kobling er trukket hele tiden

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

Hej herinde :)
Min lupo er lidt skær for tiden
Kom kørende på motorvejen og kan mærke den hakker lidt ligesom en udsætter og da jeg så kommer af motorvejen og skal holde stille i et kryds går den ud .. lidt som om den ik koblet ud .. Men får efter lidt tid liv i den igen og den køre fint til dagen efter hvor den gik ud igen men denne gang da jeg satte den i bakgear og det ga et kloak fra gearkassen så troede den var røget ... ved at rykke lidt i koblings kablet kan den starte igen men nu kan jeg ik få liv i den igen. .. koblingen er nu trukket hele tiden .. har tømt systemet for hydraulikolie og koblingsaktuatoren køre fint frem og tilbage .. har på fyldt olie igen og luftet ud og den trækker bare koblingen og vil intet .. der sker heller ik noget når jeg flytter på gearvælgeren. .. har haft vcds på men der er ingen fejl registreret.. .. er der nogen der har oplevet lignende. .. kan heller ik køre nogen former for grundjustering. . Der står bare wait. . Og efter 20 min gad jeg sgu ik vente mere :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Kim B Olesen »

Velkommen til :)

Hvor gammel er din trykkugle?
Hvad hedder koblingsværdien i måleblok 02 i motor ?
Kontroller lige svejsningen på den arm der går ned i gearkassen ;)
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

Den skriver 3.34 volt i blok 2 så vidt jeg husker ... kender ik alder på trykkugle... svejsningen ser fin ud .. gearkassen og kobling er skiftet hos vw for 2 1/2 år siden ... og tak for hurtig respons
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Vyffe »

Alder står på trykkuglen.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Kim B Olesen »

3.34 volt er skidt - den skal enten stå på 3,8-4 v eller omkring 1.85 :)
Svejsningen skal kigges rigtigt godt efter, evt samtidig med at du vrikker i armen ;)
Det kan være svejsningen, koblingsaktuator, føringsrør/udrykkerleje, kobling der er noget med :) hvor mange km har den kørt på de 2 1/2 år ?
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

Jamen hvis den svejsning er knækket så kan det vel ikke
være skyld i at den ik vil slippe koblingen :?: .. Men kan tryk kuglen så ikke være skyld i det ... jeg er ude i det er en ventil i hydraulik pumpen der gør det ... skal ud og rode lidt med den imorgen så må vi se hvad jeg kan finde ud af ..
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu er det en Lupo du makker med og ikke en alm bil ;) så alt logik kan du godt smide væk og lytte lidt herinde :lol:
Hvis den har fået et forkert signal kan den gå fuldstændig i baglås, og kan måske kun komme til sig selv med en grundjustering ;)
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

Har nu tjekket svejsningen og den er tip top. . Trykkugle er også ok .. der var ihvertfald stadig tryk på systemet efter den har stille i 2 døgn ... Men nu ændre koblings værdien sig ikke mere .. er på 1.8v både med kobling trukket og og sluppet ... kan dog kun få den til at slippe hvis jeg gør systemet trykløs og løsner udluftnings skruen på koblingsaktuatoren. ..... så status er .. den trækker koblingen så snart der kommer tænding på og ikonerne ved gearvælgeren blinker og der er ingen respons fra gangsteller når jeg flytter gearvælgeren og den grønne fod kommer ik frem i instrumentering .. og vil heller ik køre en grundjustering ..
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af sussi »

Lupoer er somme tider "mærkelige".
Et langskud, pil kablerne af batteriet, og hold dem sammen 30 sekunder, monter dem igen.
Se dette indlæg
http://lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?t=3039
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Atjuh 3L »

Skift Koblingsaktuatoren, eller lån en anden at prøve med.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Qaxius »

Gør disse 2 ting først.
Klik ind på automatik og fortæl os hvad måleblok 025 siger, i alle 4 felter.
Evt med screenshot.

Skriv 002 og tryk på SCOPE og ret tallet indr i SCOPE.
Fjern stikket tol hydraulikpumpen, fjern koblingens slange under pumpestationen.
Træk og skub i koblingskablet imend at du holder øje i SCOPE.
Er der ujævnheder på den grafiske kurve, så er din aktuator død.
Ellers så er den fin.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

har skiftet koblingscylinder men dog til en gammelmodel (slangen er lidt korter) var ik klar over der var 2 modeller men det har jeg lært nu :D .
og nu er kan jeg indstille koblings værdi til 1,85volt , plus gearskiftet virker igen , kan kun starte i N og den grønnefod viser heller ikke sit ansigt .
men når koblingen så er aktiveret stiger den kun til 2,7volt :( ... er det af med gearkassen og nyt koblingssæt eller kan det ha noget at gøre med koblingscylinderen er fra en gammel model.. har prøvet den manuelt og så kan jeg få den op på 4 volt (glemte og tjekke med scope ) ... den gamle koblingscylinder viste 3,3volt med kobling trukket ..
måle værdier i blok 25 er som følgende 99,6% 99,6% 0,0 230
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

kobling og gearkasse har forresten kørt 70000km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan bare banke splitten ud nede på aktuatoren og bytte slangen der, det er nemmere ;)
Den grønne fod kommer ikke før du har gennemført en grundjustering ;)
Ja - det kunne godt lyde til kassen var på vej af :(
har du udluftet koblingscylinder ?
Du er helt sikker på den sidder rigtigt ? Den kan godt sidde på kanten af hullet, men det burde vist ikke have noget at sige i forhold til de to værdier :?
Du behøver ikke skifte koblingen hvis den ikke har kørt mere, hvis den vel og mærke ikke har filet helt vildt, eller der er sket andet med den når du kommer til at kigge på den ! Det er sikkert føringsrør eller udrykkerleje der er smadret, enten pga for lidt/forkert smørelse eller uoriginalt føringsrør :? :(
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

Ja den sidder spot on i hullet .... jeg udluftet den når koblingen er aktiveret ved at løsne udluftnings skruen ... selve koblingen har ik vist tegn på at være slidt så den får lov at køre lidt mere .. Men hvad med trykplade kan den os være skyld i alt det bøvl .... og kan er de forkerte koblings værdier skyld i jeg ik kan lave en grundjustering. .... og tusind tak til alle jer der gider bruge tid på at hjælpe ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej - jeg tror ikke det er selve koblingen, tror bare det er føringsrør/udrykkerleje der har lidt overlast :( men det er nu ikke så galt at skille ad :)
Ja - det er sikkert derfor den ikke vil være med til en grundjustering :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Qaxius »

Dine koblingsværdier på 99% de er faktisk helt normale.
De tal kommer, når der bliver ændret ved kobling osv.
Så sletter motorstyringen de tal, som den kendte og skriver 99% som værene ukendte koblingstal.

Når du har gennemført en grundjustering, så vil tallene også stå på 99%.
De 5 første gearskift, dem bruger den på at rette disse tal ind.
Også kaldet "learning".
Den "lærer" altså koblingen at kende.

Du bør demontere koblingskablet og slangen til aktuatoren og lave den scope test, som jeg snakker om.
Det er spild af tid at rode med en aktuator, som er slidt på potmeteret.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

Laver den scop test i aften og ellers ryger kassen af weekenden ..
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu du haft haft to forskellige aktuatorer på tror jeg ikke der kommer de store overraskelser ved det ;) ved du 100% sikkert at nr 2 aktuator virker ?
runebach
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 27. feb 2015 07:57
Geografisk sted: brønderslev

Re: kobling er trukket hele tiden

Indlæg af runebach »

med den gamle aktuator ville bilen intet .. det eneste den gjorde var at trække koblingen så snart der kom tænding på og ville ikke slippe før end jeg manuelt tog trykket fra den ..
og med den ny brugte kunne den starte (dog kun i N) og skifte med gearet ... og slipper og trækker koblingen som den skal .... kan dog kun til 2,7volt i måleblok 002... den gamle sagde den 3,3 .... og kan ikke køre en grundjustering.. men tager en scope test i morgen for at se om der skulle være noget galt med den ny.
men nej 100% sikker på den virker som den skal er jeg ikke ...
Besvar