Køb af Lupo Diesel 2002 model

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Madsls »

Hej Lupo 3 fans.

Jeg overvejer meget at købe en 1,2 TDi 3L 3d fra årgang 2002.

Og det skulle jo gerne være den som køre 33.3 km/l. Men ja jeg skal ikke regne med at jeg kan køre det anslået længde. Men nok mere efter 25 km/l.

Men har nogle spørgsmål som jeg ønsker at høre nærmer omkring.

1. Jeg høre fra mange at Lupo med automatgear har med at sætte sig når man eksempel holder for et lys kryds hvor bilen går i "spare mode" hvor den slukker for motoren, og starter her efter igen når man træder på speederen. Men hvor meget erfaring har i omkring dette? Jeg har snakket med en bil forhandler som har sådan en tilsalg. Og han siger det er de ælder modeller af denne bil type som har denne fejl, men de nyre modeller efter 2001 mener jeg det var han sagde. Nogle som kan stå inde for samme svar.?

2. Der findes forskellige modeller af Lupo'en lige fra Benzin til Diesel. Og forskellige ejerafgift/grønejerafgift. Men den jeg har fundet "1,2 TDi 3L 3d" er denne type den som koster 120 kr halvårligt.? Eller skal jeg finde en anden model?

3. Hvor langt køre en Lupo på en tank i gennemsnittet?

4. Er det muligt at få en Lupo op i højre værdi. Uden at der skal smides en hel masse penge i, ja ved godt det også handler om bunden osv. At den ikke er rustet osv. Men hvis man siger alt er fint, men hvad så hvis man eksempel smider bedre højtaler i. Istedet for de standart nogle som er i. Får alu fælge med mønster på (støbt alu fælge) & med kvalitet dæk eksempel. Og andre ting man måske kan gøre, hvis det kan give en højre værdi.?



Men der er også nogle af mine venner/bekendte som siger at hvis jeg køber en Lupo vil den være dyr at have. Her ment i reservedele. reparationer. osv. Andre som oplever det samme.?

Den jeg har fundet koster 25.000 kr og er ved en bil forhandler. & ikke ved en privat kunde, så der er jo nogle fordele som ligger under købeløven. Men det skal også siges at jeg har aldrig haft bil selv, jeg har altid lånt min fars bil. Og han har nu fået en ny (brugt). Hvor jeg har overtaget hans gamle bil (Peugeot 306, Break, XS 2.0i. Årgang 1998) Og den koster knap 3000 kr halvårligt i vægtafgift. Så denne bil er ekstremt dyr for mig årligt. Selvom jeg er utrolig glad for den, da den er rumlig og opfylder mine ønsker. Men jeg har ikke pengene til den, og vil rigtig gerne have en bil, men først skal pengene være der til en bedre bil og ønsker mig så derfor en Lupo som starts bil. Og derfor jeg vil høre jer om hvor godt mit valg er og hvad i kan give af oplysninger omkring det har jeg efterspurt. :)

Håber at få nogle gode svar tilbage, og kritik omkring det.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Rasbi »

Hej Mads. Velkommen til. Husk at læs den besked du har fået fra admin :)
Madsls skrev:Hej Lupo 3 fans.


1. Jeg høre fra mange at Lupo med automatgear har med at sætte sig når man eksempel holder for et lys kryds hvor bilen går i "spare mode" hvor den slukker for motoren, og starter her efter igen når man træder på speederen. Men hvor meget erfaring har i omkring dette? Jeg har snakket med en bil forhandler som har sådan en tilsalg. Og han siger det er de ælder modeller af denne bil type som har denne fejl, men de nyre modeller efter 2001 mener jeg det var han sagde. Nogle som kan stå inde for samme svar.?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener? I eco vil lupoens motor gå ud når du har holdt stille i 3 sekunder og en række parametre er opfyldt. Hvis der er vrøvl med den kontakt som sidder nede ved pedalen kan man opleve lupoen ikke starter igen når bremsen slippes. Er det det som du tænker på? Den fejl er i hvert fald billig at udbedre hvis den opstår :-)

2. Der findes forskellige modeller af Lupo'en lige fra Benzin til Diesel. Og forskellige ejerafgift/grønejerafgift. Men den jeg har fundet "1,2 TDi 3L 3d" er denne type den som koster 120 kr halvårligt.? Eller skal jeg finde en anden model?

Hvis du køber en 3L'er koster den 620 kr. per halvår. Det dækker de 120 kr. som er den grønne afgift og så 500 oven i pr. halvår fordi lupoen ikke har partikelfilter.

3. Hvor langt køre en Lupo på en tank i gennemsnittet?

Der er plads til 35 liter i tanken. De kører lidt forskelligt på literen alt efter hvordan motoren lige har det og efter hvilken chauffør der sidder i lupoen. Jeg kan godt køre omkring 30 km pr. liter hvis jeg kører pænt. Hvis jeg så ikke kører den helt tom er der jo til ca. 900 km i en tank.

4. Er det muligt at få en Lupo op i højre værdi. Uden at der skal smides en hel masse penge i, ja ved godt det også handler om bunden osv. At den ikke er rustet osv. Men hvis man siger alt er fint, men hvad så hvis man eksempel smider bedre højtaler i. Istedet for de standart nogle som er i. Får alu fælge med mønster på (støbt alu fælge) & med kvalitet dæk eksempel. Og andre ting man måske kan gøre, hvis det kan give en højre værdi.?

Det som tæller mest i min optik er årgangen, antal km, hvor der er udført service og så selvfølgelig dens stand. De andre ting du nævner tror jeg max kan indbringe en tusse eller to mere :-)

Men der er også nogle af mine venner/bekendte som siger at hvis jeg køber en Lupo vil den være dyr at have. Her ment i reservedele. reparationer. osv. Andre som oplever det samme.?

Reservedelene er ikke meget dyre end til alle mulige andre biler.

Den jeg har fundet koster 25.000 kr og er ved en bil forhandler. & ikke ved en privat kunde, så der er jo nogle fordele som ligger under købeløven. Men det skal også siges at jeg har aldrig haft bil selv, jeg har altid lånt min fars bil. Og han har nu fået en ny (brugt). Hvor jeg har overtaget hans gamle bil (Peugeot 306, Break, XS 2.0i. Årgang 1998) Og den koster knap 3000 kr halvårligt i vægtafgift. Så denne bil er ekstremt dyr for mig årligt. Selvom jeg er utrolig glad for den, da den er rumlig og opfylder mine ønsker. Men jeg har ikke pengene til den, og vil rigtig gerne have en bil, men først skal pengene være der til en bedre bil og ønsker mig så derfor en Lupo som starts bil. Og derfor jeg vil høre jer om hvor godt mit valg er og hvad i kan give af oplysninger omkring det har jeg efterspurt. :)

Håber at få nogle gode svar tilbage, og kritik omkring det.
Det giver kun mening at holde liv i en lupo hvis man har hænderne skruet godt på og kan lide at rode med biler. Derudover skal man helst have et kørselsbehov hvor det giver mening med en bil som kører langt. Ellers er der altså ikke meget sjov ved en standard dansk lupo. Ingen servo, ingen centrallås, ingen ac, ingen elruder. Til gengæld er den nem at odb optimere :) (Hvis man synes sådan noget er sjovt)

Hvis du ikke har så langt at køre og heller ikke interesserer dig for teknik og ikke sætter tid af i din hverdag til at rode med biler ville jeg ikke anbefale dig en lupo. Til det formål er en lidt ældre toyota meget bedre :D :D :D

Hvis du alligevel beslutter dig for et lupo-eventyr, så tag fat i et par af eksperterne herinde når du skal ud og kigge på lupoer. Der er mange lupoer man kan brænde nalderne gevaldigt på fordi de ikke har været vedligeholdt ordenligt. Læs også i faq'en herinde. Specielt den der hedder "Køb af ny brugt lupo 3l".

Held og lykke
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af sussi »

Madsls skrev:Hej Lupo 3 fans.

Hvad er dit kørselsbehov?, er det under 20.000 om året, så glem en 3L

Jeg overvejer meget at købe en 1,2 TDi 3L 3d fra årgang 2002.
Og det skulle jo gerne være den som køre 33.3 km/l. Men ja jeg skal ikke regne med at jeg kan køre det anslået længde. Men nok mere efter 25 km/l.

Men har nogle spørgsmål som jeg ønsker at høre nærmer omkring.

1. Jeg høre fra mange at Lupo med automatgear har med at sætte sig når man eksempel holder for et lys kryds hvor bilen går i "spare mode" hvor den slukker for motoren, og starter her efter igen når man træder på speederen. Men hvor meget erfaring har i omkring dette? Jeg har snakket med en bil forhandler som har sådan en tilsalg. Og han siger det er de ælder modeller af denne bil type som har denne fejl, men de nyre modeller efter 2001 mener jeg det var han sagde. Nogle som kan stå inde for samme svar.?
ÆVL
2. Der findes forskellige modeller af Lupo'en lige fra Benzin til Diesel. Og forskellige ejerafgift/grønejerafgift. Men den jeg har fundet "1,2 TDi 3L 3d" er denne type den som koster 120 kr halvårligt.? Eller skal jeg finde en anden model?
Det er nok en god idé, se svar nr.1 , og husk de 1.000 kr. årligt i "dummebøde"
3. Hvor langt køre en Lupo på en tank i gennemsnittet?
45 liter x 30km. = 1300km :-) jeg tankede normalt ved ca 1.000 på trippen
4. Er det muligt at få en Lupo op i højre værdi. Uden at der skal smides en hel masse penge i, ja ved godt det også handler om bunden osv. At den ikke er rustet osv. Men hvis man siger alt er fint, men hvad så hvis man eksempel smider bedre højtaler i. Istedet for de standart nogle som er i. Får alu fælge med mønster på (støbt alu fælge) & med kvalitet dæk eksempel. Og andre ting man måske kan gøre, hvis det kan give en højre værdi.?
Glem det, jo mere gejlet, jo lavere værdi :-(

Men der er også nogle af mine venner/bekendte som siger at hvis jeg køber en Lupo vil den være dyr at have. Her ment i reservedele. reparationer. osv. Andre som oplever det samme.?
Gangsteller ca. 15.000 gearkasse ca. 15.000 kobling ca. 5-6.000, nogenlunde samme pris som de fleste andre biler
Den jeg har fundet koster 25.000 kr og er ved en bil forhandler. & ikke ved en privat kunde, så der er jo nogle fordele som ligger under købeløven. Men det skal også siges at jeg har aldrig haft bil selv, jeg har altid lånt min fars bil. Og han har nu fået en ny (brugt). Hvor jeg har overtaget hans gamle bil (Peugeot 306, Break, XS 2.0i. Årgang 1998) Og den koster knap 3000 kr halvårligt i vægtafgift. Så denne bil er ekstremt dyr for mig årligt. Selvom jeg er utrolig glad for den, da den er rumlig og opfylder mine ønsker. Men jeg har ikke pengene til den, og vil rigtig gerne have en bil, men først skal pengene være der til en bedre bil og ønsker mig så derfor en Lupo som starts bil. Og derfor jeg vil høre jer om hvor godt mit valg er og hvad i kan give af oplysninger omkring det har jeg efterspurt. :)

Håber at få nogle gode svar tilbage, og kritik omkring det.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Madsls »

Tak for jeres svar. :D men har en i syne som jeg vil se på imorgen nok. Men vil lige gå siden igennem af køb af brugt lupo. Er ikke en som er god til at rode med biler mere til scooter/ knallert. Men har aldrig haft mulighed som sådan for en bil. Self ikke for at gøre det værre. Men ønsker gerne en lupo for min økonomi.

Men 120 kr er bare en ekstra afgift? Også 500 oveni?

Og jeg skal bare tage det med et gram salt det de andre siger om modellen for at den kan sætte sig i automatgearen for den ælder model.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af KMDTHY »

Madsls skrev:Tak for jeres svar. :D men har en i syne som jeg vil se på imorgen nok. Men vil lige gå siden igennem af køb af brugt lupo. Er ikke en som er god til at rode med biler mere til scooter/ knallert. Men har aldrig haft mulighed som sådan for en bil. Self ikke for at gøre det værre. Men ønsker gerne en lupo for min økonomi.

Men 120 kr er bare en ekstra afgift? Også 500 oveni?

Og jeg skal bare tage det med et gram salt det de andre siger om modellen for at den kan sætte sig i automatgearen for den ælder model.
120,00 kr Grøn udligningsafgift Halvårlig .
500,00 kr. Partikeludledningstillæg Halvårlig
620,00 kr. Sum - Halvårlig.

En Lupo har IKKE automatgear. Det er en manuel gearkasse med hydraulisk skifte. Det med at der er forskel på gearkassen før et årstal er en dårlig ammestue historie. De er alle ens. Nogle holder længere end andre, det kommer an på hvordan de er vedligeholdt og passet.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Atjuh 3L »

Madsls:

Prøv at finde en i nærheden der vil gi' en hånd med.
(Såfremt du opdaterer din profil med lokation, så kan det være der er en der tilbyder sin hjælp.)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Madsls »

Tak jeg har nu opdateret min profil. Og ellers kan det nævnes at jeg er fra Randers kommune.
Brugeravatar
Madsls
Indlæg: 204
Tilmeldt: man 28. sep 2015 18:34
Geografisk sted: Randers kommune

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Madsls »

KMDTHY skrev:
Madsls skrev:Tak for jeres svar. :D men har en i syne som jeg vil se på imorgen nok. Men vil lige gå siden igennem af køb af brugt lupo. Er ikke en som er god til at rode med biler mere til scooter/ knallert. Men har aldrig haft mulighed som sådan for en bil. Self ikke for at gøre det værre. Men ønsker gerne en lupo for min økonomi.

Men 120 kr er bare en ekstra afgift? Også 500 oveni?

Og jeg skal bare tage det med et gram salt det de andre siger om modellen for at den kan sætte sig i automatgearen for den ælder model.
120,00 kr Grøn udligningsafgift Halvårlig .
500,00 kr. Partikeludledningstillæg Halvårlig
620,00 kr. Sum - Halvårlig.

En Lupo har IKKE automatgear. Det er en manuel gearkasse med hydraulisk skifte. Det med at der er forskel på gearkassen før et årstal er en dårlig ammestue historie. De er alle ens. Nogle holder længere end andre, det kommer an på hvordan de er vedligeholdt og passet.
Mange af dem jeg søger efter som Lupo har automatgear, og de fleste er på diesel, og dem på benzin har gear.

Men alligevel så skal jeg forvente at betale 620 kr halvårligt. Men de 120 kr er det så det man kalder misundelig afgift?
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Andreasf »

Madsls skrev:Mange af dem jeg søger efter som Lupo har automatgear, og de fleste er på diesel, og dem på benzin har gear.
Alle Lupo'er har gear, ellers bliver det noget underligt noget.

Lupo 3L'eren, som er den dette forum (og dens søster Audi A2 3L) udelukkende handler om er en 1,2 liter TDI med traditionel gearkasse, hvor gear og kobling dog styres hydraulisk.
Det er en fed bil - men de er gamle og kræver vedligehold - og af og til kan det være dyrt.
Madsls skrev:Men alligevel så skal jeg forvente at betale 620 kr halvårligt. Men de 120 kr er det så det man kalder misundelig afgift?
En standard Lupo 3L eller Audi A2 3L koster 620,- pr. halvår, hvoraf de 500,- er tillægsafgift for manglende partikelfilter.

Misundelsesafgift betales for biler på gul/hvide plader, hvor man bliver pålagt en ekstra afgift på 2500,- helårligt hvis man bruger den både privat og erhvervsmæssigt, eller 5000,- helårligt hvis man udelukkende bruger den privat.

Hvis du ikke har den fjerneste idé om hvad en Lupo 3L er for en størrelse og du ikke selv har lidt evner inden for det mekaniske bør du finde en anden bil - eller have en god mekaniker der ikke bare skriver timer på - ellers have en go' bankbog.
De udgik af produktion i 2005 hvilket gør de yngste biler runder ti år (de første kom på gaden oktober 1998!) - og det vil være utopi at tro de bare forbliver kørende uden problemer.

Især 3L-udgaven som stort set er blevet forsømt på samtlige værksteder gennem tiden.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Søren »

For mig er en 3L billig at pendle på job i 250km dagligt- men værksteds besøgt er derimod halv dyrt , mit alternativ ville være en mere luxus model som Polo 1.4 TDI eller Golf 1.6 ( som jeg prøve kørte igår og den er sku fin) men 289.000kr nej tak lige pt
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
reffub
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør 2. maj 2015 07:07
Geografisk sted: Aalborg

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af reffub »

Synes stadig du mangler at fortælle hvor mange kilometer du køre om året?
Henrik L
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 9. aug 2015 11:32
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Henrik L »

Jeg købte en lupo da jeg fik 141 km hver dag til arbejde. Min Volvo kørte 9-10 km/l, så når man pludselig kører vel en 26Km/L, er det jo en fornøjelse. Og Diesel er også billigere end benzin. Vægtafgiften er også en fornøjelse. Meeen det er ikke en stor fornøjelse at betale for reparation. Hvis du skal købe en Lupo, vil jeg synes at du skal kende en eller selv kunne reparere de mest alm. ting selv. De mere komplicerede kan man med fordel køre på et godt værksted med.

Jeg lavede et hurtigt regnestykke på forbrug.
Befordringsfradrag for 220 arbejdsdage (oprundet til hele kroner) 49.203,00 kr (141 km/dag). Realværdien er 1/3*49203=16 400 kr/år

Brændselsudgifter: 220*141/26=1193 l diesel/år Lad os sige 8,3 kr. =9902 kr/år

Så er der selvfølgelig div. udgifter. Vægtafgift, forsikring og ikke mindst reparationer og alm slidtage. Men alt andet lige er det jo en ret billig måde at have bil på.
Lupo 3l Softblue 2001
Lupo 3l Rød 2002 - UDLÅNT
Audi A2 Sølv 2003
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Køb af Lupo Diesel 2002 model

Indlæg af Thore J »

Madsls skrev:Mange af dem jeg søger efter som Lupo har automatgear,
NEJ, det har de ikke... Der findes ikke en Lupo med automatgearkasse - men det er en almindelig misforståelse fordi 3L modellen selv skifter gear... og derfor står der ved mange af de 3L'ere som er til salg at de har automatgear.. BUM :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar