Motor kan kun starte i "N"

Alt vedrørende teknikken på 3L
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

Hvori ligger problemet, tror I, når motoren kun kan starte (tørne) med gearvælgeren i "Neutral"? Normalt kan den vel starte i "Stop"?

Der er ingen fejl at læse ud med VCDS...

Mvh.
JPC
Senest rettet af JPC søn 6. dec 2015 16:52, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Rasbi »

Prøv at Google dette:

"Starter ikke i stop site:lupo3lklub.dk"

Husk kaffe, der er meget ;-)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

Tak for hint. Ja, jeg er ikke den første med dette problem...

Koblingsaktuatoren er ny og ligeledes grundjusteringen. Og problemet var tilstede før montering af ny aktuator. Så jeg prøver med en ny bremsekontakt...

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis koblingsaktuatoren er ny - er det føringsrør/udrykkerleje/kobling den er gal med desværre :( eller din svejsning der er revnet, under alle omstændigheder skal gearkassen af ;)
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

Kim B Olesen skrev:Hvis koblingsaktuatoren er ny - er det føringsrør/udrykkerleje/kobling den er gal med desværre :( eller din svejsning der er revnet, under alle omstændigheder skal gearkassen af ;)
Den gider jeg sgu' ikke at pille ned bare for det lille problem. Ingen sag at flytte gearvælger til Neutral før start.

Så du mener, at det er spild af tid at skifte bremselyskontakt?

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Janning1 »

Jeg er i samme båd som dig. Har fået skiftet koblingsaktuatoren, hvilket ikke hjalp. Jeg skal have skiftet kobling, udrykkerleje og føringsrør på lørdag. Derefter kan jeg fortælle dig om det hjælper :D
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Janning1 »

Kim B Olesen skrev:Hvis koblingsaktuatoren er ny - er det føringsrør/udrykkerleje/kobling den er gal med desværre :( eller din svejsning der er revnet, under alle omstændigheder skal gearkassen af ;)
Hvad er det for en svejsning?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Janning1 »

Jeg har desuden også skitet bremselyskontakten. Der var dog ingen symptomer på at det skulle være den, medmindre den "grønne fod" ikke lyser i dit display når du slipper bremsen.. Hvis dette er tilfældet har jeg en liggende som du kan prøve med :)
Lupo 3l, 380.000km, 2001
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

Janning1 skrev:Jeg er i samme båd som dig. Har fået skiftet koblingsaktuatoren, hvilket ikke hjalp. Jeg skal have skiftet kobling, udrykkerleje og føringsrør på lørdag. Derefter kan jeg fortælle dig om det hjælper :D
Det lyder godt!

Men du har vel desuden et andet problem med din kobling, siden du skifter?
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

Janning1 skrev:Jeg har desuden også skitet bremselyskontakten. Der var dog ingen symptomer på at det skulle være den, medmindre den "grønne fod" ikke lyser i dit display når du slipper bremsen.. Hvis dette er tilfældet har jeg en liggende som du kan prøve med :)
Pænt af dig at tilbyde lån af kontakt.

Min "grønne fod" er en "rød fod" ved siden af gearvælgeren (Audi A2). Og ja, den aktiveres fint, når bremsen slippes. Og bremselyset har også virket hele tiden. Så vi kan konkludere, at bremselyskontakten er frikendt?!
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Janning1 »

JPC skrev:
Janning1 skrev:Jeg har desuden også skitet bremselyskontakten. Der var dog ingen symptomer på at det skulle være den, medmindre den "grønne fod" ikke lyser i dit display når du slipper bremsen.. Hvis dette er tilfældet har jeg en liggende som du kan prøve med :)
Pænt af dig at tilbyde lån af kontakt.

Min "grønne fod" er en "rød fod" ved siden af gearvælgeren (Audi A2). Og ja, den aktiveres fint, når bremsen slippes. Og bremselyset har også virket hele tiden. Så vi kan konkludere, at bremselyskontakten er frikendt?!
Ja mere eller mindre, du må gerne låne den jeg har, og se om det gør en forskel?
JPC skrev:
Janning1 skrev:Jeg er i samme båd som dig. Har fået skiftet koblingsaktuatoren, hvilket ikke hjalp. Jeg skal have skiftet kobling, udrykkerleje og føringsrør på lørdag. Derefter kan jeg fortælle dig om det hjælper :D
Det lyder godt!

Men du har vel desuden et andet problem med din kobling, siden du skifter?
Ja min driller lidt i gearene især 1-2, og så fedter den i 1 gear :)
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af alexey6260 »

hej,har skrevet før på anden tråd om samme "problemet".Hvorfor leder vi efter løsning af så lille problemmer.Kan ikke starte i stop-er det svært at skifte til neutral og starte bilen?En af min a2 jeg ejer i 2,5 år starter kun fra N(i de 2,5år ca 100tkm).Slidt kobling kan ikke holde så langt,aktuator....så frem den koble ud og til vil jeg ikke skifte,slidt gliderrør(føringsrør) kan føles i drift.Så frem bilen køre som den skal,jeg vil ikke skifte noget da det kan ikke betales.Men det er kun min mening. ;)
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

alexey6260 skrev:hej,har skrevet før på anden tråd om samme "problemet".Hvorfor leder vi efter løsning af så lille problemmer.Kan ikke starte i stop-er det svært at skifte til neutral og starte bilen?En af min a2 jeg ejer i 2,5 år starter kun fra N(i de 2,5år ca 100tkm).Slidt kobling kan ikke holde så langt,aktuator....så frem den koble ud og til vil jeg ikke skifte,slidt gliderrør(føringsrør) kan føles i drift.Så frem bilen køre som den skal,jeg vil ikke skifte noget da det kan ikke betales.Men det er kun min mening. ;)
Jeg er principielt enig med dig, og jeg reparerer heller ikke fejler noget, der fungerer fint. Men på den anden side foretrækker jeg en fejlfri bil, og hvis jeg skal leve med en "fejl", vil jeg gerne kende årsagen. Rettidig omhu. :)

Aktuatoren skiftede jeg, fordi den lækkede olie.

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Kim B Olesen »

JPC skrev: Så du mener, at det er spild af tid at skifte bremselyskontakt?

Mvh.
JPC
Ja - tror ikke på det er det, det ville give andre symptomer ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Qaxius »

Hvis du har udlæst fejl med VCDS og stadig har adgang til en VCDS, så skal du ind på Automatic og skrive 025 og trykke Go! eller Kør!
Så får du tallene for koblingens slidtage.

ps. det er dit føringsrør eller udrykkerleje, som den er gal med.
Hvis dine koblingsværdier er helt skæve, så kan din gearkasse ende med at tage skade, når motoren til sidst ikke kan kompensere for de skæve tal.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Janning1 »

Du kan få udlæst dine værdier hos mig, hvis du ikke selv har et kabel
Lupo 3l, 380.000km, 2001
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

Janning1 skrev:Du kan få udlæst dine værdier hos mig, hvis du ikke selv har et kabel
Tak, jeg har kabel!
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

Qaxius skrev:Hvis du har udlæst fejl med VCDS og stadig har adgang til en VCDS, så skal du ind på Automatic og skrive 025 og trykke Go! eller Kør!
Så får du tallene for koblingens slidtage.

ps. det er dit føringsrør eller udrykkerleje, som den er gal med.
Hvis dine koblingsværdier er helt skæve, så kan din gearkasse ende med at tage skade, når motoren til sidst ikke kan kompensere for de skæve tal.
Jeg har netop målt understående værdier. Hvad siger det om koblingens slitage?

Måleblok 25:
Krybepunkt 69,1%
Slæbepunkt 82,8%

Måleblok 14:
Koblingsstrækn.føler (G162) ca. 4,0V

Mvh.
JPC
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af Qaxius »

De 4volt er for høje, så vidt jeg husker, så mon ikke en udluftning af systemet, en rens af systemet eller en grundjustering ville være tiltrængt?

At den kun kan starte i N plejer at være fordi at Slæbepunkt er over 85%.
Men ikke i dit tilfælde.
I dit tilfælde, der må være noget andet, som har gjort din motorstyring "bange" for at starte bilen i Stop.

Måske det kan være dit hydrauliktryk, som er forl avt eller at det er ustabilt.

Når din kobling ikke er over 85% så er jeg nærmest på bar bund.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
JPC
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 08:19
Geografisk sted: Østjylland

Re: Motor kan kun starte i "N"

Indlæg af JPC »

3liter-konceptet er uransageligt... Jeg har lige været ude at trille en tur. Nu kan den pludselig godt starte i "Stop" for første gang i flere år... Mærkeligt. Jeg har intet foretaget på bilen udover at udlæse værdierne for koblingen. Virkelig mærkeligt... :shock:

Jeg vil dog alligevel prøve med en frisk grundjustering senere i aften. :)
Audi A2 TDI 3L, 360.000 km
Har VCDS
Besvar