Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
dennishest
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 7. feb 2011 18:53
Geografisk sted: århus

Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af dennishest »

Så er den gal med den lille grønne yndlingslupo. Det skidt.
Jeg har en mistanke om at enten EGR ventil eller LMM ikke fungerer helt efter hensigten, den går i limp mode(oftere og oftere).
- men før jeg bestiller stumper (hvor pokker er det i øvrigt billigst/bedst, I wonder?) og begynder at udskifte dele, som et andet VW værksted ;-) ville det være fedt at have en bedre ide om det ER der fejlen ligger.

Jeg har trawlet FAQ og en ordentlig røvfuld andre indlæg igennem - så jeg er næsten overbevist om at fejlen er der.

Derudover er lupoen lige kommet igennem en renovering af gearkasse, og skift af tandrem og lidt andre småreperationer, så det ville være lækkert for min sjælefred at have en udskrift af fejl.

Derfor; er der en venlig sjæl der vil give mig et par minutter til en fejludlæsning? Jeg er villig til at betale både kaffe og leje af kabel, så længe det varer. :-) og sføli gerne i nærheden af Århus - meeen jeg ar vant til at pendle, så "i nærheden" er relativt...

MVH Dennis
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af 383CI »

Definer hvad der sker når du siger den går i limp mode?

Hvis ikke den trækker og kan igen efter at være stoppet og startet igen kan det være N75 men det er langskud uden en ordentlig defination af hvad/det der sker.

Er der ikke andre kommer jeg i gennem Århus lørdag eftermiddag og kan tage kabel med.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af KMDTHY »

dennishest skrev:
Derfor; er der en venlig sjæl der vil give mig et par minutter til en fejludlæsning? Jeg er villig til at betale både kaffe og leje af kabel, så længe det varer. :-) og sføli gerne i nærheden af Århus - meeen jeg ar vant til at pendle, så "i nærheden" er relativt...

MVH Dennis
Find en med VCDS nær dig.

Brug følgende link: http://goo.gl/maps/G9uX
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
dennishest
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 7. feb 2011 18:53
Geografisk sted: århus

Re: Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af dennishest »

Definer hvad der sker når du siger den går i limp mode?
Indtil nu har det været som du skitserer. Mister trækkraft, relativt pludseligt, gerne ved lave omdrejninger, konstant fart. Slukkes bilen et øjeblik er den glad og fro igen - og kører lystigt videre. Og det er sføli en *gys* periodisk fejl.

Men nu kommer finten - idag da jeg kørte i skole oplevede jeg noget nyt :-/ udover at være helt doven i optrækket (konstant - forsvinder ikke ved tænd/sluk finten), er der nu kommet en fin hyletone op gennem 1-2-3 gear (som en turbofløjte-lyd) OG den hakker gennem de samme gear. Den kører på "kængurubenzin" i de gear. Det føles, og lyder, som om den ikke helt kan finde i gear/koblingen har sit eget liv. Far er ikke glad.

Jeg har aldrig prøvet hvordan det føles hvis grundjusteringen ryger, men jeg forestiller mig det er sådan. Gad vide om det er kommet efter den nylige renovation af gearkassen.

Anyways - jeg tror det bliver en opringning til mekkeren og høre om han har hul i kalenderen i morgen til en akut tid.
Er der ikke andre kommer jeg i gennem Århus lørdag eftermiddag og kan tage kabel med.
Har jeg ikke fået tid hos mekkeren i morgen, vil jeg gerne tage imod dit tilbud. Skriver en PB inden middag fredag jvis det bliver aktuelt. Og tak for kommentaren. :-)

Find en med VCDS nær dig.

Brug følgende link: http://goo.gl/maps/G9uX
Det er sgu smart - den ryger lige i mappen med bogmærker. Tak! ;-)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af 383CI »

Få den nu endelige til den der ved noget om 3L, og det er ikke enhver mekker der gør det, ej heller onklens fætter der skruede på en Golf 2 i perlesten for 17 år siden.

At den hopper kan være for lidt olie på hydraulikken, men Mercare eller VW ville garenteret skifte både gearkassen og koblingen.

Der er så mange firnurligheder ved de biler "man" skal kende, det er ikke raket videnskab, men kender mekkeren dem ikke risikere du at de skifter hele bilen indne de fylder olie på eller skifter klokken.

Jeg smider kablet i bilen allerede nu.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af doktorfrank »

Det med hyletonen minder mig om et tilsvarende forløb med vores Lupo. Det er beskrevet et eller andet sted herinde. Det var den nedre slangetilslutning på intercooleren: Spændebånd rustet over, begyndende utæthed med en sær lyd, og vupti … endelig ingen trækkraft, fordi slangen hoppede helt af. 1 stk spændebånd til en femmer og den var kørende. :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
dennishest
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 7. feb 2011 18:53
Geografisk sted: århus

Re: Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af dennishest »

Tak for hjælp og hygge i lørdags til 383CI (og fjernsupporten, som jeg ikk kan huske hvad hedder) - jeg skylder lige en opdatering :)
Efter en 1½ times tid i regn og rusk (og et batteri der blev træt pga tændt varme i bagruden :roll: :) ) fandt vi frem til hvad der *måske* er fejlen. Trætte ledninger til indsprøjtningen - altså dyserne.

Men det kunne jeg ikke fikse selv, så jeg måtte et smut til Horsens. Efter en kort snak i tlf'en med mekaniknakkeren, mente han også det var der fejlen lå, ud fra mine oplevelser - og det vi fandt frem til i mørket i lørdags.

Ned og aflevere nøgler og bil, og så PC'en under armen mod biblioteket så jeg ku' bruge tiden på lidt lektier. ½ time efter ringede tlf'en, dommen lød på *drumroll* : et ødelagt spændebånd på den nedre slangetilslutning på intercooleren (doktorfrank; du vandt en Congobajer - hvis du kommer forbi århus, så giv et praj ;) ), så slangen sad og hoppede lidt rundt. Nyt spændebånd --> ny bil. Næsten

Og det selvom jeg, indtil flere gange, har stået på hovedet i motorrummet og pillet ved alt jeg ku få fat i af slanger, tilslutninger og spændebånd.
Jaja, så lærte jeg da det - og en helt masse ved at pille rode rage sammen med 383CI (altså pille rode rage på bilen :mrgreen: )...

Tak for hjælpen :D :D
Mvh Dennis
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hjælp til fejludlæsning/fejlfinding (århus'ish)

Indlæg af 383CI »

dennishest skrev:

½ time efter ringede tlf'en, dommen lød på *drumroll* : et ødelagt spændebånd på den nedre slangetilslutning på intercooleren (doktorfrank; du vandt en Congobajer - hvis du kommer forbi århus, så giv et praj ;) ), så slangen sad og hoppede lidt rundt. Nyt spændebånd --> ny bil. Næsten


Tak for hjælpen :D :D
Mvh Dennis
Har det fjernet HopHop på bilen?

I tilfældet JA er det sgu da skide godt, men lyder sgu utroligt.

Men det kan/må være fordi hullet/lækken, så har været "periodisk" så den har lækket under givne forudsætninger, men igen, det lyder dæleme spøjst.

Som jeg sagde i regnen, HopHop var ikke helt som jeg ville forvente af en knækket ledning på MAP sensoren og det var det jo så heller ikke.
Armen på turboen bevægede sig jo også som den skulle, men den har jo så tabt tryk gennem den samling hvor spændebåndet var træls.

Men da godt bilen er rullende ordentligt igen og nu har jeg/vi/LupoSiden så også lært det.

Elefanttastisk.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar