Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Kragelund »

Hej lupologer
På flere tyske motor hjemmesider drøftes tilsætning af totaktsolie, typisk anbefales tilsætningsforhold 1:250 - argumentet er, at det giver bedre smøring af dieselpumpen, og giver roligere motorgang. Især efter tilsætning af 5 % biodiesel til den almindelige solgte standerdiesel, da biodiesel skulle have dårligere smøringegenskaber.

Har nogen her erfaringer hermed?

Jeg har just startet forsøg op på min gode gamle 2002 årgang 3L, der efterhånden har rundet 545.000 km. Faktisk lyder det umiddelbart som om den har fået en lidt roligere motorgang.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Qaxius »

Hvad mon katalysatoren og EGR ventilen siger til det.

Og partikelfilterer, for os med sådan et.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af manuela »

Og partikelfilterer, for os med sådan et ??? findes der sådan et ? :o
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Bandit »

Ikke til Lupo, men Audi kan det leveres til.
Qaxius referer nok til hans nuværende køretøj, som er beskrevet i hans signatur ;)
Ulven kommer, ulven kommer
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af 383CI »

Min har jævnligt fået et skavt 2takts olie i en tom tank hvorefter den så er fyldt op.
Det giver en væsentligt blødere motorgang i en periode.

ERG ventilen siger intet til det, men den er jo død i forvejen :)

Katalysator heller ikke, den har, foreløbigt, klaret over en halv mill.


Jeg kørte engang Mercedes Vito og tankede fyringsoie på den.

Ved første snyderi med afgiften lagde jeg mærke til motoren gik væsentligt bedre end på alm. dielseolie.
Senere, iøvrigt med et rigtigt miljøsvin af en speedbåd med 135hk 2takter, uden erg, partikenfilter, katalysator eller andet pis og et forbrug på +60L i time med håndtaget knaldet derned hvor det var sjovt. på hækken, på krogen af bilen, spurte jeg en mand på en OK tank om det kunne passe den gik bedre på fyringsolie end diesel.
Svaret var klart JA, der var en smule mere svovl i fyringsolien og det var det eneste der smurte i en dieselbi, så det var klart den gik bedre på det, for den alm. diesel var helt udpint, men det fyringsoie var det samme som til landbrugsmaskiner og de måtte gerne ryge lidt mere., så de gik bedre.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af 383CI »

Qaxius skrev:
Og partikelfilterer, for os med sådan et.


Øøøøøhhhhhhhh, så opkastvækkende hellig, men desværre bliver glorien jo nok sort af vores andres partikel svineri, MEN det med filteret giver jo anledning til tanker om hvad der sker med alle de partikler når fliteret regenere?

De biler jeg har kørt i med fliter lugtede sgu ikke godt når den regenerede, og det der engang var partikler bliver næppe til ingenting og forsvinder.
Men "man" kan jo så sige de bare sviner det hele samlet, og i noget mindre "nanoform" som rigtigt kan optages i kroppen osv.

Jeg er dog så heldig stadigt at være så ignorant og naiv det ikke betyder en skid for mig, jeg lever og dør med en fast overbevisning om jeg ikke kan gøre en skid forskel alligevel, så vil ikke nærme mig forsøget.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Qaxius »

Jeg har skam selv tænkt tanken.
Hvad sker der når den regenerere.

Måske nogle kloge hoveder ved det.

Den med to-taktolien skal man da måske overveje.
Men skal det være mineralsk, semisyntetisk eller fuld syntetisk?
Og hvorfor det ene, frem for der andet?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Kragelund »

Har i dag kørt 700 km, uden problemer og med blødere motorgang.
Ifølge de tyske diskussioner er det hip som hap om det er mineralsk eller syntetisk, olien forbrænder ligesom dieselen gør.
Bruger totaktsolien fra Aldi, den er på tilbud til kr. 35/l.
Når man anvender et blandingsforhold over 1:150 forbrænder olien fuldstændigt, kommer du under bliver det for fed en blanding, og der dannes sodpartikler. Jeg tror derfor ikke partikelfilter vil give problemer; men for mit vedkommende er det uinteressant, da jeg ikke har et sådan på vognen.
Der er ingen forbud mod tilsætningsstoffer til brændstoffet.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af 383CI »

Qaxius skrev:Jeg har skam selv tænkt tanken.
Hvad sker der når den regenerere.

Måske nogle kloge hoveder ved det.

Den med to-taktolien skal man da måske overveje.
Men skal det være mineralsk, semisyntetisk eller fuld syntetisk?
Og hvorfor det ene, frem for der andet?

Jeg har også tænkt tanken, hvad sker der når jeg slår ERG fra og nået frem til min bil kommer til at køre bedre, ellers ikke en skid.

Hvis ikke du ved hvad der sker med det du samler op i filteret tror jeg ikke der findes en i hele verden der gør, men så er det nok ikke farligt eller slemt. Nok nærmest sundt, så du kan roligt fortsætte med en prop i udstødningen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Kragelund »

Har afbrudt forsøget!
Efter omkring 1000 km, begyndte ulven en dag at gå på to cylindre på vej hjem fra arbejdet.
Efter at have stoppet og taget tændingen fra, gik den normalt igen. Samme sker dagen efter, efter at have kørt 5-10 km. Fyldte tanken op med ren diesel, og herefter er det ikke sket mere.
Kan det mon være dieselpumpen der er lidt slidt, og så fejler ved den ekstra smøring med totaktsolien - den har immervæk kørt 546000 km?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af 383CI »

Umiddelbart er 2 gange meget lidt at dømme tilsætningen på, uden at sige det ikke kan være det.
Jeg har aldrig oplevet det, og ville mene at en træt dieselpumpe ville komme til udtryk på anden vis end hakken, Jeg mener, hvorfor skulle den sætte ud på 1 cylinder fordi der ikke er dieseltryk tryk/forsyning nok?
Så ville jeg mene den skulle miste træk jævnt i stedet og ikke hakke.
Hakken lyder mere af (ledningen til) MAO Sensoren, eller en defekt i ledningsnettet til dyserne. Begge dele er velkendte problematikker,

En fejludlæsning vil hjælpe dig/os væsentligt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Qaxius »

Snask i en dyse.
500.000km er lige så mange km for dem, som for pumpen.

I kan google jer til en YouTube video med en test af dyser.
Det er ikke noget kønt syn.

Manglende trækkraft og manglende km/l kan lige så godt komme fra dette problem.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Kragelund »

Mit dieselforbrug er også steget noget det sidste årstid...

Dystest af træt og ny dyse - interessant!
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Mukker »

Kan man redde noget ved at bruge eks. Bell Add eller er det byt til nyt ?
Hvad koster nye dyser ?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Vyffe »

Kig hos Vagshop

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Mukker »

Har kigget under motor, ingen dyser
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Qaxius »

Dyser koster kassen, set i forhold til resten af bilen.
Køber du dem brugt, så kan du lige så godt beholde dine gamle.



Det var denne video, som jeg henviste til.
Bemærk at de bruger en simpel, men ombygget, donkraft.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Qaxius »

Bingo.
Så fandt jeg den.



Lav selv jeres egen testbænk.

Min ibiza har kun rundet 160.000km, så jeg orker det ikke endnu.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Hangaard »

Dyserne kan jo også sendes til renovering, der er bla. et sted i Odense hvor de laver dem og så er de som nye og testet det koster omk. 2000kr
Min egen mekaniker er af og til ude for at nye dyser har fejl.
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Tilsætning af Totaktsolie til diesel

Indlæg af Skipper »

Du har ret Hangaard :-)

Ethvert ketner eller bosch diesel værksted bør kunne shine dyserne op med nye spidser osv. Det kan de i hvert fald til så mange andre biler, så hvorfor ikke en 1.2tdi ;-) Sidst jeg havde brug for en dyse opgradering (større spids), var prisen inkl. renovering under det halve af nye dyser.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar