VCDS m. RS232 kabel plus FTDI til USB

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

VCDS m. RS232 kabel plus FTDI til USB

Indlæg af doktorfrank »

Vi har været inkarnerede brugere af NEtec org. siden v. 4. Dengang var det stadig naturligt med 232 indgangen på den bærbare. Da dens batteri så døde for nogle år siden, moderniserede jeg ved at få en fiks, lille ting - som selvfølgelig "kun" var med USB. Trofast som jeg er, købte jeg et FTDI omsætningskabel hos NEtec og på Niels Eriks anbefaling. Han hjalp sågar med at få til at spille ved at fjernstyre min PC.
Som monoman Mac-bruger siden 1986 er PC/MS verdenen temmelig dunkel for mig. Det er dog lykkedes at få samme lille bærbare til at fungere med K+CAN VAG Commander og et VAG-K+CAN kabel, så jeg har været i stand til at eliminere en defekt startspærre. Det var jeg stolt af.
MEN…sidenhen har det ikke været muligt at få kontakt via VCDS med det kabel, som hidtil har virket. Med den gamle bærbare kører det fint: Jeg har hentet RossTech v.14 og med kablet i 232-indgangen er alt, som det plejer at være. Slutter jeg det til via 232 plus USB ledningen får jeg meldingen "Ingen kontakt til interface". FTDI kablet dukker fint op i Enhedshåndtering som USB serial converter.
På FTDI Chip hjemmesiden finder jeg noget om Afinstallering af CDM drivere. Det er desværre temmelig sort snak for mig.
Jeg tænker: Det skulle da være mærkeligt, om noget er gået galt med selve kablet lige netop i det øjeblik, jeg sætter systemet op til det alternative program.
Kan nogen kaste blot en anelse lys over det - jeg savner at kunne udlæse VCDS under kørslen (Ja, jeg ved godt, at man skal lade en passager gøre det, men jeg har aldrig været så overdådigt hooked på det der sikkerhed).
Selvfølgelig kunne jeg bare købe et nyt batteri til det oldgamle skrummel af en ThinkPad. Men det kan da ikke være meningen?
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: VCDS m. RS232 kabel plus FTDI til USB

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg vil gætte på at du skal kigge i enhedshåndteringen under FTDI-interfacet og se hvilken virtuel COM-port det bliver tildelt.

Dernæst konfigurer du VCDS til at anvende samme COM-port.

Der kan også være nogle krav til baudrate mv.v. der skal trimmes på plads manuelt.


/(
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: VCDS m. RS232 kabel plus FTDI til USB

Indlæg af sussi »

Du køber da bare en converter på e-Bay eller i Kina og sætter den i cigarstikket, jeg bruger en der kan levere fra 12 til 22V og 3A IIRC og jeg gav vist under 100kr for den.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: VCDS m. RS232 kabel plus FTDI til USB

Indlæg af doktorfrank »

COM porte mv er prøvet på alle de måder, jeg kan komme i tanker om. SUK.
Og converter - jamen jeg synes jo ellers, at jeg er temmelig opfindsom, og sådan én har jeg jo sådan set (omend den lige er lånt ud) - men aarlsåå at jeg ikke selv ….dobbeltsuk :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
pz1gwg
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 20. feb 2014 15:21
Geografisk sted: København/Frb.

Re: VCDS m. RS232 kabel plus FTDI til USB

Indlæg af pz1gwg »

Hi Frank, du kan bare ringe til mig, Jeg kan måske ordne det for dig, jeg skal skulle det kunne ( måske) , efter jeg har arbejdet med computer og server og netværk i 14 år , :D

Mvh,
Mads
Besvar