Servostyring???

Alt vedrørende teknikken på 3L
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Servostyring???

Indlæg af Lupus »

Ja, jeg er ikke så teknisk anlagt, så det er måske et grinagtigt spørgsmål, men min lupo fra 2003 har lige været til omsorgstjek, som det så fint hedder og de har skrevet at den mangler servovæske... men jeg er ret overbevist om at jeg har købt en bil uden servostyring?! -Der er ingen forskel på rattet fra når motoren er slukket og når den er startet, men jeg vil godt være 100% sikker på at der ikke er servo på den, inden jeg ringer og brokker mig helt vildt -Hvordan finder jeg ud af det? På forhånd tak for svar -Føler mig lidt snydt, hvis de mener jeg skal komme og få lavet en servostyring som ikke er der...!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Servostyring???

Indlæg af KMDTHY »

Lupus skrev:Ja, jeg er ikke så teknisk anlagt, så det er måske et grinagtigt spørgsmål, men min lupo fra 2003 har lige været til omsorgstjek, som det så fint hedder og de har skrevet at den mangler servovæske... men jeg er ret overbevist om at jeg har købt en bil uden servostyring?! -Der er ingen forskel på rattet fra når motoren er slukket og når den er startet, men jeg vil godt være 100% sikker på at der ikke er servo på den, inden jeg ringer og brokker mig helt vildt -Hvordan finder jeg ud af det? På forhånd tak for svar -Føler mig lidt snydt, hvis de mener jeg skal komme og få lavet en servostyring som ikke er der...!
Der er INGEN SERVO VÆSKE!!! om så din bil havde servostyring har den stadig ingen servo væske... det er elektronisk på en Lupo.

Så ring og brok dig !!!!!

Måske han har fyldt det i din hydrauliktank... ? Det er ikke godt - det skal være VW's hydraulikolie der skal påfyldes !

Må man spørge hvem det er der mener der er servo væske på din bil ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

Ja, det må du gerne ;o) -Det er Tang Biler/ Care Point i Holstebro...
Så du mener altså, at når de siger til mig at den er utæt i servoen og mangler væske + at de har hældt servovæske på uden beregning "fordi de ikke turde andet" -Så er det løgn? ...Måske en salgstaktik, for at få mig overbevist om at DE skal udbedre alle de andre påståede fejl og mangler som de fandt?!
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Servostyring???

Indlæg af VAGtech.dk »

Hydraulik olien til gear vælgeren bruges også som servo olie, så det kan være det er her de har efterfyldt

Sent from my Desire HD using Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

VAGtech.dk skrev:Hydraulik olien til gear vælgeren bruges også som servo olie, så det kan være det er her de har efterfyldt

Sent from my Desire HD using Tapatalk
Ja, det kunne da være en mulighed, men de har jo også skrevet at der er noget galt med servostyringens tæthed...? Er der elektronisk servo på alle Lupoer? -Som skrevet kan man ikke mærke forskel på rattet, når motoren er startet/ slukket
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Servostyring???

Indlæg af ph. »

Håber det har kostet GRATIS så har du da kun brugt tid og penge til brændstof :(

Fatter STADIG ikke at der er nogen der frivilligt kører sin bil ind på Vw mærkeværksteder

FAT DET!!!! Der er KUN ET tidspunkt hvor det kan svare sig...
Det er når du står med en bil der er helt sikker på at være totaltskadet
Da vil det oftest kunne gi en lidt højere erstatning fra forsikringen ...og det er ren snop effekt
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

He, he, jeg blev "lokket" af den særpreis reklame de kører med lige p.t. ellers plejer jeg at bruge en lokal mekaniker, men syntes det kunne være rart nok at få en fejludlæsning fra computeren og så kom der lige nyt olie og filter på og de tjekkede 27 andre punkter, men jo, jeg er nok blevet snydt... Men det var så også sidste gang det skete... det må jo være begrænset hvor meget de har tjekket den hvis de mener der er servo på... Det er jeg så stadig ikke helt sikker på om der er eller ikke er.. hvordan finder jeg ud af om der er elektronisk servo på den? -Kan det være dét system som de mener er utæt?
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servostyring???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

@Lupus:

1.
Der findes INGEN Lupo 3L'er med hydraulisk servostyring, overhovedet!!
Der findes ganske få Lupo 3L'er i danmark med elektrisk servo, hvor en elmotor hjælpe-trækker på ratakslen.

2.
Tang-biler har begået den klassiske brøler, og har derved udstillet deres udvidenhed om en Lupo 3L!
Tang-biler har med 95% sandsynlighed fyldt servoolie på din Lupo's gearskifte-hydrauliksystem. Når hydrauliksystemet er tryksat (det er det når bilen kører, og et par timer herefter), er ekspansionsbeholderen til hydrauliksystemet TOM! - Olien er pumpet i et trykkammer.

3.
Så to ting:
A.: Din hydraulik-ekspansionstank er overfyldt! - Den risikere at springe og blive utæt når olien siver fra tryksystemet og tilbage i ekspansionsbeholderen i løbet af nogle timers stilstand.

B: Hvis Tang-biler har hældt alt andet end olietyperne G002000 eller G004000M2 på dit hydrauliksystem står du potentielt set overfor uoprettelige skader på alle hydraulikkomponenter. Nyprisen for disse er ca. 40.000kr + montering. Skaderne kan vise sig efter kortere eller længere tid. Producenten af den originale hydraulikolie pointerer KLART at netop Lupo 3L-hydraulikolien IKKE må blandes med andet!


Anbefaling:
* Få klarlagt med 113% sikkerhed hvilken olie der er hældt på din Lupo, og hvor den er hældt på!
* Find et værksted der VED hvordan et hydrauliksystem på en Lupo 3L skal serviceres korrekt!
* Hvis der ikke er hældt den korrekte olie på, så få aftappet, gennemskyllet og hældt korrekt på (af nogen der VED hvordan det skal gøres!)


God arbejdslyst


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Servostyring???

Indlæg af KMDTHY »

Hold dig fra tang biler Holstebro ! Jeg har selv været i fælden, da jeg valgte dem til at lave min front skade, da det er jo er et OE værksted. Men ak nej.... Jeg gik der fra med en kofanger hvor ikke alle skruer var monteret, manglende bobslæde og et vådt sæde, da de ikke lige havde fået lukket døren ordentlig da de ville vaske den. Jeg har stadig skjolde på sædet efter den tur, og har været forbi for at de skulle rense hele sædet, men ak nej, det kunne de heller ikke finde ud af.

STAY AWAY ! :shock:

Som Hamsjelv skriver ovenfor, få at vide hvad det er de har lavet !
HamSjelv skrev:Hejsa,
3.
Så to ting:
A.: Din hydraulik-ekspansionstank er overfyldt! - Den risikere at springe og blive utæt når olien siver fra tryksystemet og tilbage i ekspansionsbeholderen i løbet af nogle timers stilstand.

/Claus
Say what ? Så vidt jeg ved så er der overløbsventil? Har før været ude ved en 3L med for meget olie. Løsnede tryk kuglen, så stod der ellers en fin grøn ståle fra låget....
Lupus skrev:men syntes det kunne være rart nok at få en fejludlæsning fra computeren
Sig til næste gang, jeg bor ikke langt fra Holstebro :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

HamSjelv skrev:Hejsa,

@Lupus:

1.
Der findes INGEN Lupo 3L'er med hydraulisk servostyring, overhovedet!!
Der findes ganske få Lupo 3L'er i danmark med elektrisk servo, hvor en elmotor hjælpe-trækker på ratakslen.

2.
Tang-biler har begået den klassiske brøler, og har derved udstillet deres udvidenhed om en Lupo 3L!
Tang-biler har med 95% sandsynlighed fyldt servoolie på din Lupo's gearskifte-hydrauliksystem. Når hydrauliksystemet er tryksat (det er det når bilen kører, og et par timer herefter), er ekspansionsbeholderen til hydrauliksystemet TOM! - Olien er pumpet i et trykkammer.

3.
Så to ting:
A.: Din hydraulik-ekspansionstank er overfyldt! - Den risikere at springe og blive utæt når olien siver fra tryksystemet og tilbage i ekspansionsbeholderen i løbet af nogle timers stilstand.

B: Hvis Tang-biler har hældt alt andet end olietyperne G002000 eller G004000M2 på dit hydrauliksystem står du potentielt set overfor uoprettelige skader på alle hydraulikkomponenter. Nyprisen for disse er ca. 40.000kr + montering. Skaderne kan vise sig efter kortere eller længere tid. Producenten af den originale hydraulikolie pointerer KLART at netop Lupo 3L-hydraulikolien IKKE må blandes med andet!


Anbefaling:
* Få klarlagt med 113% sikkerhed hvilken olie der er hældt på din Lupo, og hvor den er hældt på!
* Find et værksted der VED hvordan et hydrauliksystem på en Lupo 3L skal serviceres korrekt!
* Hvis der ikke er hældt den korrekte olie på, så få aftappet, gennemskyllet og hældt korrekt på (af nogen der VED hvordan det skal gøres!)


God arbejdslyst


/Claus

Pyha, tror da nok lige jeg blev ligbleg af at læse dette... :shock: her kører man til et autoriseret værksted med tanken om, at så er det da ihvertfald iorden... OOH MY GOD!!! Håber godt nok ikke det er sådan noget klamphuggeri de har lavet... tør jo næsten ikke at køre i den inden jeg ved hvad pokker de har hældt på... og HVOR :evil: Stakkels lille Lupo. Men tusind tak for hjælpen Claus... Håber ikke du har noget imod at jeg printer dette ud, så jeg har lidt hjælp til min argumenter imorgen, når jeg ringer og skal have en forklaring af VW i Holstebro.

VH Mette
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

Say what ? Så vidt jeg ved så er der overløbsventil? Har før været ude ved en 3L med for meget olie. Løsnede tryk kuglen, så stod der ellers en fin grøn ståle fra låget....
Lupus skrev:men syntes det kunne være rart nok at få en fejludlæsning fra computeren
Sig til næste gang, jeg bor ikke langt fra Holstebro :)[/quote]

Håber du har ret ang. en overløbsventil ;) Bor du på Thy? Jeg bor faktisk på den anden side, af Holstebro (ved Aulum) Men kører selvfølgelig gerne lidt længere, for at få det lavet ordentligt :D VH Mette
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servostyring???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

@KMDTHY:
Jo, det er læst mere end een gang det der med at for meget hydraulikolie enten presser pakningerne mellem ekspansionsbeholder og hydraulikpumpe ud, eller beholderen flækker i plastsvejsningerne.
Jeg ved ikke om åndehullet i proppen kan blokere af indefra kommende væske :?:


@Lupus:
OK, hvis Tang-biler er autoriseret VW-forhandler, kan man da gøre sig forhåbninger om at de som minimum har anvendt een af de to nævnte hydraulikolier.
Det er bare fantastisk skræmmende at en autoriseret forhandler ikke ved hvorledes hydraulikoliestanden kontrolleres korekt, ligesom de heller ikke ved at en Lupo 3L IKKE er udstyret med hydraulisk servostyring.

SUK, det står slemt til på mærkeværkstederne...


Har Vejgaard andel i Tang-biler?


/Claus
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

@Lupus:
OK, hvis Tang-biler er autoriseret VW-forhandler, kan man da gøre sig forhåbninger om at de som minimum har anvendt een af de to nævnte hydraulikolier.
Det er bare fantastisk skræmmende at en autoriseret forhandler ikke ved hvorledes hydraulikoliestanden kontrolleres korekt, ligesom de heller ikke ved at en Lupo 3L IKKE er udstyret med hydraulisk servostyring.

SUK, det står slemt til på mærkeværkstederne...


Har Vejgaard andel i Tang-biler?


/Claus[/quote]

Ja, det er ret skræmmende, og ja, de er autoriseret VW forhandler :o Beskeden jeg fik da jeg hentede min bil idag var at servostyringen var utæt og de havde hældt servo olie på uden beregning, for de turde ikke andet?! Der var IKKE snak om hydraulik olie. Desværre står der ingen steder på papirerne at de har hældt servo olie på, men jeg ringer lige derud imorgen (med optager på) og spiller dum (mere end jeg normalvis er) :D og spørger om de nu også HAR hældt servo olie på, så jeg godt kan køre lidt endnu, inden jeg får det lavet, synes ikke jeg har nerver til tanken om at lille Lupus, skal laves for 40.000 kr -Medmindre det er på VW's regning :D Ved ikke lige om Vejgaard har andel i Tang... men jeg tror det ikke.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Servostyring???

Indlæg af KMDTHY »

Hvem gav dig beskeden ? Måske det er kommunikationsfejl.....

Lige før jeg hellere selv vil æde de 40.000 end have VW til at skrue i min bil.... :?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

KMDTHY skrev:Hvem gav dig beskeden ? Måske det er kommunikationsfejl.....

Lige før jeg hellere selv vil æde de 40.000 end have VW til at skrue i min bil.... :?
Det var en af "skranke paverne" jeg snakkede med, men mekanikeren har krydset af, at servostyringen er utæt og mangler væske :?: forhåbentlig er det bare en standard replik at de har påfyldt servo væske u.b. for at man skal føle, at man har fået lidt ekstra for pengene.. Det virkede så lige modsat i dette tilfælde... Gad vide om olien og oliefiltret overhovedet er blevet skiftet... jeg begynder at tvivle... men jeg er da spændt på hvad de siger imorgen... I skal nok høre om udfaldet ;) Håber på en kommunikation brist, men frygter at det er en lærling der har været igang :cry: Gad vide om man kan nå at stoppe visakort betalingen i banken...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Servostyring???

Indlæg af KMDTHY »

Mon ikke det er en standard formular de har, så fordi han har brugt noget hydraulik væske, så skulle det fremgå et sted, så det servo olie rubrikken der blev krydset af....... Men ja, bliver spændene at høre hvad de egentlig HAR lavet.... :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Servostyring???

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:Mon ikke det er en standard formular de har, så fordi han har brugt noget hydraulik væske, så skulle det fremgå et sted, så det servo olie rubrikken der blev krydset af....... Men ja, bliver spændene at høre hvad de egentlig HAR lavet.... :)
i så fald retfærdiggør det vel ikke at man bilder kunden ind at kundens bil er pis defekt og det vælter ud af den med servoolie
OG Da SLET ik hvis kvajet har efterfyldt hyd.olie på et tryksat system!!!
Lupus
Indlæg: 47
Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:44

Re: Servostyring???

Indlæg af Lupus »

Hej alle. Tusind tak for jeres hjælp. Jeg har nu snakket med Tang Biler i Holstebro. Jeg sagde til dem at jeg jo nok skulle have lavet det som de havde givet tilbud på, men godt ville vente lidt, så jeg ville godt lige være sikker på at de nu også havde hældt servovæske på min servostyring, så jeg kunne køre med det lidt endnu... Og svaret var: ja, det har vi hældt på, så det skal du slet ikke være bange for, du kan sagtens køre lidt endnu. Da jeg så siger at nu var det da først jeg blev bange og undrende og eftersom der jo slet ikke ER servostyring på min bil, ville jeg meget gerne vide hvor han havde hældt servovæske på henne, det vidste de så ikke, men de havde jo hældt på fordi den manglede :?: men jeg måtte jo så igen pointere at den ikke kunne mangle servovæske, da det ikke skal være på en Lupo... Der blev MEGEt stille i den anden ende... og det endte med at de måtte ud og snakke med mekanikeren og ringe tilbage, det har de så gjort og svaret var selvfølgelig at nu var det jo slet ikke servovæske de havde hældt på, men hydraulikolie, jeg ville gerne have svar på hvad det var for en slags olie, men fik bare at vide at det var det de brugte til alle Lupoer, jeg spurgte om de godt kunne det, når bilen ikke havde været slukket i mere end 1 time, og systemet jo så stadig måtte være tryksat, men det kunne man sagtens var svaret. Jeg har optaget vores samtale hvor de siger at de har hældt servovæske på min bil og bliver der problemer her efterfølgende, bliver den kørt på et værksted der ved hvad de har med at gøre, og det bliver på Tang Bilers regning...Faktisk sagde de også til mig at de jo var nødt til at undersøge hvorfor den er utæt ... eller om der overhovedet ER noget galt, så de stoler jo ikke engang selv på at der nu også er noget galt. Men p.t. er jeg jo nødt til at tro og håbe på at det ER hydraulikolie de har hældt på, men endnu engang tusind tak for jeres hjælp, uden jer var det ikke lykkedes mig at gennemskue deres svindel-numre og én ting er sikkert min bil bliver ikke kørt til Tang biler igen...
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Servostyring???

Indlæg af ph. »

med mindre de vil lade den mekaniker der har påfyldt en væske på en endnu ukendt beholder, blive udsat for en russisk løgnedetektortest for at få fuldstændigt klarlagt Hvilken olie Han har hældt på hvilken beholder.
så ville jeg ASAP få skiftet hyd.olie efter samme procedure som beskrevet i et tidligere indlæg i denne tråd

umiddelbart lyder det ikke som om den nogensinde har fået skiftet gearkasseolie???
i så fald ville jeg få det gjort samtidig ...Husk der skal "for meget på" i forhold til Vw's oplysninger ...Mener de kloge inden for 3L-verdenen siger 3,1.L
Senest rettet af ph. tors 3. feb 2011 18:24, rettet i alt 1 gang.
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Servostyring???

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

@Lupus:
Jeg vil bede dig om at få mekanikeren/skrankepaven til i telefonen at sige de enten har hældt G002000 eller G004000M2 på hydrauliksystemet. At sige at 'det er det olie de plejer at bruge til en Lupo 3L' er et aldeles uacceptabelt svar!

Og for at jævne lidt ud:
Der er ingen garanti for at de hydrauliske komponenter går i stykker hvis der hældes andet hydraulikolie på en de to herover nævnte. Der er nok ingen, overhovedet der har erfaring med ukorrekt olie på hydrauliksystemet.
Tankeeksperimentet kan være at forkert olie måske nedbryder hydrauliksystemets gummi-komponenter over 10 år, og så er alle jo nok ligeglade :?

- Men hvis nu en forkert hydraulikolie nedbryder dele af hydrauliksystemet indenfor f.eks. et ½ år, står du med en rigtig skidt sag med at bevise årsagen er grundet i forkert olie. Og så er det adskillige turneringsscener ud af DIN lomme :cry:

Mit forslag er stadig at få tappet alt olie af, gennemskyllet og få frisk olie på. Min erfaring er, at uanset VAG mener hydraulikolien er en livstidsolie, samles der fremmedepartikler i olien - olien bliver slidt.

- Tang-biler skal nok ikke udføre denne opgave. De ved vist ikke hvordan en Lupo 3L serviceres korrekt :(





/Claus

(motivet på en 1000kr.-seddel er en turneringsscene)
Besvar