Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Bre4ther
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 17:23
Geografisk sted: Roskilde

Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af Bre4ther »

Hejsa, i fredags da jeg var kørt ned på motorvejen, efter et par hundrede meter, så lige pludselig ud af det blå, begyndte lupoen at hakke, så det brummer i hele kabinen.
Udefra lyder den som en traktor (en del mere end den plejer) med en ekstra dyb brummelyd, som er meget værere inde i kabinen.
Der er en del olie i indsugningen, jeg synes der er ret meget, men det ser ud som om det kommer fra den slange der sidder oppe hvor man fylder olie på motoren, der er også noget oliesnask på venstre bagside af motoren.


Jeg får de her fejl med vag com:

Address 01: Engine
Controller: 3LV AER KST ED
Component: EDET EDC G001DS 0000
Coding: 00002
Shop #: WSC 01233
WVWZZZ6EZ2W007541 VWZ1Z0B2006632
1 Fault Found:
19557 - Motor for Intake Manifold Flap (V157): Open or Short to Ground
P3101 - 35-00 - -
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans
Controller: 6N0 927 735 J
Component: DS085 Getriebe 1490
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt?

-Rene
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af VAGtech.dk »

Det står jo næsten sort på hvidt, at der skal kigges lidt omkring gasspjældet..

Er fejlen så gearkassen tilbagevendende ??
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af KMDTHY »

Der har du fejlen :-)
Motor for Intake Manifold Flap (V157): Open or Short to Ground

Tjek kabler osv.

Du har nok været forbi 3literværkstedet og få fartpilot i ? :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Bre4ther
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 17:23
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af Bre4ther »

Så er jeg tilbage igen, det trak lidt ud med fejlsøgningen, da konen fødte en lille prinsesse om aftenen :D

jeg har taget et par billeder og jeg synes det er ret snasket derinde, er det normalt?

http://www.buchnielsen.com/#1.9

Og jeg ved ikke endnu om gearkasse fejlen er tilbagevendende, har ikke lige haft den samlet siden fødslen :D

Er det det stik/ledning der går hen til gasspjældet som jeg har pillet af som jeg skal checke, og er der en fremgangsmåde så jeg kan måle mig frem? hvis jeg tænder bilen, så står gasspjældet og vipper en smule frem og tilbage i tomgang, det samme gør koblings-armen nede på gearkassen.

og yes jeg har fået monteret mig en lille fartpilot hos Jesper :D

-Rene
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev: Du har nok været forbi 3literværkstedet og få fartpilot i ? :-)
Hmm Snydt!!!!
Med mindre du lynhurtigt ændrer taktik og skriver at det var JP-Havdrup /3.liter.dk du mente ;)
Bre4ther
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 17:23
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af Bre4ther »

hehe min fejl

http://www.3liter.dk/
JP auto :D

-Rene
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev:
KMDTHY skrev: Du har nok været forbi 3literværkstedet og få fartpilot i ? :-)
Hmm Snydt!!!!
Med mindre du lynhurtigt ændrer taktik og skriver at det var JP-Havdrup /3.liter.dk du mente ;)
Ikke nemt at vide han bruger 3litervaerkstedets software :-) så bare at controlleren er fra " Controller: 3LV AER KST ED" :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af 383CI »

Min havde samme fejl i loggen, den med indsuget. Det var et stik der var hoppet af, så forsvandt fejlen igen.
Nogle værksteder, som f.eks. Mercari, ville skifte min indsugning da jeg ringe og spurte dem om den fejl, for flere år siden. Der var intet at gøre, var den klare dom i telefonen, den skulle skiftes og jeg kunne lige så godt få bilen bragt med Falck, for den kom aldrig igang igen, så skulle "han" nok bestille denmed det samme.
Nu er det så +200k km siden, bilen kørte igen efter den blev slettet 2 gange, og sidst bilen havde den fejl, satte vi stikket på igen.
Hvis bilen "hakker" om gør det jævnligt, ville jeg kigge i områden omkring map sensoren, der knækker ledningerne typisk
Den anden fejl skal du bare slette, i første omgang. Den kommer engang imellem, uden at "man" skal tage den seriøst.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Bre4ther
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 17:23
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af Bre4ther »

Hej igen, nu har jeg endelig haft tid til at kigge på dyret igen.

Jeg fandt ud af at der var hul på ledningerne til gasspjældet, men de var ikke knækket, så jeg har renset dem og tapet dem sammen, og nu melder den ingen fejl, men jeg har opdaget noget andet og nok meget værre.

Jeg har taget et par billeder, men det ser ud som ophænget har tabt nogle møtrikker, og motoren er faldet et stykke ned, og trækakslen kører mod et eller andet.

Så er spørgsmålet jo lidt, kan jeg være heldig og bare købe et nyt ophæng, og så kører den igen, eller skal den have den store tur (igen...) på værkstedet?

MVH
Rene
Vedhæftede filer
Lidt svært at komme til at tage et billede, men skulle der ikke sidde en møtrik på toppen her?
Lidt svært at komme til at tage et billede, men skulle der ikke sidde en møtrik på toppen her?
lupo12.jpg (100.66 KiB) Vist 7641 gange
Og her er der slidt noget metal af trækakslen.
Og her er der slidt noget metal af trækakslen.
lupo11.JPG (145.05 KiB) Vist 7641 gange
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af KMDTHY »

Bre4ther skrev:
Jeg fandt ud af at der var hul på ledningerne til gasspjældet, men de var ikke knækket, så jeg har renset dem og tapet dem sammen, og nu melder den ingen fejl, men jeg har opdaget noget andet og nok meget værre.
Lyder som noget klamhug. Så det nu loddet sammen, eller nyt stik, at tape ledninger sammen kommer der skarpt noget godt ud af. Er der hul på en lednig har der været fugt og snavs, så er det bare spørgmål om hvornår skidtet korrodere og laver dårlig forbindelse. Byt til nyt :-)

Ang. Motor ophæng ser det ikke rart ud... Er det ophænget i højre side?? Kunne tyde på at der ikke er monteret korrekt efter sidste tandems skift.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Bre4ther
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 17:23
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af Bre4ther »

jeg ved godt det er noget klamphug at tape ledningerne, men det var sent, og jeg skulle se om det fjernede fejlen, og det gjorde det, nu skal jeg nok bare have et nyt stik, for det er ret tæt på hvor ledningerne går ind i stikket.

ang. ophænget, så er det i højre side, set inde fra bilen, og det er ret længe siden jeg har fået skiftet tandrem det var i juli 08
så det er svært at tro det var der... siden fik jeg renoveret gearkassen for ca 1,5 år siden, så jeg tror heller ikke det kan være der... og så kan jeg ikke se hvornår der skulle være pillet ved ophænget ved de normale services... efter sidste service, rystede den godt nok meget mere i tomgang end normalt (konen klagede) og jeg var tilbage med den, og spørge om det kunne passe... men de gik den igennem, og der var ikke noget galt, og der var jo ikke pillet ved ophænget...

Er det bedst at udskifte alle ophæng, eller er det ok bare at skifte det ene?

-Rene
Bre4ther
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 17:23
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af Bre4ther »

Jeg har fået skilt det lidt mere ad, og det viser sig at skruen som holder motoren sammen med ophænget er knækket :/

Ifølge http://www.wagenstad.com/index.php?modi ... e=1-199-25 skal jeg have

nr 7
6E0 199 167 F engine mounting
og
N 102 862 03 bolt, hex. hd. with shoulder

men tegningen ligner ikke det jeg har pillet af særlig godt, er det et problem, eller er tegningen bare ikke så nøjagtig?

-Rene
Vedhæftede filer
ophæng.JPG
ophæng.JPG (157.87 KiB) Vist 7583 gange
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af yaknudsen »

Enig. Tegningen er ikke særlig vellignende, men det ser umiddelbart ud som om du skal have delen med nummeret 7 (og muligvis også de 3 skruer med nummeret 8). Måske kan nogen der rent faktisk har prøvet at skifte delen give sit besyv med.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Forbandede, forpulede, møjinstrument den der luft-nøgle!

Forbandede, forpulede, inkompetente møgmekaniker der har lavet det stykke klytarbejde (tandsremsskiftet, og har 'glemt' at skifte ophængsbolten)!

:evil: :evil:



/Claus
Bre4ther
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 17:23
Geografisk sted: Roskilde

Re: Lupo trækker pludseligt dårligt og brummer/ryster

Indlæg af Bre4ther »

Så kører den igen, efter jeg har skiftet ophænget, så spinder den som en hmmm... lille traktor :D

Tak for alle indputs.

-Rene
Besvar