Hjulcylinder skift og utæt hydrauliksystem

Alt vedrørende teknikken på 3L
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Hjulcylinder skift og utæt hydrauliksystem

Indlæg af vanquish99 »

Hej,

for en mdr tid siden fik jeg en utæt hjulcylinder ved venstre bagbremse, som jeg skiftede med en ny fra krogslund autodele... det gik okay, efter alt døjet med alle fejdrene på bakkerne, men det lykkedes dog.

og som man jo bekendt skal, så har jeg hentet en ny hjulcylinder og vil skifte i højre side nu idag... det ligner sammen cylinder som jeg fik sidste gang, men problemet er nu, at når jeg skuer den nye cylinder på bremserøret, ja så passer omgangene meget dårligt? dvs når cylinderen er skruet helt stramp på, ja så passer det lige præcis med at den vender 180 grader forkert, så jeg hverkan kan sæt eller skrue den fast. Jeg regner ikke med at jeg kan skrue på bremserøret? jeg holder kontra på bremserøret og skruer cylinderen på... right?
men ja nu holder hun alstå med rumpen i vejert, da tingene ik rigtig vil pas' sammen... har jeg fået den forkerte cylinder, eller hvordan orderne man den slags, for det virker bestemt ikke som om at jeg kan skrue på selve bremserørsniplen, så den mulighed har jeg vel ikke?

mvh
Senest rettet af sussi søn 13. feb 2011 00:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift rettet - emneskift i tråden
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jo, du har fuldstændig ret, niplen omkring bremserøret skal kunne drejes frit!

Hvis den ikke kan det, skal du nok også have hentet et nyt bremserør.

I min verden er det klyt&klamp hvis du skruer en bremsecylinder på et bremserør, hvor niplen er groet fast.

- Det er en klassiker at niplen gror fast :cry:


/Claus
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

Hej Claus,

Jeg har et par bremserør til at ligge, men kan jo nærmest ikke få øje på hvor det skiller henne? på min gamle bil fandes en bremseslange så jeg kunne nøjes med at skifte en lille del af bremserøret, men her ser det ud som om røret bare bukker og drejer sig fordærdeligt ind under bilen? Er det noget med at man ikke kan forme de rør der i hånden, uden at risikere at de får knæk?

ved du iøvrigt hvordan man åbner de clips der holder røret fast?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af ph. »

Hvis du ikke har gas/ilt varme så bad nippel i rustløsner eller i mangel af bedre WD40

og arbejd nippel løs ...Selv.f. mens der ikke sidder hjulcyl. på ;)
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

sådan, så fik jeg den sku løs med hjælp fra en varmepistol :D mange tak for jeres hjælp! var ellers lige ved at tro at jeg sku ud i nyt bremserør! :S

nåår men efter operationen, vil jeg lige tjek hydraulikolien... så afmonterede + polen på batteriet, og løsnede klokken 4 gange som jeg har læst i guiden, men under det grønne låg ser jeg intet olie? Burde den ikke være fyldt med olie? jeg kan dårligt se igennem beholderen, så der kan jeg ikke se nogen væskestand og kan ej heller se ned i hullet? er den mon tom?

Jeg havde forstået sådan at når jeg tog strømmen og løsnede klokken, så vil beholderen blive fyldt med væske.. altså den beholder med det grønne låg
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Helt enig med ph, dog ikke i brugen af ilt og gas ;) Det er vist lige krads nok til noget så blødt som aluminium og kobber :!:

Trykluft og olie kan være behjælpeligt til at løsne niplerne. Og sørg nu for at samle og forsegle det korrekt, så det kan skilles ad næste gang, ikke :|

Jeg føler mig ganske overbevist om at der sidder en flexibel slange der hvor armene er monteret på bagbroen.


/Claus
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

forseglet? hvad bruger du til at forsegle det med? ved du noget omkring det hydrauliksystem?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af ph. »

er 99,99999% Sikker på at OE-bremserør er af JERN...
Ser ingen problem i at bruge gas/ilt til at varme-løsne en nippel
Gas/ilt har været brugt til det formål i generationer på alverdens værksteder
Senest rettet af ph. lør 12. feb 2011 15:51, rettet i alt 1 gang.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

ja der ser meget ud som det er af jern hvertfald... ikke kobbe, som de andre rør jeg har....
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af ph. »

hvis du løsner trykkuglen så skal du også kunne se hyd.olie i beholderen
af med låget hvis det ikke r nok så stik en lang (skruetrækker...) REN ting ned og se hvor "højt" på klingen der står olie
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

ja men formen på selve beholder gør jo at jeg ikke kan stikke noget der ned... den bukker nærmest. men skruede klokken helt af fordi jeg lige vil prøve at ryste den, men den rasler ikke eller noget, men der kan jeg hvertfald se olie nede i det hul. Noget værre er så at det umiddelbart ser ud som om jeg har en utæthed i systemet, for på de 3 slanger der går fra selve hydraulikstationen og så ned til enheden i den anden ende (som jeg ik ved hvad hedder),ser det umiddelbart ud som om der lækker olie ud der et sted. Har forsøgt at ta et billede med min tlf... ved ik hvor godt det er, men ja det hvertfald ikke tørt nede omkring de 3 slanger... der ligger aben vel begravet, men hvordan griber man lige det an?
Vedhæftede filer
Photo feb. 12, 16 59 40.jpg
Photo feb. 12, 16 59 40.jpg (116.92 KiB) Vist 7570 gange
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af sussi »

Kunne tyde på at den trænger til nye o-ringe og evt. ny split, men rengøring og konstatering af præcis hvor utætheden er, ville nok være en god begyndelse.
På et trykløst system skal der beholderen være fyldt til 2-3 mm. under låget.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af ph. »

My bad må indrømme at jeg aldrig har haft låget taget af..
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

okay, jeg må ud efter en gang moterrens og prøve og se om jeg kan lokalisere det nærmere, men jeg skal alligevel ned til SMC efter hydraulikoilen, så kan jeg lige få O-ringe og split med.

Men når strømmen er taget fra og klokken er drejet 4 omgange, så vil uden problemer kunne ta splitten op og derved kunne ta de 3 slanger ud uden at der sker noget ved det? der er kun 1 split der holder alle 3?

tak for jeres hjælp :)
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af m bonnichsen »

ja der er kun 2 slanger som splitten holder den 3 er til koblingsaktuvátoren. Du behøves ikke at tage strømmen fra bare lad være at åbne døren og tag nøglen ud
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

hey du,

okay jo ja men jeg prøver lige at få kigget på det så snart de åbner hos SMC, men den 3. slange du siger som er til komplingsaktuatoren, den indeholder ikke noget hydraulikolie? ellers vil jeg jo gerne tjekke alle tre, og skifte O-ringe på dem, men hvordan får jeg nr 3. slange af? hvis vel og mærke den køre med i hele det system der :)
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af m bonnichsen »

den 3 slange skal ikke afmonteres. men skift alt olie på gangstelleren nu du er igang, og også på koblings aktivatoren der er en gait her inde. Det er nok ikke koregt stavet :)
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

okay, jo har fundet guiden til hvordan man skifter hydraulikolien... jeg skal ha begge slagger af og skiftet O-ringe, og så skal jeg suge i den ene af slangerne med en oliesuge dims, og i den process får jeg også skiftet det i koblingsaktautoren, eller skal der gøres yderligere for også at skiftet det i den? Altså jeg er ikke med på om koblingsaktuatoren er i forbindelse/bruger samme hydraulikolie som gangstelleren gør?

kender du til en af de oliesuge dimser fra enten haraldnyborg eller biltema som fungere godt? evt. hvis du kan trylle et varenummer eller et link frem på den du bruger? hvis altså den er der fra :)

umiddelbart finder jeg den her:

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-o ... Oliesuger/
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af m bonnichsen »

Det hele er i samme system, og for at skifte oli i koblingsaktivatoren samles systemet og med tæning på sættes bilen i N og så er der en 5mm umbrago skrue på toppen den løsnes og der fiser olie ud ca 50 bar luk ca 1-2 dl ud og olien er skifdet. Men start med en vask og find udad presis hvor den er utæt.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjulcylinder gevindlængde - bad fit?? ASAP!

Indlæg af vanquish99 »

okay tak for dine råd :) er den 5 mm umbraco nem at lokalisere? når man vel at mærke ser oppe fra og ned i motorrummet?
Besvar