Grundjuster A2
Grundjuster A2
Jeg har en A2 som har kørt fint ind til jeg ville juster koblingen, jeg jeg syntes den var lidt lang tid om at tilkoble i 1. gear. Når man så juster koblingen med vcds, så vil den lave en grundjustering af gearkassen.
Mit problem er så at den bliver ved med at lave "rtfm 12". Jeg har skiftet juster stangen, uden at det har ændret noget. Jeg har forsøgt at juster øverste postmester manuelt, men kan ikke se hvordan det nederste skal justeres.
Lige meget hvad jeg gør bliver den ved med at lave "RTFM 12".
Kan det være gearkasse der er for slidt, selv om den kørte ind til jeg påbegyndte justeringen?
Mit problem er så at den bliver ved med at lave "rtfm 12". Jeg har skiftet juster stangen, uden at det har ændret noget. Jeg har forsøgt at juster øverste postmester manuelt, men kan ikke se hvordan det nederste skal justeres.
Lige meget hvad jeg gør bliver den ved med at lave "RTFM 12".
Kan det være gearkasse der er for slidt, selv om den kørte ind til jeg påbegyndte justeringen?
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Grundjuster A2
Det kan være mange ting, prøv at læse lidt her:
https://www.google.dk/search?q=RTFM+12& ... gws_rd=ssl
M.v.h. Sussi
Ps. "Kan det være gearkasse der er for slidt, selv om den kørte ind til jeg påbegyndte justeringen?"
NEJ
https://www.google.dk/search?q=RTFM+12& ... gws_rd=ssl
M.v.h. Sussi
Ps. "Kan det være gearkasse der er for slidt, selv om den kørte ind til jeg påbegyndte justeringen?"
NEJ
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Grundjuster A2
Har du kun skiftet stangen eller også kuglerne ? Er der slør i ?
Læs lidt herinde, søg på rtfm 12
Tjek lige om der kommer baklys på ca ved punkt 5 under grundjustering
Kan være slør i armene !
Prøv at løsne den nederste møtrik på kuglearmen, lad den falde på plads og spænde igen under punktet adjust i starten af grundjustering
Læs lidt herinde, søg på rtfm 12
Tjek lige om der kommer baklys på ca ved punkt 5 under grundjustering
Kan være slør i armene !
Prøv at løsne den nederste møtrik på kuglearmen, lad den falde på plads og spænde igen under punktet adjust i starten af grundjustering
Re: Grundjuster A2
Grundjustering er på top 3 over det mest beskrevne her så i løbet af en times tid eller 2 kan du læsen en masse om alle de små firnurligheder der kan være med netop en grundjustering, men også hvordan du komme rundt om de fleste af dem.
Men at beskrive dem her ville være det samme som at gentage FAQèn men når der, selvfølgeligt, er en lader på og bilen er på parkerinslys hænger jeg også til punkt 1 omkring RTMF12 slår i skiftearmen,
Men at beskrive dem her ville være det samme som at gentage FAQèn men når der, selvfølgeligt, er en lader på og bilen er på parkerinslys hænger jeg også til punkt 1 omkring RTMF12 slår i skiftearmen,
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Grundjuster A2
Jeg har kun skiftet armen, ikke kuglerne. Jeg bestiller kuglerne for en sikkerheds skyld. Baklys begynder at lyse ved punkt 5 og går ud ved punkt 7 så vidt jeg husker.
Er det muligt at juster det nederste potmeter, for at få den helt ind på data?
Er det muligt at juster det nederste potmeter, for at få den helt ind på data?
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Grundjuster A2
Nej, kun det potmetret kan give sig i skruerne, det er ikke meget
Det lyder fint med baklys
Prøv ligeret med at løsne og spænde i adjust !
Det lyder fint med baklys
Prøv ligeret med at løsne og spænde i adjust !
Re: Grundjuster A2
Jeg har nu skiftet de to kuglehoved. Og justeret den nederste kugle 10 gange, men lige meget hjælper det. Bliver ved med at lave fejl 12. Jeg må jo gøre noget forkert, men syntes jeg har prøvet alt.
Der er vil ikke en venlig sjæl som er mega go til at grundjuster, som jeg kan betale for at gøre det?
Den står på et værksted mellem Viborg og Holstebro.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Grundjuster A2
Er det kun kuglerne du har skiftet?vendetta skrev:Jeg har nu skiftet de to kuglehoved....
Min erfaring fortæller mig det er kugleskålene der slides mest.
Hvis det kun er kuglerne der er skiftet kan du stadig have for meget slør i de to samlede kugleled til en grundjustering kan gennemføres fejlfrit.
/(
- alexey6260
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
- Geografisk sted: Virksund
Re: Grundjuster A2
gangstelleren er slidt(stempler ridset ell. øverst armen løst).Jeg er fra Hald(10km fra Skive),har lidt erfaring med 3Ler. Kan prøve at hjælpe dig,hvis det ønskes.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Re: Grundjuster A2
Jeg har skiftet de to kugler og stangen. Jeg har prøvet at låne en anden gangsteller, så må vi se om det virker med den. Og hvis det gør det, så må jeg jo bare ud og finde sådan en ny en. Hvis ikke det hjælper, så vil jeg gerne have noget hjælp.
Re: Grundjuster A2
Er der forskel på en gangsteller fra en Lupo og en A2. Og er der forskel få en gangsteller fra nye og gamle 3ler?
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Grundjuster A2
Nej.
Mvh,
Atjuh 3L.
(Det er ikke overvældende sandsynligt at det er gangstelleren der giver problemer, hvorimod det sagtens kan være koblingsværdierne og jerunder føringsrør eller koblingsaktuator.)
Mvh,
Atjuh 3L.
(Det er ikke overvældende sandsynligt at det er gangstelleren der giver problemer, hvorimod det sagtens kan være koblingsværdierne og jerunder føringsrør eller koblingsaktuator.)
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Grundjuster A2
Jeg fik fat i en gangsteller fra en bil som havde kørt ind til dato. Monteret og grundjustering gennemført i første forsøg.
Er endelig en glad mand igen.
Er endelig en glad mand igen.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Grundjuster A2
Hmm, lyder godt.
Har du lavet fejlsøgning på den syge gangsteller?
Har du lavet fejlsøgning på den syge gangsteller?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Grundjuster A2
Nej har ikke gjort noget ved den. Jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter ved den. Men kan berette om at min A2 stadig "filer" meget ved igangsættelse fra stilstand. Når den først er i gang, skifter den helt normalt.
Re: Grundjuster A2
Har du justeret creep point?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Grundjuster A2
Hvis jeg ellers har læst tråden tilstrækkelig grundigt, er "fileriet" knyttet til noget andet end gangstelleren - det var der jo også, før den blev skiftet. Ergo er det enten koblingscylinder/trykleje/føringsrør, og så plejer den at "hugge", når den endelig besinder sig på at koble til. Eller også er det (mere sansynligt) styringsventilen i hydraulikstationen.
Uden at have afprøvet lige netop dette vil jeg tro, at det kan afsløres ved at køre med VCDS tilkoblet og se på variationen i koblingens tilkoblingsprocent.
Spændende
Uden at have afprøvet lige netop dette vil jeg tro, at det kan afsløres ved at køre med VCDS tilkoblet og se på variationen i koblingens tilkoblingsprocent.
Spændende
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Grundjuster A2
Den rusker eller hakket ikke i det ved tilkobling. Jeg må prøve det en gang efter sommerferien.
Re: Grundjuster A2
Har kikke her i forum, da jeg har en udfordring med at min A2 har en hård tildkobling. Jeg har checket koblingsværdier og alt er fint (69%) Grundjustering inc creep point kørt igennem uden problemer.
Den kobler hårt til ved start fra stillestående, og ligeledes ved skift til 2. gear og så gradvist bedre (blødere) op i geaner. Er der nogle fif til at justerer/indstille en blødere tilkoling?
Den kobler hårt til ved start fra stillestående, og ligeledes ved skift til 2. gear og så gradvist bedre (blødere) op i geaner. Er der nogle fif til at justerer/indstille en blødere tilkoling?