Svejse skiftegaffel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
lotus
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 11:07
Geografisk sted: vestsjælland

Svejse skiftegaffel

Indlæg af lotus »

Jeg påtænker en gearkasserep. mede nye lejer m.m., og overvejer at få svejst skiftegaffelen og.

Er der nogen der har erfaring med dette (om det så holder bedre), og er der nogen der kan tilbyde at foretage selve svejsningen.

Vh Jesper
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Svejse skiftegaffel

Indlæg af 383CI »

Hvis du vil igang med gearkassen har du jo 3 muligheder omkring skiftegaflen.

Lade den sidde der er, så er det samme konstruktion og samme metaltræthed som alle andre gearkasser og der er en stor chance for den knækker.

Du kan også skifte den ud med en ny. Den koster vist omkring 700 penge og er jo så ny, med en nys styrke (eller mangel på samme) så er chancerne for den knækker vel omkring det samme som da gearkassen var ny engang.

Eller du kan svejse den der sidder I. Fra fabrikken er den kun svejset på den ene side så hvis den bliver svejst på den anden må den formodes stærkere end før og stærkere end en ny.

Jeg køre med en der er svejst, det holder, men hvor længe er der jo ikke noget at vide noget om. Men formodentligt længere end en tilsvarende, ny som brugt uden svejsning ville have holdt.

Så du må gøre egne erfaringer og gøre op med dig selv hvad der er smartest. Der er mange der køre med svejsede og jeg har ikke hørt om de skulle knække, men de har nok, trods alt, ikke kørt +300k km. med svejsning endnu.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HolgerA
Indlæg: 111
Tilmeldt: lør 29. mar 2014 21:12
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Svejse skiftegaffel

Indlæg af HolgerA »

Er der nogen der har prøvet at svejse den efter den er knækket? ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Svejse skiftegaffel

Indlæg af Kim B Olesen »

Efter en klog mands ord skal den tig svejses, selvfølgelig godt varm og uden at lave en kære ved svejsningen ;) jeg har heller ikke hørt om en svejset skiftegaffel der knækket endnu !

383ci - dem der er svejset har jo allerede levet måske 2-300000 km inden ekstra svejsning, så de har jo holdt mindst lige så længe som gennemsnittet af skiftegafler :?

Jeg ville ikke satse på at svejse en som allerede var knækket :? Det ville jeg ikke turde ;)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Svejse skiftegaffel

Indlæg af doktorfrank »

Jeg tør godt - men kun på en kasse til en af mine egne biler, hvor erstatningskravet i givet fald bare er noget, jeg må afgøre med mig selv :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
claus642
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 16:25
Geografisk sted: hrlsingør

Re: Svejse skiftegaffel

Indlæg af claus642 »

Hej
Har nu brugt den fine opskrift på udskiftning af skiftegaffel.
Det lykkedes mig dog ikke at kunne tage gaflen ud før begge aksler var løse(den ene der skal bankes ud og bankes i)
Jeg har dog bare tigsvejst den knækkede gaffel op og monteret den igen.
Har nu kørt 3000 så håber den gode trend fortsætter.
I hører nærmere hvis den knækker igen.
Tak for et godt forum.
Vedhæftede filer
WP_20170613_15_29_01_Pro 1 1.jpg
WP_20170613_15_29_01_Pro 1 1.jpg (387.5 KiB) Vist 3131 gange
Besvar