5 til -8 grader ude.... min er omkring 75-77 grader i dette vejr. Normalt mellem 88 og 93 ved 5-10 graders ude temp. I hvert fald ikke med mindre den virkelig får klø på motorstien. Jeg kører rolig landevej.
Det gør alle mine.............
Det gjorde et par stykker af dem ikke før termostaten blev skiftet
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Tak for input alle sammen
Jeg har efterfølgende kørt en tur på ca. 20 km Med computeren på, normal kørsel på landevej. Her kom den kun op på 60-62 grader, så jeg tænker en ny termostat ville gøre underværker
Termostat og LMM er bestilt, så håber jeg det kan hjælpe lidt på økonomi måleren
Sussi: Jeg skulle gerne have opdateret min profil
Jeg har efterfølgende kørt en tur på ca. 20 km Med computeren på, normal kørsel på landevej. Her kom den kun op på 60-62 grader, så jeg tænker en ny termostat ville gøre underværker
Termostat og LMM er bestilt, så håber jeg det kan hjælpe lidt på økonomi måleren
Sussi: Jeg skulle gerne have opdateret min profil
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
T hansen har Mahle termostater til 149.-Hummel skrev:Tak for input alle sammen
Jeg har efterfølgende kørt en tur på ca. 20 km Med computeren på, normal kørsel på landevej. Her kom den kun op på 60-62 grader, så jeg tænker en ny termostat ville gøre underværker
Termostat og LMM er bestilt, så håber jeg det kan hjælpe lidt på økonomi måleren
Sussi: Jeg skulle gerne have opdateret min profil
Mahle er OE leverandør, og kvaliteten er i top
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Bestilte fra ATP i tyskland
60 kr for termostat (JPGroup)
500kr for LMM (Bosch)
60 kr for termostat (JPGroup)
500kr for LMM (Bosch)
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Hummel: Kan du ikke smide links til de dele du har købt?
Jeg har læst mig frem til at der er kommet en ny "type" LMM med et bedre luftgitter i, er det denne type du har købt?
Hvilken computer smider du på?
Jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg nu har overtaget Lupoen fra konen, da jeg skal køre lidt længere nu, så den ruller vel en 70km om dagen nu. Men jeg tror/syntes godt den kunne trille lidt længere, og der er jo gået sport i det lort nu.
Jeg har læst mig frem til at der er kommet en ny "type" LMM med et bedre luftgitter i, er det denne type du har købt?
Hvilken computer smider du på?
Jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg nu har overtaget Lupoen fra konen, da jeg skal køre lidt længere nu, så den ruller vel en 70km om dagen nu. Men jeg tror/syntes godt den kunne trille lidt længere, og der er jo gået sport i det lort nu.
Lupo 3L 2002, 305.000,
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
https://www.atp-autoteile.de/de/category/382-motor
Jeg ved ikke om det er den optimerede udgave jeg har købt, de har flere forskellige typer. Computeren jeg bruger er en VCDS tester jeg har lånt af en kammerat
Jeg fik delene igår og monterede dem, til termostaten var der 4 forskellige pakninger med Brugte dog kun den ene O-ring.
Bilen bliver nu 80 grader efter ca. 20 km kørsel. Og LMM kontrollen kommer op over 700 så det burde spille igen... Kan også mærke motoren går bedre..
Nu håber jeg det giver lidt mere på økonomien også
Jeg ved ikke om det er den optimerede udgave jeg har købt, de har flere forskellige typer. Computeren jeg bruger er en VCDS tester jeg har lånt af en kammerat
Jeg fik delene igår og monterede dem, til termostaten var der 4 forskellige pakninger med Brugte dog kun den ene O-ring.
Bilen bliver nu 80 grader efter ca. 20 km kørsel. Og LMM kontrollen kommer op over 700 så det burde spille igen... Kan også mærke motoren går bedre..
Nu håber jeg det giver lidt mere på økonomien også
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Er den eneste mulighed for at skifte termostaten, at demontere generatoren?
Hvis man nu ikke har rampe eller lift så ville det være fedt hvis man kunne skifte den uden at demontere alt for mange dele?
Nogen der har en god guide til at demontere termostaten, uden at demontere generatoren osv.?
LMM ser ud til at være lige til.
Hvis man nu ikke har rampe eller lift så ville det være fedt hvis man kunne skifte den uden at demontere alt for mange dele?
Nogen der har en god guide til at demontere termostaten, uden at demontere generatoren osv.?
LMM ser ud til at være lige til.
Lupo 3L 2002, 305.000,
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Men generatoren er nem af afmontere og kræver ikke lift/donkraft, så hvorfor prøve at undgå?
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Nederste bolt kan tages med en forskudt ringgaffel, eller en klokkenøgle. den øverste med en lav top på kardanled. Jeg tager ikke generatoren af for det. Det er spild af tid i min optik.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
Re: Drift temperatur og LMM spørgsmål :)
Tjek også at alle hjul kører rundt uden modstand,
jeg havde en bagkaliber som hang, de er nu begge blevet skiftet
og nede på 4.4
jeg havde en bagkaliber som hang, de er nu begge blevet skiftet
og nede på 4.4
Hader FB