Side 1 af 1

Alternativ turbo?

: ons 7. sep 2016 18:48
af lupoJacobsen
Hej allesammen :) er der nogen herinde der ved om man kan sætte en større turbo på? Hvis ja, hvilken?
Håber der nogen med erfaring i dette:)

Re: Alternativ turbo?

: ons 7. sep 2016 19:45
af sussi
Ikke mig bekendt, man alt kan lade sig gøre med det rette håndelag.
Men hvorfor dog smadre motor , gearkasse og kobling m.m.
3l er en decideret pendlerbil, og ikke en racerbil.
M.v.h. Sussi

Re: Alternativ turbo?

: ons 7. sep 2016 19:52
af 383CI
Hvorfor vil du det? Turboen giver jo ikke flere kræfter.

Eller det kommer jo ikke mig ved, men der kan laves op mod 110-120 hk på std. komponenter så dem kan du da starte med.

Det er langt rigeligt til at smadre kobling, gearkasse og det hele.

Alternativt kan du nøjes med de 87-92 hk de fleste køre med her og en bil der køre super godt og længere på brandstoffet.

Re: Alternativ turbo?

: ons 7. sep 2016 20:03
af lupoJacobsen
Jeg er klar over at det vil underminere bilens formål ;) men af teknisk interresse vil jeg prøve at grave lidt dybere. Jeg har nyeligt fået chippet den til 95hk hvilket virker som grænsen for de eksisterende dele :D

Re: Alternativ turbo?

: ons 7. sep 2016 20:13
af 383CI
Der er flere der har lavet langt over 100hk på std. komponenter ved jeg der går historier om.

Jeg er også vidende om en del af hvad der skal gøres i det nye map der skal laves, men desværre ikke dygtig nok til at gøre det selv, med WinOlS, eller andre programmer hvormed det kan gøres.

Jeg er blevet forespurgt om et "powermap" dog til bane, og har derfor fået tingene forklaret men mangler som nævnt praktisk viden om programmet til det.

Men uden at skulle være gammel og træls, du risikere at brænde ting af, eller rykke dem i stykker omgående.

Re: Alternativ turbo?

: ons 7. sep 2016 22:05
af HamSjelv
Større turbo er for svagpissere og venstre-orienterede.....


Gå V8 i stedet: http://www.wardtro.de/html/lupo_v8.html

Re: Alternativ turbo?

: ons 7. sep 2016 23:04
af Skipper
Du kan nemt sætte en større mølle på. MEN, det kræver skift af dyser for at få noget ud af det. Faktisk ville jeg skifte dyserne langt før turboen hvis det var mig. De er den mest begrænsende faktor for motoren. Standard turboen kan snilt levere luft nok til det brændstof du kan nå at sprøjte ind indenfor bare nogenlunde rimelige gradtal. Du skal også have skiftet forrør som minimum, bare for at komme over de ca. 110hk uden for meget modstand og selvlysende metal.

Men altså er du villig til at gå hele vejen, så kan 1.2 tdi'en relativt smertefrit lave i omegnen af 150 hk og et stykke over 300 nm. Held og lykke med at finde en gearkasse der kan holde til det, og samtidig være i lupoen. :D

Og så lige en lille note. Lad nu være med at hænge dig i HK opgivelser. Det giver ikke et kuk indblik i hvad motoren præsterer, og hvor kørbar den er. Det er langt vigtigere hvornår og hvordan du får kræfterne leveret. (momentkurven)

Det er i øvrigt en gt1541 der sidder på den OE. Så kan du jo selv bladre lidt i kataloget.

Skulle jeg absolut pille ved turboen, så ville jeg vælge at få lavet en hybrid turbo, og derved forhåbentligt opnå et acceptabelt kompromis i forhold til at sætte en større enhed på.

Re: Alternativ turbo?

: fre 5. maj 2017 21:41
af Andreas1972
tror du skal lytte til de mennesker der gider bruge krudt på dette indlæg

Re: Alternativ turbo?

: man 8. maj 2017 16:16
af CJohansen
8 måneder gammel tråd :mrgreen: