Tab af bremsevæske

Alt vedrørende teknikken på 3L
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Tab af bremsevæske

Indlæg af MayzerRT »

Hej, jeg går med det problem at min lille pige taber bremsevæske. Skal påfylde hver måned ca tror jeg. Og hvis jeg bremser hårdt kan pedallen godt komme næsten helt i bund... Det jeg prøver at få ud af at skrive herinde, er om nogle kan fortælle mig om der er nogle svage steder på lupoerne. For kan ikke lige se noget svede nogle steder sådan umiddelbart.. Håber nogen kan hjælpe lidt, på forhånd tak.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af ph. »

hjulcyl.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af Rasbi »

Ja. Du tjekker i hvilken side ved at teste din håndbremse på grus. Der hvor den ikke bremser har du væske i tromlen ;) Står selv og skal til at skifte.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af sussi »

Baghjulscylindere har det med at blive trætte, og der er kun sparet et par hundrede kroner, ved ikke at skifte dem f.eks. hver 3. gang man skifter bakker.
M.v.h. Sussi
Ps. Hvis man slider bakkerne "helt i bund" kan stemplerne kæntre.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af MayzerRT »

Kunne godt lyde som det er bagfra så. Hvis det er tilfældet at det er bagved, er det svært selv at lave hele processen? Nu er Lupo ikke som andre biler jo :D
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af doktorfrank »

Meget anderledes end så mange andre biler med tromlebremser bagtil er Lupoen vel ikke. Men....hvis det er første gang du prøver det, skal det nok volde noget hovedbrud.
Vær forberedt på, at hjulcylindrenes rørtilslutning er groet fast på bremserøret, så det bliver vredet over. Så: Nye bremserør.
Vær forberedt på, at håndbremsekablerne er blevet voldtaget ved en tidligere lejlighed. Så: Måske nye håndbremsekabler.
Vær forbredt på, de små kiler bag den ene bakke, dvs. den dims, der gør systemet selvjusterende, er rustne og har mistet den nødvendige fortanding. Så: Der skal nye kiler på, og de kan være lidt vanskelige at finde hos ebay-leverandørerne (hos vores hjemlige venner går det meget bedre).
Vær forberedt på, at det er en kilden sag at få samlet systemet korrekt. Her er to muligheder: 1) Køb et komplet sæt bakker færdigsamlede med det hele og monter det samlet ved først at tage baghjulslejet af (Hav nye lejer i baghånden, for det hænder at de går i stykker ved afmonteringen). Eller 2) Brug nogle timer til at eksperimentere med den bedste rækkefølge for montering af fjedersættet (nyt naturligvis) når håndbremsekablet er sat på bakkens arm. En beskrivelse af, hvordan jeg gør det fylder nok 2-3 A4 ark.
Og ja - det er meget enkelt i princippet. Og øvelse gør mester.
Hvis du kan finde en venlig entusiast, der vil gennemgå hele processen sammen med dig, bliver du sparet for mange problemer og blå negle. og du bør derfor nok have nogle resourcer i baghånden - kælderkolde, mindst.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev:Meget anderledes end så mange andre biler med tromlebremser bagtil er Lupoen vel ikke. Men....hvis det er første gang du prøver det, skal det nok volde noget hovedbrud.
...---//---...
Hvis du kan finde en venlig entusiast, der vil gennemgå hele processen sammen med dig, bliver du sparet for mange problemer og blå negle. og du bør derfor nok have nogle resourcer i baghånden - kælderkolde, mindst.
8-)
:mrgreen: Det er Her vi mangler den obligatoriske (Y) Like knap ;)

som Franke skriver...
Skift hjul.cyl. forvent at bremserør dør ...man kan godt bruge rigtigt lang tid på at tage cyl. af og derved ...måske... redde bremserør! Men det er på ingen måde en garanti for at det er nok til at de overlever...!
med mindre at du er 112% sikker på at håndbremsekablerne er bedre end nye! Så Skift Håndbremsekabler og er du helt sikker på at de er gode nok ...så skift dem alligevel!
og monter og juster dem nu "Rigtigt" ...Håber her ligger en guide til en "noget så simpel opgave" for ellers så skal du ha fat i en som har prøvet det før. ellers så kan du lige så godt la være med at skifte bakker!
monteringssæt inkl. kiler er et must overvejer du at springe over, og spare de par håndøre så køb et x-tra sæt bakker med, med det samme! Du får brug for dem hurtigere end du havde tænkt dig!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af Vyffe »

Der ligger sågar en guide i FAQ. Sæt igang!
Dog har jeg en mere nærrig tilgang end doktorfrank. Tilgroede bremserør klares nemt og hurtigt ved at skrue cylinder fra ankerpladen; derefter skrues cylinder og bremserørsfitting fra hinanden. Hvis ikke håndbremsekabel er defekt, så kør da videre med de gamle.
Bakker til golf2 fra Biltema, til ca 150 kr, passer perfekt og holder fint. Har selv kørt 70000 km på mine og bakkerne er vel slidt halvt ned.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af MayzerRT »

Tak for de dejlige svar, lige hvad jeg havde brug for at vide alle de ting. Tror skam ikke jeg kender en der vil være med, da han selv vil lave det og have penge for det. Og vi snakker en del :P Men derudover har jeg selv rodet med bremsetromler før, dog ikke hvor hjulcylinder skal af. Men i siger det nogen lunde samme princip som på så mange andre biler, så mon ikke det kan lade sig gøre uden de store problemer :D
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af doktorfrank »

@Vyffe
Jeg er fuldstændig på linje mht at skrue "cylinderen af røret". Det har jeg selv gjort adskillige gange, men det er ikke noget jeg praler af, fordi det ofte kræver at jernrøret med den fastgroede omløber skal vrides en halv omgang eller mere for at være spændt til i det nye gevind. Og så havde jeg i min egen optik allerede brugt mit kvantum linjer i indlægget - så er det frydefuldt, når andre tager tråden op 8-)
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af ph. »

Hvis den stadig er med jernrør så kan man være heldig at kunne få løsnet omløberen fra røret ...Når hjulcyl. er taget af... Kræver noget WD40, en hammer og noget modhold. måske et par svejsetænger... tålmodighed og en del lette slag.... uden at klaske gevindet.. og uden at bukke eller trykke bremserøret
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af doktorfrank »

Længe leve det ædle håndværk 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af Bandit »

Prøv lige også at kontroller dine calibre.
Jeg mistede også bremsevæske og der har det både hjulcylindrene og calibrene der var utætte.
Du afmonteret dem (7mm unbraco) og ser efter om de er fugtige omkring gummi manchettern. Er de ikke det, trykker du stemplerne tibage ved hjælp af en stor tang eller en skruetvinge. Hvis pakningen er færdig, skal der nok komme væske ud.
Ulven kommer, ulven kommer
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af MayzerRT »

Så er problemet fundet, ingen tvivl at det hjulcylinderen. Tromlen er smurt ind i væske, rør osv ser relativt tørre ud. Jeg overvejer at købe 2 hjulcylinder fra thansen, og bremsebakker. Men der er forskellige derinde, kan nogen guide mig med et link til hvad der skal bruges? Der er forskellige mål, så ved ikke hvad jeg skal købe. Tromlen er af stål, så den kan vel vaskes i rensebenzin eller noget?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af sussi »

MayzerRT skrev:der er forskellige derinde, kan nogen guide mig med et link til hvad der skal bruges? Der er forskellige mål, så ved ikke hvad jeg skal købe.?
Læs lige indlæggene her i din egen tråd :oops:
De fleste bruger bremserens til skiver og tromler.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af MayzerRT »

sussi skrev:
MayzerRT skrev:der er forskellige derinde, kan nogen guide mig med et link til hvad der skal bruges? Der er forskellige mål, så ved ikke hvad jeg skal købe.?
Læs lige indlæggene her i din egen tråd :oops:
De fleste bruger bremserens til skiver og tromler.
Sussi
Havde lige glemt det var besvaret... Men leder stadig svar på det andet.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af Rasbi »

Har lige idag skiftet begge mine hjulcylindere og sat nye bakker og fjedre på. På indersiden af mine ståltromler står der 180 mm. Derfor bestilte jeg disse bakker:

http://www.refako.dk/bremsebakkesaet-ti ... 1277013108
Senest rettet af Rasbi lør 20. aug 2016 17:33, rettet i alt 4 gange.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
MayzerRT
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn 10. jan 2016 21:31
Geografisk sted: Holbæk sjælland

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af MayzerRT »

Rasbi skrev:Har lige idag skiftet begge mine hjulcylindere og sat nye bakker og fjedre på. På indersiden af mine ståltromler står der 180 mm. Derfor bestilte jeg disse bakker: http://www.refako.dk/bremsebakkesaet-ti ... 1277013108
Jeg kan ikke få dit link til at virke :/
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af sussi »

Læs vyffes svar på "billige bakker"
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Tab af bremsevæske

Indlæg af Rasbi »

Kopier det (hele) i stedet for at trykke. 4 bakker for 135 kr :-)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Besvar