Støddæmper for og bag.

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Støddæmper for og bag.

Indlæg af Madsls »

Hej Lupo folk, jeg står nok i den situation at jeg måske skal have skiftet støddæmper.

Når jeg kigger på min lupo bagfra når den holder stille på et plan sted, så det som om, den hælder en smugle mod venstre. Det må da næsten betyde at der er noget som skal skiftes.

Men jeg tænker måske på at skifte hele vejen rundt fremfor kun bag i, så det jo løst. Men nogen som måske har en pris ide til hvad det kan koste.? For kigger jeg på VAGShop og bare tager det som jeg ved skal skiftes med, så det over 7000 kr bare i dele, og der er sikkert mere der skal med og self en timeløn til en mekaniker.

Men ellers andre som måske har fået skiftet hele vejen rundt, med nye dele og fik en fin pris ud af det?

+ jeg ved ikke om det kan betale sig.? Bilen blev købt for 23.000 kr for lidt over et år siden, og igennem tiden er der næsten smidt for 20.000 kr reservedele i, og nu måske 7000+ kr og et par 100 kr mere for en temperatur føler til vandmåleren + dæk og fjernet en smule rust foran dørene i bunden. Så det ryger jo op i pris. Så om det overhovedet kan betale sig alligevel.? For allerede nu, er der brugt omkring 43k i bilen. inkl købs prisen for bilen.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af sussi »

Kontroller at begge bagfjedre er ok, de har det med at knække i nederste vinding.
Start med at smide et par nye bagstøddæmpere på, det tager under 2 timer. Skift også skumfiduserne. :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af Bandit »

Hvis du kan leve med at den bliver hårde og lavere at køre i, kan du få en komplet godkendt fk gevindundervogn (fjedre +dæmpere) for ca. 1500kr + sporing.
Udskiftningen kan du sansynligvis selv klare i perlegruset.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af Madsls »

sussi skrev:Kontroller at begge bagfjedre er ok, de har det med at knække i nederste vinding.
Start med at smide et par nye bagstøddæmpere på, det tager under 2 timer. Skift også skumfiduserne. :-)
Det som sådan ikke noget "knækket" vil jeg tro, mere gas fjerne? Som måske er bleven trætte muligvis.

Men at skifte dem, er det let nok selv at gøre hvis det er? Dem til bagenden.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af Madsls »

Bandit skrev:Hvis du kan leve med at den bliver hårde og lavere at køre i, kan du få en komplet godkendt fk gevindundervogn (fjedre +dæmpere) for ca. 1500kr + sporing.
Udskiftningen kan du sansynligvis selv klare i perlegruset.
Med at den bliver laver kan jeg nok godt selv leve med, men dem som jeg af og til hjælper i denne bette by jeg bor i, vil måske have besvær med at komme i bilen da den allerede i sig selv er lav af en bil at være. :D

Men 1500 kr Det var da en billig løsning, er det så for alle 4 støddæmper?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af sussi »

Madsls skrev:Det som sådan ikke noget "knækket" vil jeg tro,
Du skal IKKE tro, du skal vide ;)
En træt støddæmper, får ikke vognen til at stå skævt.
Der bliver kasseret massevis af Lupoer til syn, fordi de mangler nederste vinding på en af bagfjedrene.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af Bandit »

Madsls skrev:
Bandit skrev:Hvis du kan leve med at den bliver hårde og lavere at køre i, kan du få en komplet godkendt fk gevindundervogn (fjedre +dæmpere) for ca. 1500kr + sporing.
Udskiftningen kan du sansynligvis selv klare i perlegruset.
Med at den bliver laver kan jeg nok godt selv leve med, men dem som jeg af og til hjælper i denne bette by jeg bor i, vil måske have besvær med at komme i bilen da den allerede i sig selv er lav af en bil at være. :D

Men 1500 kr Det var da en billig løsning, er det så for alle 4 støddæmper?
Det er for 4 dæmpere + 4 fjedre.
https://www.fk-shop.de/Tuning/Fahrwerk- ... -2005.html
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af Skipper »

Det er ikke dine dæmpere der bærer bilen. det fjedrene. Med mindre du har noget meget anderledes dæmper på end hvad alle andre kører med.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af ph. »

precis! :)
Er nok nemmeste at beskrive det ved at du tager en hoppebold og "taber" ned i en tom spand fra ½.meters højde og ser på dens måde at gebærde sig på ...Det er en Fjeder "på slap line"
derefter "taber" du den samme hoppebold i en spand vand og ser igen på dens måde at gebærde sig på... Det er så en fjeder som er dæmpet af en støddæmper ;)
...lægger du bolden i en tom spand og stiller et jernrør på den og måler hvor højt toppen er over gulvet
og du derefter fylder 1.L vand i spanden og måler efter igen så burde det være =samme højde ...=Det er Fjederen som bærer bilen og dæmperen som dæmper fjederens bevægelser :ugeek:

Har du en meget blød fjeder og en voldsomt stærk gasstøddæmper så kan den måske godt gi et lidt forkert billede af hvor fejlen ligger :cry: Men trykker du ned et par gange hurtigt efter hindanden i hvert hjørne af bilen så er det ret nemt at mærke om støddæmperen virker ;)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af Bandit »

Enig i at det som oftest er sådan men... da jeg skiftede undervogn, hængte den noget med røven. Mod forventning fejlede ingen af fjedrene noget efter 4-5 års service, men dæmperne var helt færdige. Jeg kunne bevæge den ene dæmperstang ud og ind uden nævneværdig modstand.
Jeg har ikke kunne komme med andre forklaringer end at dæmperen også må medvirke til at holde bilen i en vis afstand fra vejen.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Støddæmper for og bag.

Indlæg af Madsls »

Tak for jeres svar, jeg vil lige første omgang gå rundt om bilen, og tjekke op på dem, ved at trykke ned, hvis jeg ikke ser nogen forskel som sådan. Så vil jeg måske lige til min mekaniker og lad ham se på det, hvis jeg ikke selv kan vurdere det. :)
Besvar