Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Alt vedrørende teknikken på 3L
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Hejsa :D
Nu er den gal med lupoen igen. Har naturligvis kigget forummet igennem for gode råd som det første, desværre uden at finde en løsning.
Lupoen har i en længere periode haft en periodisk fejl hvor den efter at motoren har været i gang ikke ville starte igen (f.eks. med ECO slået til eller ved tankning). Hidtil har det været nok at lade den stå et par minutter, men i forgårs efter tankning var den ikke til at hugge eller stikke i. Starteren drejede motoren, men der kom intet liv i. Prøvede som jeg plejer at slukke, lade stå et par minutter og tænde igen, men uden held. Da jeg ville sætte den i N for at trille den hen på en parkeringsplads, lagde jeg mærke til at den grønne bremse/ fod ikke ville forsvinde de første par gange og dermed ikke lade mig flytte gearstangen. Det virkede først efter et par gange. Desuden kom glødetrådssymbolet heller ikke frem. Jeg lod bilen stå og måtte fortsætte til fods. Dagen efter kom jeg tilbage og bilen startede uden problemer.
Jeg har tjekket relæ 109 og lodningerne er helt i orden.
Fejludlælsning giver fejl i motrorkommunikation og ladetryk (tror sidstnævnte skyldes førstnævnte). Desuden er der gearkassefejl.
Kunne der være en beskadiget ledning mellem ECU'en og et forbundet komponent et sted?
Ellers nogle gode bud?

Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 045 906 019 Q
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 0920
Coding: 00002
Shop #: WSC 01233
1 Fault Found:
17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
Readiness: N/A
Address 02 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 927 735 C
Component: DS085 Getriebe 1070
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Address 17 -------------------------------------------------------
Controller: 6E0 920 800 D
Component: KOMBIINSTRUMENT BOO V06
Coding: 00134
Shop #: WSC 00045
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ikke at det skal virke fornærmende, men jeg tror du har overset en eller flere revnede lodninger på relæ 109... ;)
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Hej
Det er der skam ikke noget fornærmende i :D , men medmindre revnerne skal findes med lup, er jeg sikker på at lodningerne er ok. Har sammenlignet med billeder fra brugere med samme problem og mit relæ så helt fint ud.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af sussi »

De skal findes med lup :geek:
Hvorfor ikke bare tage en fin loddekolbe og efterlodde dem alle, så er du 100 på at det ikke er der fejlen ligger.

Vi har også rigtig mange gange hørt "mine ledninger ser fine ud" og "mine sikringer ser fine ud" o.s.v. og alligevel er det her fejlen ligger.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Har loddet alle relæets forbindelserne efter. Desværre er fejlene der stadig. Det havde ellers været en dejlig nem løsning. :)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Sådan bare af akedemisk interesse, kan du så ikke prøve at uploade et billede af dine efterlodninger? Billedet skal være close-up/makro. Et ikke-sløret billede er at foretrække :D

Har du prøvet med et andet relæ? Stort set enhver VAG fra årtusind-skiftet er udstyret med et relæ 109.


/(
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Har desværre ikke held med at få uploaded et billede, men relæet klikker når der sættes strøm til 85 og 30. Vil I stadig anbefale at prøve med et nyr relæ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af sussi »

Set med mine øjne, er det noget "skrald" tinnet skal løbe ordentligt sammen, så det er en ommer.
Eller prøv med et andet relæ.

Image1.jpg
Image1.jpg (158.3 KiB) Vist 8982 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg har sat nogle pile ved de lodninger du nok bør omlodde....

Den største firkantede lodning i midten ser ud til at have nogle voldsomme brændmærker
Image1.jpg
Image1.jpg (229.29 KiB) Vist 8978 gange

Fjern _alt_ gammelt tin med tinsuger eller litze. Varm op - primært på komponentbenene. Tilfør nyt tin. Terminalerne til hovedkontaktpunkterne er kobber og leder varme som bare fa.....

Og god success opnår du nok ikke ved kolbe-effekter under 60W.


God arbejdslyst


/(
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Det prøver jeg da lige en gang :D
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Michael Munk »

Overvej lige hvor meget du gider pøle med det der før du blot køber et nyt relæ.
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-132
Venlig hilsen
Michael Munk
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Hejsa
Jo, det er da rigtigt, men det tager ikke mere end 15 min. og 165 kr. hænger jo ikke ligefrem på træerne. så er nærrig nok til at bakse lidt med det :D
lille opdatering:
Efter omlodningen og nulstilling af fejl er kommunikationsfejlen ikke vendt tilbage. Går ud fra at det var relate, da fejlene kom tilbage after nulstiling for omlodningen.
Ladetryksfejlen er der dog stadig hvilket har medført at turboarmen ikke bevæger sig og demed meget darling trækkraft.
Havde same problem i foråret, hvor turboen var soddet fast og jeg have glemt en vacuummslange. Et par måneder efter kom problemet igen. Turboarmen kunne fint bevæges og jeg fandt ikke fejl på slangerne. Byttede rundt på N75 ventilen og ventilen ved siden af, kørte lidt med det og satte dem tilbage til udgangspunktet, hvorefter det hele virkede igen.
Lidt irriterende at "løse" problemet uden egenglig af finde årsagen til det. Nu er det altså vendt tilbage og jeg er lidt på bar bund.
Er der nogen som har et par gode bud på hvordan jeg bør gribe diagnosticeringen an?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Silas skrev:Er der nogen som har et par gode bud på hvordan jeg bør gribe diagnosticeringen an?

Jeg tager ikke pis på dig når jeg skriver:

Motorvej. ECO fra. Femte gear. Bundgas. Bibeholdt bundgas på +30km. Får du et forbrug der ligger under 10L/100km har du ikke været brutal nok, og så er det en ommer.

Du når en topfart på ca. 178km/t så foretag ovenstående på en strækning og på et tidspunkt hvor lurerne ikke er ude.

Alt er på dit eget ansvar ;)


- og nej bundgas i 3. / 4. gear virker ikke. Der skal maksimal last på motoren. Den skal yde alle 47kW i en længere periode. Turboladeren skal være _rødglødende_


/(
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Det med at varme turboen op er vel for at "brænde" den ren. Problemet er ikke at turboen er soddet til.
Det virker mere som om der er noget i vacuummsystemet, der ikke fungerer. Næste problem er, at jeg ikke kan få den over 110 km/t :( Så tror ikke jeg kommer til at race på motorvejen :D
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Silas skrev:Problemet er ikke at turboen er soddet til.
Det postulat må stå for din egen regning :(

Men når jeg ser de her to fejl:
Silas skrev:17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
er det som oftest ensbetydende med VGT-mekanik der er ved at gro fast.

Den der bundgas-manøvre er godt for ALLE komponenter i/omkring motor:

*Ind/ud-sugningsventiler
*Topstykkeforbrændningskammer
*Indsprøjtningsdyser
*Gløderør
*Turbolader
*Udstødningsmanifold
*EGR
*EGR-køler
*Katalysator
*Udstødningsrør
*Udstødningsdæmpere
*Intercooler
*MAP/MAF sensorer
*Afdampe vand fra olie i motor og gearkasse


Put selv flere komponenter på listen...


/(
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Er skam også tilhænger af at give den en frisk tur jævnligt, men træg vgt mekanik er ikke problemet i dette fælde.
Jeg har tesetet vacuummslanger for utætheder og der er ikke umiddelbart noget at komme efter. N75 ventilen fungerer også som den skal. (korrekt spænding i ledning og modstand i selve ventilen).
Når jeg piller slangen af til vacuummdåsen ved turboen, er der faktisk en smule undertryk i, men slet ikke nok til at bevæge turboarmen. Kunne godt lugte lidt af utæt system, men hvis jeg derimod sætter fingeren for den slange, der ligger løst i motorrummet (den som følger slangen til vacuummdåsen), giver turboarmen fuldt bevægudslag. Tænker derfor at systemet nok kan holde tæt, men kan bare ikke greje hvad problemet er.
Nogen ideer?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Atjuh 3L »

Slangen som ligger løst i motorrummet?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af sussi »

Atjuh 3L skrev:Slangen som ligger løst i motorrummet? Mvh, Atjuh 3L.
Ja det lyder spooky :mrgreen:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis ikke du skulle have fanget den skal der ikke ligge en slange løst ;) så der er din fejl :) der skal sidde en på turbo og en på EGR
Silas
Indlæg: 74
Tilmeldt: man 30. aug 2010 17:16
Geografisk sted: Østfyn

Re: Periodisk kommonikationsfejl- ECU

Indlæg af Silas »

Hehe :D tænkte nok jeg ville få et par kommentarer på den løse slange, men den har ligget løst så længe jeg har haft bilen (6 år). Kan lige prøve at sende et billede, så er det måske en der kan fortælle mig hvor (om) den skal tilsluttes.
Besvar