Lupo mangler power.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Lupo mangler power.

Indlæg af Tolle »

Nu har jeg brugt 2-3 dage på at læse forum indlæg og prøvet at fejl finde. Bilen har ingen power som om turbo ikke slår til.
Jeg har haft tester på og den skriver fejl 17964-ladetryksregulering. P1556-35-00- under reguleringsgrænse.
Når jeg slår fejlen op står der at det kan være n75 ventil, så den er skiftet. Eller map sensor, så den er skiftet. Ellers er alle slanger checket og fundet iorden. Armen til den Vacum dåse på turbo er også ok. Kan det være turbo der er stået af?
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Andreasf »

Helt lavpraktisk kan den være sodet til...

Hvis du kører bilen varm og derefter genstarter den, har den da turbo?
Hvis ja, så riv den ud på en længere tur i 3. gear for gi' den noget varme og nogle omdrejninger.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af 383CI »

Det lyder meget som N75 relateret problemer, du har tjekket den ved at se efter om den bevæger armen som den skal?

Jeg kiggede på en en gang der havde et hul i en slange, når den opbyggede tryk gik det fint, når der som kom så meget tryk hullet åbnede sig droppede trykket under grænsen og den slog turboen fra.
Så kunne bilen køre fint efter en genstart, ligetil trykket åbnede hullet igen, så droppede det og turboen slog fra igen.

Du kan evt. udlæse ladetrykket grafisk og se om det forsvinder.

Det kan også være en kat der er stoppet og/eller en ledningsfejl i forbindelse med N75 så vi skal lige have styr på om den trækker armen overhovedet?

Er fejlen opstået lige pludeseligt eller over tid?

Jeg bor 30min nord for Viborg og du er velkommen med problembarnet her.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Tolle »

Den trækker i armen når den får gas og den kan tage fuld udslag når du bruger fingrene og går ikke stram. Jeg har checket ledningerne ved div stik og de ser ok ud.
Det er min datters bil og unge piger og biler er ikke nemt. Hun mener den har drillet lidt længe men det var først sidste søndag at den kom med motorlampen og har tabt pusten helt. Kom da de skulle på motorvej.
Det eneste sted jeg ikke har kigget er inde i turbo og røret fra turbo til intercooler som ligger under motoren, da jeg ikke kan komme til med det grej jeg har pt.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af 383CI »

Jeg kan ikke helt gennemskue og det er jo ikke engang sikkert du/hun ved det, men:

Så fejen er konstant?

Eller periodisk?

Forsvinder efter genstart?

N75 trækker i armen SELVOM bilen mangler power?


Den jeg så på i silende regnvejr i Århus havde netop det hul der gjorde den blæste trykket uden for skala på slangen der går fra Intercooleren og neden ud. Alternativt kan den måske blæse sit turbotryk ud oppe på ved den trykslange der sidder og ligener en banan overpå motoren og har fat i ERG ventilen med en klips. Det er meget typisk den springer af/går lås.

Men jeg tror du/vi eller hvem det nu er må ud og køre i den med VCDS på, som nævnt bor jeg nord for Viborg men det sker jeg flytter jernklodser i Slagterigade, så er jeg jo dernede af.

Fang evt. i pm og for en god ordens skyld makker jeg kun for sjov, så betaling er ikke en mulighed.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Rasbi »

Jeg synes at kunne huske at flere har tænkt deres vnt-arm var ok, men så alligevel ikke helt. Derfor har jeg lige været ude for at filme min som jeg mener er "sund" :D

https://www.youtube.com/watch?v=Eu78Thi4IIM
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Bandit »

Mener der var en med lignende problemer, hvor det var slangen til intercooler der var blæst af pga et knækket spændebånd.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af doktorfrank »

Hukommelsen fejler ikke noget ... I dagens anledning: Pas på den!
Det var den ene af vores Lupoer.
Godt nytår
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Tolle »

I starten vil den godt genstarte hvis man kan kalde det det. Men synes ikke at den vil gøre det efter at jeg har reset fejlen?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af 383CI »

Tolle skrev:I starten vil den godt genstarte hvis man kan kalde det det. Men synes ikke at den vil gøre det efter at jeg har reset fejlen?

Nu er der kommet flere forslag, både fra andre og jeg.
For at hjælpe bedre og skyde nærmere ind har jeg spurt uddybende.

Som jeg ser det kan vi ikke komme ret meget længere inden du ulejligere dig med at undersøge lidt og evt. svare.
Fejlen retter næppe sig selv.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af doktorfrank »

+1
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Tolle »

Sidst jeg kiggede på armen til turboen der flyttede den sig da den fik gas, jeg kan så ikke huske om den var i nødprogram eller ej.
Jeg har ikke fået set på div intercooler slanger under motoren endnu da jeg ikke har haft tid. Pt tror jeg at fejlen ligger der så det bliver et projekt iløbet af ugen.
Hun står ikke pt og SKAL bruge bilen da hun er uden job, og jeg har været ved at flytte værksted så tiden har ikke været til det endnu.
Kan du ikke smide et billede af hvad får en slange du mener at der kan hoppe af så jeg kan udelukke den.
Undskyld for ikke helt at svare på det du spørger om men jeg har ikke lige lagt mærke til de ting og svare lidt som jeg kan huske dem. :)
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Tolle »

Ellers kontakt mig på 21468644 så kan du spørger indtil alt der.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Tolle »

Så har jeg checket slangen fra turbo og ned til intercooler og den ser fin ud. Den slange der sidder med klips som du snakker om synes jeg at sidder meget løs men der er gummi pakning i. (Sort cirkel)
Har skiftet dem med rød cirkel.
Kom i tanke om efter jeg kom fra værkstedet om der kan være nogle sikringer der er gået?
Prøvede også at tage stikket af map sensor og det ændre ikke på noget når man gav gas.
Hun var lige ude og vende en tur i den idag og siger at den er meget sløv op til 40km/t og kun går 80km/t som max. Motor lampen lyser ikke.
Den trækker i armen til turboen som den skal når den holder stille og man giver gas.
Hvor henne kan man finde det ladetryksgrafik?
I starten var det periodisk men nu er det konstant
Hjælper det lidt på jeres spørgsmål?
image.jpeg
image.jpeg (53.08 KiB) Vist 10333 gange
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af 383CI »

Turbotryk kan du finde med VCDS under motor, så er der "bare" at bladre op igennem måleblokkene.
Så kommer atmosfærisk tryk i en blok, trykket "på bagsiden" af turboen i en lige ved siden af.

Så kan du udlæse en graf på den blog det drejer sig om, husker ikke nummeret.

Jeg ville umiddelbart tage data fra luftmasse måleren med også og så ellers ud og lave testen i 3 gear.

Kør lidt op i omdrejninger, "lås" gearet i 3 med gearstangen holdt i "-" og ellers klappen i bund.

Så skal trykket stige til over 2 og luftflow til over 650 i peak. Ingen af værdierne er faste, de falder igen når maskine kommer lidt "i overskud"
Hvis ikke du har noget signal for luftmasse måleren går det også galt og det er ikke sikkert og altid fejl på netop den kommer i loggen.

Hvis armen bevæger sig er det jo tegn på bilen tror alt er iorden og derfor "tror" den kan og må lave tryk. Den går i "limp" hvis den skyder over eller under rammerne for turbotryk og slår turboen fra. Det er det der sker når N75 ikke får lukket, så ryger trykket for højt op og bilen slår turboen fra.

Det er ikke noget så simpelt som et fuldstændigt stoppet luftfilter?

Eller en katalysator der er stoppet`?


Edit: hvis alt ellers virker normalt og ingen fejl er det også en mulighed taktremmen er skredet. Det kan også læses i måleblokkene. Husker ikke hvilken.

Ellers en gang diesel bell aid og ud og blæse igennem hvis den ellers køre småture og søvnige kørsel.


Stoppet diesel filter og/eller defekt retur ventil er også muligheder der Ikke giver fejl i loggen men nedsætter power. Tandempumpen ligeså. Så mangler der jo diesel tryk og det fejllogger ikke.

Det er/var det var rimelig vigtigt med entydige svar om fejlen var permanent eller kunne nulstille efter motorstop. Filteret renser jo f.eks. ikke sig selv fordi nøglen har været drejet. Men nu er der da lidt at gå videre med.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af doktorfrank »

Det er den slags opsummerende svar fra behjertede brugere af vores forum, som får glædestårerne frem i mine øjne. Sagt helt og aldeles uden ironi.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af HamSjelv »

Den beskrevne fejl synes at lyde som en katalysator der er faldet sammen.

Brummer vogen højere end normalt fra kardantunnelen forrest?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Skipper »

Der er gættet på mange ting, og det kan også være mange ting. Stort som småt.

Inden bilens ejer melder tilbage med udlæsningsdata fra VCDS, er der vist ikke mere vi kan gøre. :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af Tolle »

Det var katelysatoren som var stoppet.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo mangler power.

Indlæg af doktorfrank »

Mange tak for en melding, det er så nyttigt. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar